Jag ska bygga en innervägg som avdelar två lägenheter i ett enfamiljshus. Jag vill göra så lite åverkan på befintligt golv och väggar som möjligt och har därför tänkt fästa nedersta horisontella regeln med dubbelhäftande tejp mot klinkergolvet. Jag tror det kommer att räcka eftersom väggen endast kommer vara vara 2 meter bred och övriga reglar är fastskruvade i vägg och tak.

För att ljudisolera så mycket som möjligt så har jag tänkt att lägga någon form av gummi mellan reglar och golv, sedan sätta OSB + gips. Det jag undrar över är vad jag ska fylla hålrummet i väggen med. Finns det något lämpligt som dämpar mer än vanlig isolering? Och vilket material/gummi ska jag lägga mellan reglar och befintligt golv/vägg för att minska vibrationer och fortplantning av ljud.

Bygga med "Ljudreglar" kanske?
Det finns speciella stålreglar som är gjorda för att minska ljud genom vägg. Har för mig att jag sett sådana med gummi på den ytan som ska monteras mot annan vägg.
(Har inte använt det själv så jag kan inte säga om det är bra eller dåligt)

/M

M mgranbom skrev:
Bygga med "Ljudreglar" kanske?
Det finns speciella stålreglar som är gjorda för att minska ljud genom vägg. Har för mig att jag sett sådana med gummi på den ytan som ska monteras mot annan vägg.
(Har inte använt det själv så jag kan inte säga om det är bra eller dåligt)

/M
Har ännu inte vågat ta "steget" till stålreglar, har byggt några innerväggar tidigare i olika sammanhang men alltid kört med träreglar :-). Krävs det specialverktyg för att jobba med stålreglar, och är det i övrigt samma skruv och byggteknik som vid träreglar?

Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Med "TM-innervägg" slipper du spika över huvudtaget... ;) [länk]
Tack, det är ett alternativ men det blir ändå begränsat med åverkan på befintliga väggar även om jag platsbygger en vägg. Några skruvhål som jag enkelt spacklar igen när och om väggen ska rivas igen (kommer även bygga in ett dörrhål bakom gipsen ifall jag vill kunna sätta in en dörr i framtiden).

Standardreceptet är ju att köra med dubbla lager vanlig isolering och sen dubbla lager gips som ligger omlott, så att yttersta lagret täcker nästa gipslagers skarvar. Det kommer att isolera ganska bra mot mellan- och högfrekventa ljud som t ex tal, sång, diskslammer och glaskrosstävlingar.

Stålreglar kapar du med vanlig plåtsax. Inget konstigt alls, däremot isolerar de ljud bättre än trä.

Gummit i botten, som du tänkte på, kan vara vilket gummi som helst, bara det är så tjockt som möjligt. Om du ändå ska täcka för där sen så spelar det kanske ingen roll om det inte är så snyggt. Ett tips skulle kunna vara bagagerumsmatta från Biltema som du skär i strimlor och lägger i lager ovanpå varandra:
Svart bagagerumsmatta på 120x149cm och 6mm tjocklek rullad delvis, med pris och artikelnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Problemet blir dock stomljud, dvs de ljud som fortplantar sig genom husets stomme, t ex när grannen och hans 27 kompisar träffas för att spela bastrumma tillsammans och dansa jenka därtill. Sådana kommer du inte att komma ifrån med en vägg, och kommer därför att tycka att det inte ljudisolerar så bra som du hade hoppats. Men det blir ganska svårt att stoppa utan större ombyggnader.

Tack för utförligt svar!

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.