Finns det någon kunnig som kan reda ut begreppen för mig.
Öppentiden på bruk är som jag har förstått det den tid man har på sig att applicera bruket på t.ex. väggen innan det blir för stelt.

Har putsat med gipsputs tidigare och då märkt att det efter ca 45-60 min börjar bli segt att ta upp och slänga på. Man kan förlänga detta något genom att vispa runt det, men det blir inte mer än kanske upp till 15 minuter extra.
När jag hade en putsfirma hemma som putsade med vanligt putsbruk B så blandade dom allt i en betongblandare, "tombola", som gick runt rätt länge, och som dom gick och fyllde på sina kärl vartefter.

Min fråga är, kan man blanda gipsputsen i en "tombola" och på så sätt förlänga öppentiden eller går det endast om man putsar med putsbruk?

Min erfarenhet är att gipsbruk har betydligt kortare öppentid, så jag tror inte det har något med att göra hur det blandades.

Har nog aldrig själv fått dina 45-60 min på gipsbruk utan betydligt kortare

Det går inte blanda gipsputs i tombola.

nimhed nimhed skrev:
Min erfarenhet är att gipsbruk har betydligt kortare öppentid, så jag tror inte det har något med att göra hur det blandades.

Har nog aldrig själv fått dina 45-60 min på gipsbruk utan betydligt kortare
Ok, ja det är just det med öppentiden som ställer till det.
På en säck får jag ut ungefär 2-2,5 kvadrat putsad vägg. Men då måste jag efter varje säck diska ur kärlet, tvätta verktygen osv för att sedan fylla på med en ny omgång puts. Hade varit skönt att kunna göra en större blandning på en gång...

Har tidigare putsat fönstersmygar med gipsputs, där smygen upptill är rundad mot väggen, dvs ingen rak kant mellan vägg och smyg.
Att forma det med gipsputs kändes inte alltför knepigt efter att putsat ett par rum och fått in hyfsad teknik.

Är någon som vet hur svårt är det att få till med vanligt putsbruk?
Vilket är bästa sätt att göra detta på?

• Gilla
Marive
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.