Håller på att sätta in en trappa mellan våningarna i min lgh.
Tänkte kolla om nån vet hur bärande dessa bjälklag är.
Huset är från 1906, tegelhus, två våningar. Bjälklag i trä fyllt med kross o skit.

Som ni ser på bilden går där en bärande bjälke (röd pil) men fråga är om de tvärsgående (grön pil) bär mer än golvet?
De ser rätt grova ut men det är väldigt långt mellan reglarna (mer än 2meter)

Kan jag kapa dessa utan att huset kollapsar :)

/F

• Upprivet golv i äldre hus som visar träbjälkar med röda och gröna pilar som indikerar bärande strukturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Tror inte det någon bra ide att kapa något där. den röda är en klart bärande del och den gröna är en som avväxling/bjälklag som hänger i ett metalhängsle och bär upp , så gjordes på gammal tider i bjälklag . Får du göra en sådan ombyggnad i lägenheten ?
Det är många gropar att falla i , då det gäller äldre huskonstruktioner

Jo jag har tillstånd från styrelsen att göra det och flertalet av grannarna som har likadan lagenhet har gjort detta redan. Dock är de inte innehavarna själva som gjort det så de vet inte hur det är gjort.

Har väl fått inse att det inte blev så enkelt som jag tänkt.

Planen nu blir en stolpe (lila) och dessutom sabilisera (blå) enligt bild.
¨Hålet är för en trappa och tror nog jag kan få stolpen så den inte e i vägen.

• Schematisk bild av en balkstruktur med en markerad stolpe (lila) och stabiliseringspunkt (blå).
    Skapa konto
Det luriga med så gamla hus är bland annat att de är rätt osystematiskt uppbyggda. För att kunna avgöra vad som kan kapas av eller inte skulle jag vilja se en komplett uppritning av alla bjälkar och väggar. Frågan är om det är realistiskt att göra en sådan?

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Hej
Se min bild ovan. Sen ska det tillsäggas att där går gott om väggar (betong/tegel) i källaren under bjäklaget, och där går inga väggar tvärs de gröna kortligngarna.
De är typ cc 65 på de gröna och de är iallafall 5meter långa.

Vad bra! Har du dimensionerna på bjälkarna också?

Bjäklarna är 24x11cm.

Ny bild men lite mer beskrivning
Sen tunna blå fyrkanten är de som ska bort
Röd cirkel e en tänkt stolpe

• Skiss av husplan med markerade innerväggar, en röd cirkel för en tänkt stolpe och borttagning markerad med blått.
    Skapa konto
Svarar senare. Måste ägna lite tid åt familjen först.

• Gilla
FredrikBr
  • Laddar…
Tack så mycket!! :D:D
Här kommer en bild som visar nuvarande kaoset iallfall

• Renoveringsprojekt med vägg som har en stor öppning, byggdamm och verktyg på golvet.
    Skapa konto
Kommer inte åt min dator just nu, men jag tror att avväxlingen kan fungera. Avväxlingsbalken är så kort att den klarar punktlasten på mitten. Återstår att kolla om omgivande balkar gör det också. Jag är optimist.

Med tanke på att hålet så pass triangulärt så är det lite bök att få in en avväxling utan att riva hela taket i källaren.
Det nog mycket enklare med en stolpe (limträ 90x90). Den kommer faktiskt inte vara i vägen om jag är lite taktiskt med var jag ställer den.
Hålet är för en spiraltrappa och stolpen kommer gå precis bredvid/bakom centerpinnen på trappan.

• Ritning av triangulärt hål för spiraltrappa med markerad plats för stolpe intill centerpinnen, och indikerade bjälklager.
    Skapa konto
Kan inte "centerpinnen" vara den bärande stolpen?

Det är en prefab trappa som dessutom redan är köpt och den är inte dimensionerad för den lasten med. Om jag hade vetat att detta innan hade jag nog byggt en trappa runt stolpen. Men som det ser ut nu får jag nog leva med detta.
Men jag tror jag kan smyga in stolpen precis bredvid/bakom, sen måla den i samma färg så smälter det ihop bra.

En stolpe i mitten förenklr betydligt. Annars fungerar den tänkta avväxlingen med liten marginal. Det viktigaste i det fallet är att använda ett tillräckligt syvt material, förslagsvis limträ 56x225m till avväxlingsbalk så att den avsågade bjälkens ändpunkt ligger nära i nivå med omgivande bjälkar. Infästningarna måste tåöa de laster som uppstår, ca 00 kg respektive 300 kg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.