Hej!

Planerar in ett badrum som är beläget i ena hörnet av lättbetonghuset på plan 2 (nybygge). Utan att veta hur jag på bästa sätt ska dra avloppet så tänker jag att man borde ansluta till badrummet nere på plan 1 och göra en stam som går ner via det badrummet och ut ur huset genom plattan.

Detta betyder att jag i så fall skulle behöva gjuta in ca 6,5 meter avloppsrör i mellanbjälklaget. Med tanke på att man ska ha 1cm fall på 1 meter (visst?) så betyder detta att jag nu funderar hur plattans tjocklek, utformande och pris blir

Har funderat på att gjuta bjälklag med samverkansplåt. Hur tjockt bjälklag skulle jag då behöva för att klara av detta?

Har även tittat på bjälklagselement från ex Bauroc men vet inte helt hur man löser avloppsindragningar i ett sådant system. Några tips?

Måste man ta ner avloppsrör genom våtutrymmen eller kan jag utan problem bygga ett litet schakt någon annan stans i huset där jag leder ned avloppet?

Om ni skulle stå inför detta problem, vad är er rekommenderade lösning?

Tacksam för hjälp!

Åsa Lund
Sätt en avloppsstam på annan plats i huset. Dra inte så lång ledning i ett bjälklag om du inte måste. Kan ge mycket stopp i framtiden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.