Hej!

Jag skulle behöva få det bekräftat av er att en vägg som jag vill riva ej är bärande. Det är innerväggen med dörr in till klädkammaren (klk) på entréplanet som jag tänker på. Jag vill riva den för att göra en TV-hörna/allrum. Planlösningen i bilderna stämmer ej längre då förra ägaren tog bort dåvarande allrum för att få ett större badrum med bastu.

Tack på förhand!

Mvh
Gustav
Ritning av ett entréplans planlösning där en vägg med dörr till en klädkammare är markerad för borttagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av en byggnads planlösning med markerad vägg till klädkammare som diskuteras för rivning.
Skapa konto

Ritning av en våningsplanslayout visande entréplan med markerad vägg som användaren överväger att riva.
Skapa konto

Ritning av en planlösning för ett entréplan, innefattande mått och en markering av en potentiell icke-bärande vägg.
Skapa konto

Den är inte bärande.

Hej igen!

Tack för svar (och ledsen för sent svar från mig).

Jag är mitt uppe i rivandet och tänkte bara kolla så ingen annan ser något som tyder på att den är bärande?

Funderar på vad jag ska göra med ”ramen” till väggen. Den sticker ut lite så behåller jag den blir det som en ram där väggen tidigare stått. Vet ej heller hur jag ska få till det med regeln på golvet som de stående reglarna står på. Behöver typ en sticksåg för att kapa den och det kommer inte gå helt då parketten är ivägen längst ner (väggen står på plattan).

Såg förresten tipset om att köra magneter vid rivning av gips - sjukt bra!!

Tack på förhand!

Rivningsarbete i rum med träreglar och OSB-skivor exponerade där en vägg tagits bort.
Skapa konto
Rivningsarbete av en inomhusvägg med synliga reglar och elledningar, omgiven av byggmaterial.
Skapa konto
Delvis rivet väggparti med synliga stående och horisontella träreglar och OSB-paneler.
Skapa konto
Deltvis rivet innervägg där träreglar och OSB-skivor syns, med en elledning inklämd mellan reglarna.
Skapa konto
Rivning av vägg med träreglar och OSB-skivor, mätinstrument hänger på en regel, golvet skyddat.
Skapa konto

En träregel som sticker ut cirka 1 cm från en OSB-skiva i hörnet av ett rum under renovering.
Skapa konto

Den stående regeln sticker ut ca 1 cm

Skulle verkligen behöva ta bort ramen. Ovantill är det två reglar som sitter ihop. Tror ni att det är ok att även riva ramen?

Det du kallar ramen är en del av stommen till väggen, har ingen annan funktion. Inga problem att riva. Golvregeln går säkert att bryta loss när övriga reglar är avlägsnade

Stort tack :)

Jag är fortfarande lite fundersam till vad som händer när jag lossar på de stående reglarna. Det sitter två reglar på varandra upptill. Varför det är två vet jag inte, det kanske behövdes för att komma upp i rätt höjd så stommen skulle sitta men jag ser inte var den undre regeln är fäst överhuvudtaget. Det finns inga tecken på skruvar eller spikar.

Den skruvade regeln som sticker fram från under gipset tolkar jag är var gipsplattorna i taket är skruvade.

Träreglar monterade på varandra utan synliga fästelement vid en skadad gipsskiva i taket.
Skapa konto
Två träreglar staplade utan synliga skruvar med en skruv som sticker ut underifrån.
Skapa konto

Närbild av ett träsnickeri med synliga skruvhål och sammanfogning mellan två byggelement.
Skapa konto

Bättre bild

Ser inget konstigt.
Gipsen i taket sitter bland annat i regeln som du antar. Jag skulle inte tveka att demontera de stående reglarna, då har du större chans att se hur den nedre takregeln kan demonteras, den har ingen funktion utan väggen. Ser du fortfarande inte var den är fäst (kan ha varit ihopskruvad med den övre redan när den sattes upp) kan du såga av den nedretakregeln och ta ner i bitar. Den övre takregeln bör var kvar och bli del av underlaget för skiva som du lagar taket med.

Låter bra - jag kör på det.

Tack!

Vad tror ni om detta? Sitter lösa plyfaskivor bakom gips+plyfa. Gipsskivorna livar inte med varandra, diffar på vissa ställen 0,5cm

Detaljbild på gips och plywood i hörn där skivorna inte är jämnt monterade, med synlig avvikelse.
Skapa konto

Mvh
Gucio

Tror att de har satt plyfa halvt om halvt mot reglar, för att kunna fästa den yttre stående regeln till väggen jag rivit, mot. Säkert en ”enkel” lösning då de redan hade reglat upp väggen och satt plyfa när de kom på att väggen jag rivit också skulle upp och de inte orkade sätta en till regel. På vissa ställen sviktar inte plyfan men på mitten är den toklös och där diffar det ca 0,5cm mellan gipsskivorna. Lösning?

Är den typen av överraskningar man får vara beredd på (jag har råkat ut för värre).

Lite svårt att föreslå åtgärder bara utifrån bilder men om väggen i övrigt är stabil och inte kommer att utsättas för några större påfrestningar skulle jag nog bara sätta gips i ”luckan” möjligen placera en remsa plywood eller OSB fäst i kanterna med fogmassa mot befintlig OSB under gipsen.

Är nivåskillnaden inte större än max 5 mm skulle jag bredspackla skarven.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.