30 992 läst ·
14 svar
31k läst
14 svar
Hur stor är risken att borra i vattenrör
Som rubriken lyder, finns det någon risk att man skulle råka träffa i en vattenledning om man borrar och pluggar för lite hyllor på väggar samt i tak i en vanlig lägenhet i ett flerbostadshus byggt på 60-talet.
Har hör lite olika kring detta, en bekant menar att det i det närmsta är omöjligt då borren skulle halka av rören pga formen. Andra menar tvärtom att det är en högst verklig risk och att man ska borra med försiktighet och helst så lite som möjligt.
Hur ligger det till egentligen, vore intressant att få svar så man kan släppa borrångesten..
Har hör lite olika kring detta, en bekant menar att det i det närmsta är omöjligt då borren skulle halka av rören pga formen. Andra menar tvärtom att det är en högst verklig risk och att man ska borra med försiktighet och helst så lite som möjligt.
Hur ligger det till egentligen, vore intressant att få svar så man kan släppa borrångesten..
Om du nu skulle råka träffa på ett vattenledningsrör i väggen (eller golvet ) så är det mycket troligt att du borrar igenom röret och får en ordentlig dusch på köpet.
Jag har inte gjort det själv, men jag har flera grannar som råkat ut för detta när de borrat i både väggar och golv, utan att leta reda på rören i förväg.
Jag har inte gjort det själv, men jag har flera grannar som råkat ut för detta när de borrat i både väggar och golv, utan att leta reda på rören i förväg.
I en lägenhet går stammar och rör lodrätt i hela huset , beror lite på hur kök badrum ligger i förhållande till varandra , samt värmerören , lägenheter brukar vara spegelvända mot varandra .Det kan var så att allt i köket går alla rör i väggen direkt
bakom diskbänken rakt igenom huset och allt i bad/toalett i en nisch i en badrumsvägg på samma vis , det man ska se är hur värmerören går , kommer dom upp ur golven så finns det inga rör i dom väggarna och går fram till en stam ,
Vad är det du ska sätta upp och var i lägenheten , du ska väl inte hänga en bil där med herejösses exspander
bakom diskbänken rakt igenom huset och allt i bad/toalett i en nisch i en badrumsvägg på samma vis , det man ska se är hur värmerören går , kommer dom upp ur golven så finns det inga rör i dom väggarna och går fram till en stam ,
Vad är det du ska sätta upp och var i lägenheten , du ska väl inte hänga en bil där med herejösses exspander
Okej, jag förstår, handlar om en gardinstång i taket och lite hyllkonsoller dvs rödpluggs storlek, så det handlar ju om ca 5-6 cm i djup. Finns det nån standard för hur djupt värmersör ligger? Tänker framförallt att gardinstången sitter på samma plats som elementet hos grannen ovanpå.
Är nog ingen fara att du kommer på ett rör i taket . stammar går brukligt i väggarna rakt upp mellan våningarna och ligger närmare hans golv än ditt tak även om dom går i hans golv
Hyllkonsoller på en vägg någonstans är heller ingen fara med , det enda du ska tänka på är om det sitter en strömbrytare eller vägguttag under där du ska borra , dom kan gå rakt upp till taket så håll dig ca 20 cm från linjen upp
Hyllkonsoller på en vägg någonstans är heller ingen fara med , det enda du ska tänka på är om det sitter en strömbrytare eller vägguttag under där du ska borra , dom kan gå rakt upp till taket så håll dig ca 20 cm från linjen upp
Betongbjälklag i 60-talshus är ofta c:a 16-20 cm tjocka beroende på spännvidd och konstruktörens filosofi.
Värmerör som gjuts in i bjälklag ligger ofta(st) på c:a 5 cm djup från övre ytan räknat, så risken att du borrar upp till grannens värmerör är ganska liten, betydligt mindre än om du borrar uppifrån och ner …
Värmerör som gjuts in i bjälklag ligger ofta(st) på c:a 5 cm djup från övre ytan räknat, så risken att du borrar upp till grannens värmerör är ganska liten, betydligt mindre än om du borrar uppifrån och ner …
Köp en metall/el/regeldetektor. Det gjorde jag EFTER att jag borrade hål i en vattenledning. Sedan dess har jag aldrig haft problem. (Däremot lär framtidens renoverare få problem, för de lär väl inte funka på PEX...)
Produkter som diskuteras: "regelsökare"
Regelsökare S200 Stanley
Finner trä upp till 19 mm
366 kr inkl moms
Läs mer
Men för att sammanfatta, vid normalt borrande och sunt förnuft borde det inte vara nån större fara helt enkelt
Tyvärr finns ju Murphys lag som ställer till det. När jag borrade hål på vattenledningen så visste jag var de vertikala stammarna gick, och antog (dumt nog) att rören därifrån och till duschblandaren gick vinkelrätt på något sätt. Inte då, de gick diagonalt! När jourrörmokaren kom för att löda ihop hålet jag gjort, sa han tröstande: ”Du, där skulle jag också ha borrat”.S Snabelhund skrev:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
du frågar efter risk, vilket för mig är sannolikhet*konsekvens (R=P*K)
sannolikheten är inte så stor, som sagts ovan - vattenstammar går ofta vertikalt med relativt raka utstick (@b8q får nog vara undantaget som bekräftar regeln) så speciellt i tak torde det vara låg slh - i så fall mer sannolikt att du träffar ett elrör
Konsekvensen däremot - den kan vara ganska stor, speciellt om du inte gjort din due dilligance och tagit reda på var avstängningsventiler för din stam finns, så detta föreslår jag även om du borrar på relativt "säkra" platser.
/U
sannolikheten är inte så stor, som sagts ovan - vattenstammar går ofta vertikalt med relativt raka utstick (@b8q får nog vara undantaget som bekräftar regeln) så speciellt i tak torde det vara låg slh - i så fall mer sannolikt att du träffar ett elrör
Konsekvensen däremot - den kan vara ganska stor, speciellt om du inte gjort din due dilligance och tagit reda på var avstängningsventiler för din stam finns, så detta föreslår jag även om du borrar på relativt "säkra" platser.
/U
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden