Hej alla, söker lite råd som muraren inte kunde svara på.

Vi skall mura upp en fundament inför installationen av en Husqvarna spis.

I vårt hus har vi ett bambuparkettgolv, direkt under parketten ligger det golvspån med golvvärmeslingor (vatten)

När fundamentet skall muras vad skall man ha mot golvet? det är inget alternativ att ta upp golvet då det är limmat och innebär väldigt mycket jobb.

Funderar på om man skall lägga en plåt eller minorit skiva under eller gips, vad hade ni gjort eller hur skall man göra?

De flesta instruktionerna jag hittar så skall man skära bort golvet vilket inte går eller är aktuellt.

• Gilla
Riggvägen
  • Laddar…
M mandg skrev:
vad hade ni gjort eller hur skall man göra?
Tagit bort golvet......

• Gilla
mandg
  • Laddar…
Vad kommer allt väga?

• Gilla
mandg
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad kommer allt väga?
spisen väger 120 kg sedan lättbetongsfundament 100 kg så 220 kg.

reglerna under är förstärkta och om den finns en mur under. reglerna ligger även cc 300

Vikten borde alltså inte vara ett problem.

Är det vattenburen golvvärme? Antar att det inte kommer att ligga slingor under spisen?

Testa att lägga vanlig underlagspapp så det blir vattentätt vid gjutningen.

Hej. jo det kommer ligga slingor under. vill inte riva upp golvet. tanken är att murare skall mura med lättbetongblock som ett H och sedan skall spisen placeras i h:et. är inget jätte stor saker blir ca 80 brett ochb62 djupt. tror minorit blir bäst men ville ha en åsikt om något gjort något liknande. trägolv rör ju sig. minoritet lär inte röra sig och är dessutom endast vilket sotaren lär uppskatta.

Kommer det ligga slingor under måste du sprida ut lasten .. Jag förstår att muraren blev tveksam, jag tror inte det är comme il faut att mura ovanpå slingor till vattenburen golvvärme ..

P
220kg kan ju inte vara något problem med anledning av golvvärmen eftersom det är spårat spån och inte frigolit?

Erik_Hansson skrev:
220kg kan ju inte vara något problem med anledning av golvvärmen eftersom det är spårat spån och inte frigolit?
ja det är spårat slangen ligger ju under ytan av spånen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.