5 682 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
Genomrutten innervägg - hur fixar jag den?
Jag har inte några fler bilder än men undrar över vad den blå plasten är till för som sitter på insidan av träulliten? Är det någon slags fuktspärr eller vad är den till för? Planen just nu är att limma dit en spånskiva på insidan av träulliten, men jag vet inte riktigt hur jag skall göra med plasten?
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
På bilderna så ser det som sagt ut som det murkna är en bärande plankvägg. Det är alltså en massiv träkonstruktion. Så du bör absolut stämpa upp. Och egentligen snarast oavsett om du river nu. För väggen har ingen bärighet vid skadan.
Detta med huruvida du kan stänga taket innan du reparerar väggen, svårt att se. Men du bör själv kunna avgöra om allt skadat är åtkomligt för utbyte underifrån.
Detta med huruvida du kan stänga taket innan du reparerar väggen, svårt att se. Men du bör själv kunna avgöra om allt skadat är åtkomligt för utbyte underifrån.
Ja, det stämmer att det är en bärande plankvägg. Jag skrev/tänkte fel.H hempularen skrev:På bilderna så ser det som sagt ut som det murkna är en bärande plankvägg. Det är alltså en massiv träkonstruktion. Så du bör absolut stämpa upp. Och egentligen snarast oavsett om du river nu. För väggen har ingen bärighet vid skadan.
Hur långt från väggen brukar man stämpa upp?
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Ska du göra det där riktigt är det nog enklare att kapa bort och göra en ny vägg med normala metoder. Det har troligen varit dåligt redan då de gjorde något tidigare. Därav de märkliga skivorna och plasten och säkert mycket annat du hittat.
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Om du vill laga skadorna varaktigt bör du riva bort ALLT som är angripen. Ta även bort den blå plasten, den gör säkert ingen nytta. Skulle det varit en fuktspärr har det ju inte hjälpt så mycket. Stämpa upp på flera ställen och se till att golvet är bärigt. Justerbara stämp går att hyra för småpengar.
Bygg upp väggen med frisk virke, antingen som massiv plankvägg eller med reglar och fack för isolering. Det finns olika uppfattningar om plastfolie ja eller nej, jag skulle skippa den.
Vänta med taket tills väggen är lagad, och täck med presenning så länge.
Passa på att dra ny el till uttag och brytare nu när väggen är öppen.
Bygg upp väggen med frisk virke, antingen som massiv plankvägg eller med reglar och fack för isolering. Det finns olika uppfattningar om plastfolie ja eller nej, jag skulle skippa den.
Vänta med taket tills väggen är lagad, och täck med presenning så länge.
Passa på att dra ny el till uttag och brytare nu när väggen är öppen.
Klicka här för att svara