Byggmaterial & Byggteknik
justusandersson: Lite lurigare att räkna på eftersom plywood har andra egenskaper än massivträ. Det går säkert bra att använda, men jag tycker det är bättre med massivträ. I det här fallet skulle jag i så fall använda 21 mm plywood,
LinusW: [citat] som sagt, infästning i takskivan är inget problem, molly eller liknande klarar det galant. Vet inte om taklisten ger så mycket stöd, den sitter med dyckert i väggen och är inte fogad mot taket. Klurar på om man kan fästa skenan i glespanelen som går längs väggen och bygger ut 70mm, vill dock att skenan kommer längre ut än 70mm men kanske kan förankra i överliggande gles på
Grillen: Beijer hade inget bredare än 195 heller. Får nog bli 2 skarvade och plåt över om jag inte hittar något annat.
theCarl: Hej, jag håller på att renovera ett kök och tanken är att gjuta en betongbänksiva med underlimmad diskho. Liknande resultat som på denna bild: https://www.ccrye.info/wp-content/uploads/2018/08/dark-kitchen-cabinets-concrete-counter-best-of-kitchen-cabinet-concrete-table-top-nagpurentrepreneurs-of-dark-kitchen-cabinets-concrete-counter.jpg Jag har tänkt att jag gjuter in bultar på
Poxeman: Det finns flytspackel som är hårt nog. Brukar kallas industrispackel men jag tror det är för stora porer och suger smuts alldeles för mkt för ett badrum
G-83: Nu är det på gång! Jag har fått hjälp att räkna på en balk. Det blir en HEA 180. Denna kommer ersätta den tidigare träbjälken och regelverket kommer fällas in i balken. Det jag nu kliar mig i huvudet över är hur jag fäster de tvärgående underliggande bjälkarna enklast. Ska jag ta hål i balken eller sätta en bult på varje sida om den och göra klämmor av plattjärn? Dessa
Grillen: Är det mycket el som ska dras? Annars förstår jag inte riktigt anledningen att ens göra en ny innervägg? Väggarna som man ser på bilderna ser ju faktiskt riktigt raka ut och skulle bara behöva ha lite färg på sig? Men kanske är missvisande bilder? Sen dra utanpåliggande kabel uppe mot taket antingen fritt eller i en snyggare kabelkanal? Att hänga upp saker på betongvägg är ju inga
nordlandarn: Stort tack för era svar! Jag tog det en vända till med handlaren och mycket riktigt så hade de räknat på en 4m öppning. Hur det kunde bli en sådan stor skillnad orkade jag inte gräva i nu när den nya beräkningen klarar kraven. Ny nedböjning med 165x360 skulle bli 8mm. Med tanke på att det ska sitta ett skjutparti under så tar jag gärna i lite extra nu när det finns plats.
anders07: Att lyfta stegen på plats är uteslutet eftersom ingen kranbil når (eller så måste jag ha en enorm bil) och det blir nog en rätt kostsam lösning... Jag kommer att försöka med att gjuta "för hand" och fylla undre delen av stegen för att sen kunna lägga på en S200 frigolit innan gjutning från pumpbil. På det sättet kommer det inte att rinna mellan stegen heller och jag kan börja
Daniel 109: Så länge det inte fryser bör det väl härda, även om det tar tid.
tergo: 900 mm bredd har varit standard nåra år nu, det är inte tillåtet att använda 1200mm skivor på nybyggen av arbetsmiljö skäl det finns 410mm bredd isolering för träreglar med 45 c/c problemet är ett det finns så många varianter på isolering så handlarna har inte plats att ha alla sorter hemma t
Stefan1972: det finns nog ingen enkel lösning är jag rädd för. Dylik massa kan fastna rejält på rent trä och det finns väl inget annat sätt än att spetta/hugga bort det med lämpliga verktyg.
