3 475 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Spricka i balkong
Balkongen som hör till lägenheten över mig har en genomgående spricka från fasad och hela vägen ut. I början av sommaren fanns det fuktgenomslag synligt på undersidan av balkongen längs hela sprickan. Jag har anmält det till bostadsrättsföreningens styrelse och min granne ovanpå har gjort upprepade anmälningar och bett föreningen ta hit en besiktningsman för att bedöma åtgärd. Föreningen gör ingenting (som vanligt). Vart kan man vända sig för att få hjälp???
Normalt ansvarar föreningen för det yttre underhållet.
Du får väl ringa en snickare som kan titta på sprickan och sedan ta ett ytterligare snack med ordförande.
Är det fukten du oroar dig för eller att hela balkongen ska rasa ner?
Du får väl ringa en snickare som kan titta på sprickan och sedan ta ett ytterligare snack med ordförande.
Är det fukten du oroar dig för eller att hela balkongen ska rasa ner?
Föreningen ansvarar för balkongerna. Det är ett betonggolv och ja, jag är orolig över att få hela balkongen i huvudet och grannen ovanpå törs inte gå ut på sin balkong. Om jag eller grannen anlitar någon så får vi betala allt själva. Jag är nog mest ute efter att få tips om vart man kan vända sig för att anmäla försumlighet, underlåtenhet etc när en bostadsrättsförening inte sköter fastigheten och som i detta fall, när det eventuellt föreligger fara för de boende.
Ni ska anmäla sådana här problem till styrelsen i er förening. Om de inte gör något bör ni upprepa detta och be om ett svar hur föreningen tänker. Det kan ju tänkas att det bara är en estetisk fråga. Det kan också tänkas att styrelsen har på gång att inventera balkongernas status. Det bör finnas en underhållsplan som beskriver status för installationer i föreningen, fråga efter denna på nästa årsmöte.
Som du beskriver sprickan ska den inte innebära fara för bärigheten, men det är bra att få balkongen besiktad och sprickan ilagad så att armeringen inte rostar.
Händer något allvarligt så kan ordföranden i absolut värsta scenario riskera fängelse. Det borde motivera uppvaknande om personen är normalfuntad.
Händer något allvarligt så kan ordföranden i absolut värsta scenario riskera fängelse. Det borde motivera uppvaknande om personen är normalfuntad.
Tack för svar! Jag kommer att prata med valberedningen inför nästa årsmöte. Jag har inte bott i föreningen så länge men har förtått att nuvarande styrelse inte sköter sitt jobb på bästa sätt. Detta är bara ett av många exempel.W witten skrev:Som du beskriver sprickan ska den inte innebära fara för bärigheten, men det är bra att få balkongen besiktad och sprickan ilagad så att armeringen inte rostar.
Nej, ingen teknisk förvaltare. Styrelsen vill sköta allt själva och anlitar olika firmor från gång till gång när dom tycker det behövs.E epw skrev:
Klicka här för att svara