CassandraJee
CassandraJee: [citat] Ja, Kaj Nilsson menar du. Farsan jobbade ihop med honom på Modulent, så dom känner varandra väl. Farsan är också byggnadsingenjör. Precis, pelaren är bärande. Tror nog att farsan också nämnd något om att öppna upp bjälklaget för att kunna ta bort pelaren. Har du några foton på dina föräldrars hus? Hade varit roligt att se ett annat ”likadant” hus som man växt upp
5 svar · 3,8k läst
S
spaxx: [citat] Finns inget :crysmile: men om ett år så kanske!
4 svar · 1,8k läst
ullberg
ullberg: du frågar efter risk, vilket för mig är sannolikhet*konsekvens (R=P*K) sannolikheten är inte så stor, som sagts ovan - vattenstammar går ofta vertikalt med relativt raka utstick (@b8q får nog vara undantaget som bekräftar regeln) så speciellt i tak torde det vara låg slh - i så fall mer sannolikt att du träffar ett elrör Konsekvensen däremot - den kan vara ganska stor, speciellt om
14 svar · 31,0k läst
F
Finndjävel: Antagligen finns risken att det spricker eller släpper ifrån underlaget. Jag tror knappast att det smulas sönder. Murbruk ligger inte precis inom min expertis om man säger så, så du ska inte lyssna så mycket på vad jag säger:confused: Jag har dock hört av erfarna murare att man för bästa resultat ska använda ett "svagare" bruk än befintligt när man renoverar en gammal mur. Typ
10 svar · 7,7k läst
·
H
Hantlangaren: Tack för utförligt svar!
6 svar · 3,1k läst
·
T
twoody: Beror lite på vad hur det ser ut och om elektriker kan komma flera gånger. Är väldigt smidigt att sätta hela taket på en gång istället för rum per rum. Men allt beror på planlösning och vad för tak.
7 svar · 1,7k läst
A
Amanda Cartagena: Tack! Har precis skickat en offertförfråga till foamking...diffusionstät skum var ett nytt material som nu jag ska leta information om...tack så mycket för hjälpen alla råd är otrolig viktiga just nu...
2 svar · 1,7k läst
M
mandg: [citat] ja det är spårat slangen ligger ju under ytan av spånen
9 svar · 4,6k läst
J
justusandersson: Mät vinkeln i hörnet. Är det inte 90 grader så måste du justera vinkeln vid gerningen.
2 svar · 1,6k läst
S
Stefan1972: det finns åtskilliga murstockar i äldre hus som är inbyggda så det kan rimligen inte vara ett krav att varenda sida ska vara inspekterbar ? Isåfall skulle jag nog få riva halva mitt hus.
3 svar · 5,0k läst
H
Herrhagen: [citat] Nej, ingen teknisk förvaltare. Styrelsen vill sköta allt själva och anlitar olika firmor från gång till gång när dom tycker det behövs.
10 svar · 3,5k läst
nimhed
nimhed: Är inte helt säker på att jag är med på din beskrivning, men om du kör 1/3 in där trappan är rak och sedan kör en cirkelbåge i svängen. Vad händer då?
1 svar · 1,2k läst
J
JimpaLimpa: Har tidigare putsat fönstersmygar med gipsputs, där smygen upptill är rundad mot väggen, dvs ingen rak kant mellan vägg och smyg. Att forma det med gipsputs kändes inte alltför knepigt efter att putsat ett par rum och fått in hyfsad teknik. Är någon som vet hur svårt är det att få till med vanligt putsbruk? Vilket är bästa sätt att göra detta på?
4 svar · 2,8k läst
A
andost: Pratade med min fru och hon har mycket bättre minne än jag. Läckaget ner i källaren skedde endast innan vi bytte golvbrunnen. något år efter att vi flyttade in. Efter vi bytte den har det inte läckt ner i källaren. Däremot har det stått vatten i badrummet några gånger pga den dåliga avrinningen från avloppet vilket åtgärdades med en spolning av avloppet i år, men det har inte
6 svar · 2,7k läst
Anna_H
Anna_H: Det där är söndersågade dymlingar, de används för att stabilisera väggen i både sidled och längsled. I det som är bortsågat hade du alltså likadana "omlott". De behöver sitta kvar för att väggen stockarna går in i inte ska kalva, och du behöver sätta i ett svärd på kanten här.
