Finns mkt skrivet men bara om modernt klassat virke. Mitt bjälklag består av typ 100 år gamla 150x150 balkar så varför inte mäta svikt, stärka upp och mäta igen.

kan man göra detta på någt bra sätt? En "punktlast" på mitten av en bjälke är ju lätt fixat men att mäta svikten som uppkommer pga av detta är ju värre. Finns det några bra metoder?

Det ja tänker göra i så fall är att sätta en riktskiva rätt genom rummet precis ovanför balken med några mm avstånd. Mäta, ställa 100 kg alldeles brevid och mäta igen. Inte helt 100 såklart men mäter jag upp x mm så är det kanske lättare att bestämma sig för lämpliga åtgärder än att köra på med kortningar, skruvlimma spån för att sedan konstatera att det ändå sviktar för mycket... då är det ju "kört"

Jag skulle använda en lasermätare i våningen under. De mäter ju med väldigt hög noggrannhet. Fixera lasermätaren, mät först utan punktlast och sedan med punktlast. Därefter kan du jämföra med teoretiska värden för virke med olika hållfasthetsklass. När man talar om sviktkriterium i konstruktionssammanhang menar man den momentana nedböjning som en punktlast åstadkommer.

Eller häng ett lod i taket ovan så att det hänger precis över golvet. Så kan du mäta spelet mellan lod och golv efter pålastning. Men jag skulle kalla det nedböjning snarare än svikt.

Redigerat:
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Händer inte nått, ställer mig på ett ben på en liten kloss med 25kg extra så det blir dryga 100kg (1kN)

Har du ett bjälklag idag som du ska åtgärda för att det sviktar?
Jag tror dessvärre inte att din idé kommer bidra till att lösa sviktproblematiken. Det man däremot skulle kunna räkna ut är den aktuella elasticitetsmodulen hos bjälkarna.

Nä det sviktar inte men jag ska renovera badrummet och ev kakla så ja försöker lista ut hur långt ifrån riktlinjerna jag är.

Är en 150x125 bjälke lika styv som en 45x225?

Nej, den motsvarar närmast 45x187, om 150 är bredden och 125 höjden.

Japp stämmer. Och om jag skruvar på 2st 95or (en på varje sida) vad blir det då ? Nått ja ändå behöver göra för att rikta.

Sedan gissar ja att din beräkning baseras på att det är samma styrka i trät vilket man ju inte har en aning om ....

Ja, om du ska jämföra styvheten hos två olika dimensioner förutsätter det att de har samma elasticitetsmodul, annars får du räkna om jämförelsetalen med hjälp av elasticitetsmodulerna...

Hur vill du placera dina 95:or i höjdläge?. Annars blir det en enklare uträkning om du tar 2 st 125:or. Då motsvarar hela paketet en 45x220.

Jovisst kan ja likväl ta 2st 125or

Det va just skillnaden i kvalité som gjorde att jag ville mäta. Gissar med tanke på vilket virke det är i detta hus så är det inte sämre. Vissa stockar går ju knappt att dra en skruv i medans tex en ankar skruv i en ny c24regel kan snurra när den gått i botten......

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.