Hej, ska bygga ett staket och jag ska fästa järnrör (48mm diameter) ner i en betongmur som markerar tomtgränsen.
Hur fäster jag in dom lättast? Hur stora hål ska jag borra, tänkte kanske 52mm? Plastic padding? Cement?

(På bilden ser man de gamla stolparna och muren, fattas 10 st stolpar och tänkte alltså sätta dit nya)

Vänligen, J
 
  • Gammal rostig metallstolpe fäst i betonggrund vid en tomtgräns med gräsmatta i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Har du möjlighet till att borra ca 60 mm djup min 300 mm så är det bra , det finns plats att få ner sluring ( tunn betongblandning nästan som vatten ,blanda cement och fin leksand , inga grova stenar ) som det kallas att rinna ner mellan , då ska du göra jack i röret och bocka ut som små vingar i nederkant för att få dom att fästa bra . Det blir som små hullingar som håller stolpen så den inte kan lyfta upp eller snurra och eftersom det är rör kan du fylla lite betong ini stolpen med , Innan gjutningen så fuktar du hålet , sluring har en förmåga att torka fort och då rinner det inte ner som det ska , samt knacka på röret när du fyller på .
För att få stolpen i lod sätter du fyra små kilar och riktar upp , kanske du kan ha riktigt smala kilar och tömma sluring mellan dom
 
R rävlyan skrev:
Har du möjlighet till att borra ca 60 mm djup min 300 mm så är det bra , det finns plats att få ner sluring ( tunn betongblandning nästan som vatten ,blanda cement och fin leksand , inga grova stenar ) som det kallas att rinna ner mellan , då ska du göra jack i röret och bocka ut som små vingar i nederkant för att få dom att fästa bra . Det blir som små hullingar som håller stolpen så den inte kan lyfta upp eller snurra och eftersom det är rör kan du fylla lite betong ini stolpen med , Innan gjutningen så fuktar du hålet , sluring har en förmåga att torka fort och då rinner det inte ner som det ska , samt knacka på röret när du fyller på .
För att få stolpen i lod sätter du fyra små kilar och riktar upp , kanske du kan ha riktigt smala kilar och tömma sluring mellan dom
Tack! En fråga bara, vilken dimension på borrhålet hade du rekommenderat? Om jag ska bocka ut kanter måste hålet bli ganska stort! Blir till att hyra en kärnborrmaskin..
 
R
Du behöver minst 5 mm mellanrum mellan rör och betongmur , det är lite tunt för att få sluringen att rinna ner gärna 10 mm om du kan , då finns det plats för lite bock längst ner , det behöver inte vara 10 mm ut , räcker med ett par mm och slitsar
Slitsarna görs med fördel med en rondell , det blir lite plats för betongen i spåren som håller igen på rotation och utbockning håller igen uppåt , samt en skvätt ini röret på botten , glöm inte att blöta hålen , kan med fördel fyllas med vatten och sedan blåsa eller ner med en trasa och suga upp vattnet , knacka på röret så rinner betongen ner
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.