Ska hem efter jobbet och mäta lite till men tror nog stolpen kan få plats utan att vara ivägen, så slipper jag riva upp hela taket.

Tack för hjälpen!!!

Vad kommer pelaren att stå på våningen under? Kan det inte vara värt att riva lite extra tak för att slippa stolpen?

Den kommer gå nästan dikt an själva pelaren till trappan. Så de kommer se ut som trappan har två pelare istället för en. Och trappan är i slutet på en gång så kan kommer aldrig gå förbi pelaren.
Uppdaterade bilden lite.
Blå linjer är inneväggar i källaren.

Kommer bli lite extra trångt om man ska krypa in under trappan men det är så litet utrymme där så det är inget problem.

• Ritning av trappa med angivna mått, pelarposition och inneväggar markerade med blå linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Syeghöjden blir 2380mm, max för den valda trappan,
Det är 2 m takhöjd i källaren och 39cm bjälklag inkl golv. Så 10 trappsteg. Fösta steget får bli en extra cm.

Då får du vrida trappan lite i förhållande till din skiss. Det räcker med ca 180graders öppning.

Har börjat kapa nu.. regeln är lite spröd de nedersta 25%. Bör jag stabilisera den ovanpå stolpen?

• Närbild på en spröd träregele som är delvis kapad och stöds av en stolpe med en metallbeslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle inte säga att den är spröd, den är angripen på något sätt. Det ser ut som en gammal rötskada, men det kan även vara något annat. Det fungerar inte att ställa den på en stolpe som den är. Den skadade delen behöver bytas ut, vilket inte är helt okomplicerat när det gäller en belastad bjälke. Jag lutar åt att det är bättre att hänga bjälken på en avväxlingsbalk med hjälp av ordentliga smidesbeslag.

Så lite sent svar. Stolpen är på plats och inget har rasat är så länge.
Karvade bort de skadade vilket var ca 3-4cm nederst i balken och satte stolpen där på stabilt trä sen bastanta plattjärn och vinkeljärn på de. Får hoppas de håller. :)

I sambands med detta provade jag att lyfta balken med domkraft och det krävdes ca 500-800kg så det är inte jättemycket vikt på den.

Jag räknade med 500 kg vilket alltså var i underkant.

E ju lite svårt att säga exakt, där ligger ett spikat plankgolv och sen spån och ovan på det parkett. Dessutom skruvat planktak under. Så när jag lyfte så drar jag ju med mig kringliggande konstruktion också. Så 500kg är nog ett max då jag lyfte den över befintlig position. Men där är en relativt stor anläggningsyta (95x95 plus vinkeljärn) så det blir ju maximalt 5kg/cm2, troligtvis ner mot3kg/cm2.

Får återkomma när kidsen har haft första festen hemma och se om bjälklaget börjat hänga då :rofl:

Vad står pelaren på i underkant?

Betonggolv i källaran.
Borrprov visar ca 15cm tjockt. Uppläggningsyta ca 20x20cm

• Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.