Byggmaterial & Byggteknik
JensHaglof: Hej! Nu till helgen blir det byggstart! Frågan är om pluggen håller? Har räknat ut att den delen av taket som vilar på konsoler väger runt 80 kg. (se bild) [bild] Pluggarna är dessa. http://essve.se/webcatalogue/infastning-gips-stenmaterial/397480-lattbetongplugg/ De håller för 30 kilo per plugg. Jag kommer att ha två i varje konsol. Totalt 120 kg. Dock står det står att: "Vid
milimani: Har rivit ut 80-talshusets mörkbrunsvarta lister och ska montera nya i vitt. Men det verkar hart när omöjligt att hitta vad jag vill ha. Skulle vilja ha några riktigt enkla smala skugglister som i denna video: https://gds.se/vagg/vaggtips-dolj-med-skugglister Men alla skugglister jag ser på byggfirmor är rätt mycket bredare. Finns inga enkla, simla, nätta taklister någonstans? Inreder i
NoOne2k: När lillebrorsan körde betongbil så fyllde de alltid upp med makadam och vatten som fick snurra runt ett par vändor när de kom tillbaka till betongstationen. En möjlighet är annars att knacka lite med en handlägga eller köra lite försiktigt med bilmaskinen så att det lossnar emellanåt. Jag har dock svårt att säga hur ofta man ska göra det hela. Låta en skyffel makadam och vatten
5.2 racing: Abi trä löste en schysst kompromiss. Inte likadan men det är ett till ett helt rum så det fick bli denna. Fick ge 1000:- för 18m. Han uppskattade kostnaden till minst 4000:- samt minst tre veckors leveranstid om jag ville ha nyproducerat. Dom kapade bort en bit på ovansidan, det var egentligen en skugglist. Tack för svar.
Rabbithole: Vad vill du ha för finnish? Enklast att få det snyggt är nog att sätta gips. Annars får man riva ner och putsa om. Kör du på spackel kommer det få en annan finnish en putsen så då får du göra hela väggen
Asbesträdd: Där ska inte vara någon asbest, men lättbetongen ser ut som blåbetong som när det blir stört ger ut radon (radioaktiv gas). Jag skulle måla/putsa den väggen om jag var du.
Robert Nyberg: [citat] Det var faktiskt det enda jag kunde komma på själv också, vilket förmodligen är det bästa/enda alternativet då :) Tänkte om det fanns något annat superduperknep som ni mer erfarna satt på. Då får det bli så! Tack :)
justusandersson: Även om balken fortsätter längre bort mot en annan vägg kan jag förstå vitsen med att förkorta dess spännvidd genom ett extra upplag i plankväggen. Detta upplag kan dock inte se ut som det gör på bilden. Den horisontella korta regeln bör inte vara där av flera skäl. Den är för kort och bara infäst med ett fåtal skruvar/spikar. Dessutom blir troligen upplagstrycket från
Håkan V: [citat] Kan det ha legat mot något som är tillverkat av koppar, ett fönsterbläck till exempel? Gullfiber som legat mot vattenledningsrör kan bli grönfärgat.
Nawks: Strålande! Tusen tack för detta!
Martin_355: Hej. Tack för hjälpen. Skickade prov på matta lim och masonitskiva. Ingen asbest skönt nog.
justusandersson: Jag är inte tillräckligt kunnig i skånsk byggnadstradition för att våga säga något med säkerhet om hur länge skalmurar har använts. En gissning skulle kunna vara första halvan av 1900-talet.
justusandersson: Hej och välkommen till Byggahus forum! Val av takform är normalt en smaksak, men eftersom du bor i snözon 2,5 skulle jag satsa på ett sadeltak med rejäl lutning. Gärna 45 grader. Det leder till att man kan räkna med lägre snölaster och därigenom använda klenare virke. Man kan inte säga så mycket om dimensioner på reglar mm innan du har bestämt takformen. Mellanrum på 1200 mm är
rävlyan: Gips fästes på långsidorna och i skarvarna , en gles träs in mellan glesen och under och fästes i båda , lika utmed väggarna om det är kortsida gips
Anonymiserad 56656: [citat] Tack för svar. Nej. Jag har inte heller hittat något. Så det verkar vara ok.
Rabbithole: Dessa orangea är troligtvis de enda bärande i någon form [bild]
Isakare: Att dom är just 13 mm är en kvarleva, precis som virke, som tidigare var i tum mått. Man översatte en halv tum lite slarvigt till 13 mm, fast 12,5 är mera rätt (12,7mm)
justusandersson: Enda möjligheten att få en mindre brant trappa än idag, om du inte vill följa arkitektens ritning (som ju är korrekt mht trappformeln), är att svänga den. Det kräver antagligen också ett större hål i bjälklaget. Jag antar att ni slår i huvudet när ni går i trappan idag. Geometrin är som den är, den kan man inte trolla bort.
Johan Gunverth: Byggfabriken blir nog enklast för ett fåtal skruvar. Tänk på storlekar på sådana här träskruvar är i amerikansk idiotstandard "gauge". Du skall alltså ha 14x2 för 6x50mm. https://www.byggfabriken.com/beslag-och-inredning/beslag/skruv-och-spik/info/product/612-186-traskruv-tfs-stal-6x1-14/
rävlyan: [citat] Har du maskiner så kan du puffa den lite mer , och knacka ner sten på den sidan som den lutar åt , använd spett och slägga för att få ner stenen ( inte grus nu , utan större )
topmount: Där går väll skorstenen, någon har gjort den en stor otjänst och måla den svart.
LiteForce: [citat] Hej! I vårat fall har vi dränerat huset med 2x100 ISO drän vidare har vi monterat ett Nivell ventilerat golv och med det tänker vi nu också ventilera väggarna genom att ha en luftspalt bakom den reglade väggen. Väggen reglas med stålreglar sen playwood och gips. Detta är mej veterligen en mycket bra och godkänd lösning om man vill inreda en källare Nivell är ett godkänt
basseman: Katastrof är det inte men vi satte gipsen med cc30 för att det inte skulle bli vågig gips. Kolla monterinsanvisningen från gyproc.
eddiw: [citat] Mja, intill ena väggen sitter en lite för högt och i mitten sitter en lite lägre än de andra. Så det varierar lite här o där. På längden verkar alla vara skapligt i lod iaf, alltid nåt :) Sätter jag ett vattenpass mellan 4 reglar så blir det en glipa vid en av reglarna t.ex.
Kultypjämt: Tack! Jag gör så att jag ringer Isola imorgon, blir bäst så. :D(y)
Autodidak1: [citat] Du har 2x70 mm reglar med luftspalt mellan, dvs 140mm reglar + 20 mm luft. Sen är det som Tergo påpekar, även kaklet bättrar brandklassen.
justusandersson: Lite lurigare att räkna på eftersom plywood har andra egenskaper än massivträ. Det går säkert bra att använda, men jag tycker det är bättre med massivträ. I det här fallet skulle jag i så fall använda 21 mm plywood,
LinusW: [citat] som sagt, infästning i takskivan är inget problem, molly eller liknande klarar det galant. Vet inte om taklisten ger så mycket stöd, den sitter med dyckert i väggen och är inte fogad mot taket. Klurar på om man kan fästa skenan i glespanelen som går längs väggen och bygger ut 70mm, vill dock att skenan kommer längre ut än 70mm men kanske kan förankra i överliggande gles på