Ännu en bärande tråd....
Bifogar lite bilder. Vill ta bort den som pilen visar och den är ju redan i delar men blev lite fundersam när den har en stående stock under i hörnet?
Den stående stocken i hörnet är dessutom bultad ut i ytterväggen vet inte varför Träkonstruktion med pil som visar på en balk som ska tas bort, med en stående stock bultad i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av ett rum under renovering med en stående trästock bultad vid yttervägg och spillror på golvet.
Skapa konto
Delvis nedmonterad bärbjälke med stående stock bultad i yttervägg i hörn av rum.
Skapa konto
Delvis nedmonterad vägg med stående stock bultad mot yttervägg, träspill på golvet.
Skapa konto

• Bjälklag och stående stock med bult i hörnet av rum som väntar på renovering.
    Skapa konto
Den del som den gula pilen pekar på kan omöjligen ha någon bärande funktion. Den finns nog där bara som utfyllnad.

Nej misstänker det jag åxå. Men den bärs upp av den stående stocken på bild nr3 de var därför ja tyckte de va konstigt. Men den stående går den att ta bort eller stöttar den ytterväggen?

Det är nog så att de som varit här och petat inte har haft riktig koll på vad de gjort. Som jag ser det är bara översta stocken som är bärande.

Kan ju tillägga att bjälklaget på övervåningen ligger längs med väggen så den kan ju inte bära det. Men de är om den är med o håller ihop ytterväggen.
Men då tar jag ner den stocken. Men frågan är om den stående stocken bör vara kvar?

Ajajaj!
Var försiktig!

Jag tror att den gamla dörröppningen varit enligt min röda markering. Någon har breddat den och fyllt ut. Väggen är med högsta sannolikhet bärande, och jag tror att du behöver göra öppningen smalare eller sätta in något starkt som hjälper den kraftiga översta stocken, för det är inte alls säkert att den orkar med en så bred öppning, konstruktionen bygger ju på att det är fler stockar under den, det är det folk inte förstår, de tycker att en så stor stock inte ska behöva något stöd.

Jag tror dessutom att risken är stor att alltihopa till höger börjar kalva, då du ju inte heller har något stöd i sidled på väggen, om det inte finns dold infästning inuti väggen, men den har troligen suttit på var sida om den gamla dörröppningen.

Stocken markerad med gult fyller ingen funktion, men dörrkarmen kan mycket väl vara bärande i nuvarande skick. Om du vågar: Såga försiktigt med handsåg, om sågen nyper fast är karmen bärande. Givetvis är den för klen för att klara det, så isåfall måste du stärka upp alltihopa.

Jag hoppas att någon som är riktigt bra på det här med timmer kan fylla på, jag vet hur man gör del, men kan inte svära på hur man gör rätt :thinking::D
Renoverad vägg med en bred dörröppning och synliga stockar, röd och gul markering indikerar konstruktionsdetaljer.
Skapa konto

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ja de är nog så ja att de suttit en dörr där du ritat in och att dom breddat öppningen.
Ska ta lite mer bilder på väggen på höger sida sen ikväll. Spännvidden mellan de intilliggande väggarna skulle jag tro är ca 3m ska mäta sen.

Så gamla hus är inte systematiskt uppbyggda som mer moderna, där det alltid klart framgår vad som är bärande eller ej. Så en viss varning är på plats. Den översta stocken gissar jag har måtten 5x5 tum. Jämför man med vanligt konstruktionsvirke är den faktiskt styvare än en 45x220 bjälke. Med den korta spännvidd som är aktuell kan den därför ta upp en avsevärd last. Det stora frågetecknet är dess upplag till höger i bilden. Om detta är bra behöver man nog inte vara så orolig. Sedan finns det andra stabilitetsproblem som är speciella i timrade hus, som man också bör ge akt på. Vid en utsågad öppning i en timmervägg måste de avkapade stockarnas ändar också förbindas så att de inte kan röra sig i sidled.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Den stående stocken har troligen inte varit ensam utan det har varit stående timmer ändå fram till den tidigare dörröppningen. I mitt hus är det så överallt en meter typ inåt. Sen har man valt lättare material på resten av väggen. Bräder med spånfyllning eller nåt. Antar att det styvar upp kryssledes.

S Stefan1972 skrev:
Den stående stocken har troligen inte varit ensam utan det har varit stående timmer ändå fram till den tidigare dörröppningen. I mitt hus är det så överallt en meter typ inåt. Sen har man valt lättare material på resten av väggen. Bräder med spånfyllning eller nåt. Antar att det styvar upp kryssledes.
Det tror inte jag. Den stående ser ut att vara nyare nämligen. Tror det är gjort i samband med att man breddade dörren, då tog man bort de liggande stockarna på den sidan för att de kalvade.

Här kommer bilder på väggen till höger om öppningen och den går ihop med en annan vägg och den måste ju va bärande, alltså den väggen den går in i
Delvis avtäckt timmervägg till höger om en öppning, som löper in i en annan vägg, antyder att den kan vara bärande.
Skapa konto
Vägghörn med timmer och OSB-skiva som möts vid dörröppning, möjlig bärande struktur.
Skapa konto
Hörn av ett rum med träväggar där den ena väggen möter en annan som tycks bärande.
Skapa konto

Och sen lite mer bilder på vänstra väggen
Inre vägg under renovering med synlig isolering och träramar.
Skapa konto
Avtäckt vänstra vägg med synliga träbjälkar, isolering och spår av mögel.
Skapa konto
Delvis exponerad isolering och träreglar på en vägg under renovering.
Skapa konto

Och den översta stocken är ca 17cm hög så de är mer än 5x5tum snarare drygt 6tum. Och är 5tum tjock
Och spännvidden är 2.9m

Mvh Anders

Redigerat:
Då tror jag snarare på 150x175 mm dvs 5x7 tum. En mycket vanlig timmerdimension, och ännu styvare. Motsvarar ungefär 45x260 mm (som inte finns som standard). Med 2,9 meters spännvidd klarar den en utbredd last på minst 500 kg per meter.

De avkapade stockarna som syns på första bilden i inlägg #12 måste bindas ihop på kortsidorna med en regel för att säkerställa stabiliteten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.