Hej,

Jag har läst ett par trådar om trä mot murstock. Min fråga handlar om huruvida det är ok att ha trä mot murstocken om man har insatsrör i sin rökkanal. Totalt finns 6 kanaler och vi ska använda 1.

Jag hade en sotare här för att ge offert på insatsröret och han var väldigt svepande på frågan. Huset är från 1913 och det har nog legat trä mot murstocken sedan dess. På Ovanvåningen finns sedan 50 talet ett badrum mot murstocken också - inte en aning vad det är reglat med.

Sotaren sa att det var 'bra' om man frilade murstocken. Och att få bort ev. trä skulle underlätta för en brandinspektion. Jag ser mest jobbet i att behöva riva en kaklad vägg i ett badrum, lägga om golvbet i ett annat rum för att få ner en vägg man satt mot murstocken. Murstocken är som ett + mitt i huset och sträcker ca 1,5m från centrum åt varje håll - blir liksom rätt mycket att frilägga.

Hur hade ni resonerat?

Tjena,

Jag stod inför liknande dilemma förra vintern då vi köpte hus och installerade kamin i befintlig murstock som tidigare använts för en oljepanna.

Murstocken låg an mot trä och tretex-skivor och att frilägga murstocken var inte ett alternativ. Sotarn var inte så bekymrad över detta när det handlade om en liten kamin för myseldning och som han sa att har Det fungerat i 60 år så lär det fortsätta göra det.

Hade det funnits en rökkanal i mitten som bara angränsar till omgivande kanaler så hade den varit säkrast och vi hade nog använt den. Men nu fanns Ingen sån så vi installerade en nytt insatsrör i en kanal.

Skönt att veta att det är säkert att elda hårt utan att det blir brandfarligt. Det negativa är att murstocken med dess stora massa inte blir varm som den hade blivit annars. Men säkerheten först. :)

• Gilla
jhn
  • Laddar…
Det finns inget krav på att det inte får finnas trä (eller annat brännbart) mot murstocken. Kravet är att inget brännbart får bli så varmt så att det riskerar att antändas. Det gäller naturligtvis även brännbara saker som inte ligger mot murstocken, men ändå är i närheten. I det allmänna rådet till Boverkets Byggregler, 5:41, Skydd mot uppkomst av brand så står det att yttemperaturen på brännbara byggnadsdelar och fast inredning inte får överstiga 85 grader Celsius. Hur du gör för att uppnå kravet är upp till dig som byggherre.

I äldre hus så är murstocken nästan alltid på något vis integrerad med husets bärande konstruktion. Alltså så har den på ett eller annat vis kontakt med trä. Lösningen rent allmänt brukar vara att endera placera rökkanaler i mitten av skorstenen och andra kanaler mot sidorna eller att man gjorde väggarna i murstocken tjockare vid bjälklagsgenomgångar. Ibland kombinerades dessa metoder.

Ser murstocken ut som ett + i ett hus från 1913 så låter det som om du har själva murstocken i mitten och fyra påmurade vingar som egentligen bara är tegelväggar. Dessa stabiliserar murstocken och utgör samtidigt skydd mot brandspridning ut i väggar och har förmodligen utgjort brandskydd bakom ett gäng lokaleldstäder förr.

Vad gäller att frilägga så finns dels som sagt kravet på högsta temperatur på brännbara delar, men det finns också ett krav på att eldningsanordningar ska vara inspekterbara. Det är ännu ett skäl till varför det är lämpligt att inte bygga in murstocken. Det är bara de delar av murstocken som faktiskt omsluter rökgångar som du behöver frilägga.

Som vanligt rekommenderar jag en titt på Umeå andra sotningsdistrikts hemsida:
http://umesotning.se/?page_id=59
Fliken byggbestämmelser innehåller mycket nyttigt. Sidan "Rökkanal allmänt 2" tar upp det mesta av dina funderingar.

• Gilla
jhn
  • Laddar…
det finns åtskilliga murstockar i äldre hus som är inbyggda så det kan rimligen inte vara ett krav att varenda sida ska vara inspekterbar ? Isåfall skulle jag nog få riva halva mitt hus.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.