Hoppsans: Vad tror ni om denna? Denna hade dom på bygghandeln här. http://www.heydi.se/produkt.asp?VdaID=170 Väldigt novis som jag är, blir det förvirrande när det står såhär " Förarbete - Underlag På puts och betong påförs Hey’di Hurtigstöp som tunn gjutmassa i skikttjocklekar på mellan 2 och 4 cm, med fast kontakt med underlaget. Detta säkras med en flytspackling (slamning) av
abel48: Var tänkt o köpa 22mm golvspån på jemofix men fick se på sidan att de stod golvvärme nej. Trodde alla spånskivor skulle funka ihop med golvvärme? https://www.jemfix.se/golvspaanskiva-22-x-620-x-1820-mm/4130/9014299/ På Byggmax står de inget om golvvärme men dom är ca 20kr dyrare per st
Anonymiserad 173289: Såhär blev det med bleckskruv och smygar. Foder ska på också lite senare. [bild]
Finndjävel: Om man förstår principen med ångspärr så förstår man också att den ska fungera tillsammans med ett undertryck (frånluftsfläkt) i huset. Då spelar några skruvhål ingen som helst roll.
Anders243: Ja, det ska gå bra. Själv har jag putsat rätt mycket med gipsputs i mitt hus och hittintills har jag inte stött på något problem.
largab: [citat] Om man får klinkers ser fästa på mattan så borde det fungera. Det blir inte tätare än det är nu (matta vs matta + klinkers). Mattan kan ju tom fungera som någon form av fuktskydd för läckage ovan klinkers. Om den är godkänd el ej spelar väl ingen roll då det inte är ett våtutrymme (med dess regler).
jurkeller: Dåligt med svar i markarbetstråden så testar här! Håller just på att renovera källaren inkluderat sänka och isolera golvet. Huset är från 1912 och betonggolvet var ca 5cm utan isolering under. Ha en gång på 5 år vid väldigt kraftigt regn kommit in lite vatten i ett av hörnorna så tänkte göra det ordentligt dränerat. Byggaren har nu bilat och snigelsprängt berg för att få
anders07: Ja, sen utanpå betongen för att stänga inne ev. Radon gas.. (om det är blåbetong, men det är jag rätt säker på att det är). Det behöver inte vara några problem alls, men när du ändå håller på är det lika bra att fixa det ordentligt tänkte jag ...
witten: Det är inte normalt att en betongvägg spricker så där mycket, det tyder nästan på ett grundläggningsproblem.
justusandersson: Jag antar att plattan är oisolerad. Då får man inte lägga trä eller andra organiska material direkt på betongen. Att det är gjort på det sättet är också en indikation på att de som byggt inte riktigt vetat hur man skulle göra. Det går inte att lösa på ett hållbart sätt utan att riva upp golvet. De fuktiga reglarna måste bytas ut. Problemen uppstår när varm och fuktig inneluft
huggan: Jag skulle rekommendera dig att såga ur i trallen så du kan skruva stolpen i sidan på en regel. Du tänkte fästa räcke i väggen också?
Bo Berglund: Visual CADD 6 för 2D planritningar SketchUp8 för 3D-modellering av attefallshuset Alla detaljer i huset finns med i 3D-modellen och jag har justerat läget i modellen för alla delar baserat på mätningar av var de verkligen hamnade under bygget. Behövde 2D-ritningar för bygglov mm så då använde jag mitt gamla Visual CADD program.
Anna_H: En riktig resårbotten är ju i sig redan reglad och bärande, du kan därför sätta reglar på väggarna som du lägger den på och sedan fäster som om reglarna är sängben. Återstår hörnet, där har jag sett lösningar med tex en kraftig kedja som den hänger i. Smidigaste lösningen är ju att regla från vägg till vägg, men det beror ju lite på rummets form. Det kan då ge lite yta i
MaxFalk: Tack!! Inte enkelt detta. Det hjälper några steg i rätt riktning. [citat]
Demmpa: Vi betalade ca 10kkr för golvreglar, ben, betongspikplugg, isolerbärare och isolering. Vårt utrymme är ca 17kvm men materialet levereras i fasta intervall, reglarna räcker till ca 10kvm till. Isoleringen räckte precis med tre paket men vi tog fyra för säkerhets skull. När vi ska fortsätta med nästa utrymme så ska jag försöka optimera hur reglarna ska läggas innan jag beställer.