20 svar · 3,9k läst
·
SandmanNet
SandmanNet: Kommenterar bara för att jag kommer till den här tråden varje gång jag söker på detta och har glömt bort vart jag köper dem. Det kallas sargbeslag och finns på Byggmax: https://www.byggmax.se/inredning/beslag/monteringsbeslag/sargbeslag-4043-habo-p7240341
11 svar · 10,9k läst
A
Alko: Jo, visst är det läge att isolera nu om man ändå skivar/spontar upp väggarna på insidan. Men man blir fundersam när man läser om problemen med kondens i väggarna i icke uppvärmda byggnader: https://www.lfs-web.se/kallstallt-hus-mogel.htm
3 svar · 2,8k läst
R
rävlyan: Blir lite svårt med materialet där , värmen och tar du en lerbaserad massa kan den suga väta eftersom det är utomhus . det gäller ju bara när varken fryser eller töar , kanske ett par dörrar som öppnas så dom går runt hörnet och vilar mot gavlarna Då blir det helt öppet framåt
7 svar · 9,6k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Sätt en avloppsstam på annan plats i huset. Dra inte så lång ledning i ett bjälklag om du inte måste. Kan ge mycket stopp i framtiden.
1 svar · 2,4k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Sätt hög och rejäl sockel istället. Ev köpa hög hyvlad bräda och hyra handöverfräs för att få till en fin profil. Under befintligt foder sätter du fodersockel (googla). Platsmåla alltihop så ser det bra ut.
1 svar · 5,9k läst
·
T
topmount: Kolla upp vilken färg väggarna är målade med idag innan du köper färg. Källar väggarna bör inte lagas med spackel, för små jobb funkar husfix bra. De grå rören blir svåra att få snygga vid målning.
1 svar · 1,8k läst
·
J
justusandersson: En sådan förstärkning tror jag är rätt angelägen. Jag skulle använda konstruktionsvirke av hög kvalitet. Skruvlimmar du sedan det så kallade svärdet blir effekten snarlik den med limträ, fast enklare att utföra
1 svar · 1,5k läst
Mazen
Mazen: Tack för svar och hjälp i frågan.. Den vänstra är ny borta (sågen nöp nästan inget) och ersatt med två 45x95 C24 skruvlimmade med en "balk" i taket av det samma. Satte åxå en 45x95 C24 mot den högra stolpen då en var allt annat än rak. Så nu har vi en rak och stabil öppning för dom planerade dusch dörrarna.. bara att jobba vidare med dom nya väggarna :D
9 svar · 3,6k läst
·
anders07
anders07: Ett stort tack till MathiasS för hjälpen och till Rävlyan för erbjudandet! Fantastiskt härliga människor här på forumet! Se så fint det blev: [bild]
8 svar · 6,5k läst
·
tommib
tommib: Tyvärr klarar jag inte bygghöjden med vanligt gips, så det blir renoveringsgips. Första rummet är lagt och skarvarna tejpades med silvertejp, i övrigt inget särskilt gjort. Golvet är helt stumt.
17 svar · 4,7k läst
·
J
justusandersson: I princip använde man inte 2" plank till bärande väggar. Man hade dock inte samma strukturerade syn på vad som var bärande och inte, som vi har idag. Det kan vara ganska hopplöst att förändra planlösningen i ett hus med plankstomme. Inget som jag kan se från din bild talar för att reglarna har någon funktion idag, men det är ju en skrivbordslösning.
3 svar · 2,1k läst
·
R
rävlyan: Du behöver minst 5 mm mellanrum mellan rör och betongmur , det är lite tunt för att få sluringen att rinna ner gärna 10 mm om du kan , då finns det plats för lite bock längst ner , det behöver inte vara 10 mm ut , räcker med ett par mm och slitsar Slitsarna görs med fördel med en rondell , det blir lite plats för betongen i spåren som håller igen på rotation och utbockning
3 svar · 2,5k läst
·
K
Krulle_100: Ont om gamla hus häromkring måste erkännas. Men ska ta en sväng imorgon och kolla, vill mest det ska se lite mer inbjudande ut. Stilen spelar enligt mig ingen större roll.
2 svar · 1,1k läst
·
A
A.G: Tusen tack för alla svar.
8 svar · 1,6k läst
S
sulfobus: Golvet kommer bli iskallt, tofflor på. Du behöver inte dränera, marken är uppenbarligen torr så den gamla konstruktionen inte givit större problem under alla år. Jag är i startgroparna för en liknande källarrenovering, tänkte lägga lågtbyggande vattenburen golvvärme (ca 3 cm isolering) i halva källaren, klinker i hela källaren. Diffusionsöppna material och färger så mycket det
7 svar · 3,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.