3 863 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Kan denna vara bärande i timmerstomme
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 334 inlägg
Kollade du länken jag skickade på hur öppningen ska se ut?
En timmervägg är i sig själv bärande, tar du bort det som är under, så hänger ju allt på ett sätt som ingen räknat med, plus att stockarna stabiliserar väggarna de går in i i sidled också. Om du tar bort allt det du vill riskerar båda dessa väggar att kalva.
Frågor:
* Kollade du länken jag skickade?
* Förstår du vad jag menar när jag skriver att väggen kan "kalva"?
* Finns det något svärd där jag markerat med gult i bilden nedan?
Om du inte förstår vad jag menar med det, kolla länken jag skickade som visar hur man sätter i ett svärd i en öppning.
Med timmerhus är det så att man på sikt riskerar att allt bara glider isär och sjunker ihop om man gör för stora öppningar och har för få väggar kvar. Jag tycker inte att du ska fortsätta utan att först ta dit en duktig och erfaren timmerman.
En timmervägg är i sig själv bärande, tar du bort det som är under, så hänger ju allt på ett sätt som ingen räknat med, plus att stockarna stabiliserar väggarna de går in i i sidled också. Om du tar bort allt det du vill riskerar båda dessa väggar att kalva.
Frågor:
* Kollade du länken jag skickade?
* Förstår du vad jag menar när jag skriver att väggen kan "kalva"?
* Finns det något svärd där jag markerat med gult i bilden nedan?
Om du inte förstår vad jag menar med det, kolla länken jag skickade som visar hur man sätter i ett svärd i en öppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med timmerhus är det så att man på sikt riskerar att allt bara glider isär och sjunker ihop om man gör för stora öppningar och har för få väggar kvar. Jag tycker inte att du ska fortsätta utan att först ta dit en duktig och erfaren timmerman.
Ja har läst länken. Och i ändarna på väggen jag vill ta bort sitter inget svärd men "svärd bitar" som sitter mellan 2 st stockar på några ställen. Kan ta kort på de sen. Men några av stockarna är lite lösa. Så jag tror inte det bär något där. Och tar man bort dom så kan man väll förstärka den tvärgående väggen med bult?
Det där är söndersågade dymlingar, de används för att stabilisera väggen i både sidled och längsled.
I det som är bortsågat hade du alltså likadana "omlott".
De behöver sitta kvar för att väggen stockarna går in i inte ska kalva, och du behöver sätta i ett svärd på kanten här.
I det som är bortsågat hade du alltså likadana "omlott".
De behöver sitta kvar för att väggen stockarna går in i inte ska kalva, och du behöver sätta i ett svärd på kanten här.
Klicka här för att svara