Konstig fråga kanske men jag har ca 50 löpmeter 95x45 över och ca 20 löpmeter 125x45 över. Jag håller på att inreda vinden och ska bygga fyra rum med 70x45-reglar. Kanske 25m innerväggar. Jag tänkte ha OSB och enkelgips på innerväggarna med isolering i. För att ljudisolera extra kanske jag sätter dubbelgips mot något rum.

Jag skulle kunna bygga en eller två väggar med 95-virket för att använda det istället för att behöva köpa nytt 70mm-virke men jag vill helst inte förlora 2,5cm i onödan då vinden är ganska liten (60kvm).

Därför undrar jag om någon har förslag hur jag kan använda 95 eller 125-reglarna på något sätt fast jag bygger 70-väggar?

Jag får inte lämna tillbaka virket och jag gissar att det är svårt att sälja på typ Blocket. Alternativet är såklart att lägga det i öppna spisen :)

Är plats viktigt kan du ju ställa dem "på andra ledden" och använda dem som 45-reglar?

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är plats viktigt kan du ju ställa dem "på andra ledden" och använda dem som 45-reglar?
Jo men jag ska ha osb på båda sidor så om jag lägger en 70mm längs golvet och sen en stående 95-regel åt andra hållet så måste jag sätta den på ena eller andra sidan och det går inte två i bredd då 45+45 är 90 i bredd och regeln i golvet är bara 70mm bred. Det skulle gå att lägga dem lite omlott och då frångå CC600 lite om det är begripligt. Men det känns lite onödigt krångligt för att spara in på kanske 1000 kr i nya 70-reglar.

Du kan ju köpa 45x45 och lägga på golvet? Det blir ju inte så många kronor?

Edit : eller så köper du en bordssåg och sågar bort 20mm på längden .. Det är väl dom alternativen som finns?

Det är ju så du får göra. Men det blir ju knöligt med isoleringen...

Ett annat snurrigt alternativ är att vinkla dem men då måste du skriva fast skivan på "åsen".

Du kan inte klyva dem?

Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är ju så du får göra. Men det blir ju knöligt med isoleringen...

Ett annat snurrigt alternativ är att vinkla dem men då måste du skriva fast skivan på "åsen".

Du kan inte klyva dem?
Det snurriga alternativet skippar jag nog :) Att klyva dem till 70 i bredd är inte så dumt. Jag har en bordssåg och virke är ju aldrig spikrakt så det kanske blir helt ok.

Jag tänkte lite om jag kunde lägga dem som den övre plankan längs taket och sen kapa osb-skivorna lite kortare så att det högst upp blir gips + regel + gips och längre ner är det gips + osb + regel + osb + gips. Dock är osb +osb bara 22mm och därmed blir regeln 3mm bredare än den del av väggen som har osb så gipset kanske buktss ut lite. Men jag måste väl ändå sätta glespanel i taket (28mm hög) så då blir det bara 45-28mm = 17mm där gipset går direkt mot regeln och alltså buktar ut lite. Kanske är ok? Men en del pill det också. Klyva reglarna kanske är enklare.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Du kan ju köpa 45x45 och lägga på golvet? Det blir ju inte så många kronor?

Edit : eller så köper du en bordssåg och sågar bort 20mm på längden .. Det är väl dom alternativen som finns?
Ja du menar så. Bygga 45mm-väggar? I och för sig kanske 45mm-väggar räcker och så kan jag sätta dubbelgips utöver osb om jag vill ha bättre ljudisolering Det är också ett alternativ såklart.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Du skall inte ha elskåp, säker-vattenskåp eller golvvärmeskåp i någon av väggarna? där är 95-regel lämpligt.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
ronolo ronolo skrev:
Du skall inte ha elskåp, säker-vattenskåp eller golvvärmeskåp i någon av väggarna? där är 95-regel lämpligt.
Ah, är inte säker på detta. Kanske golvvärme. Ska fundera på detta! Tack för tipset.

kulle
Tråkigt svar kanske men
Spara dina 95 reglar till något annat, och köp 70 reglar till ditt nuvarande projekt.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Rickard.
Kör som första föreslog, köp 45x45 (eller klyv en regel, höjden på dessa spelsr mindre roll) till syll och hammarband och bygg en smalare vägg. 45s reglar, osb och gips blir en stabil vägg. Visst du kanske tappar lite i ljudisolering men knappast märkbart.

Redigerat:
Mikael_L
Håller nog med, även jag är tråkig.

De gamla reglarna du har, är de fortfarande raka och fina? Min erfarenhet är att mycket man har haft liggande löst ett tag har vridit sig till oanvändbarhet, utom som mat till kaminen.

Lägga reglarna på tvärsen, och få 45mm är en möjlighet, men lite tråkigt om det ska vara en isolerad vägg, då det blir mer yta med regel och mindre med isolering. Men det beror ju förstås på hur viktigt det är med isolering där, en del värmeläckage är kanske helt OK:

Är dina 120-reglar fina och raka så kanske det kan vara en tanke att klyva dessa exakt på mitten, och få ett gäng 59x45 reglar att bygga med. Men räcker materialet till då? Det blir ju ca 40 löpmeter.

klyv dem till till 70mm. Så gör vi på jobbet när man vill och behöver ta reda på leftovers. Tar inte så nämnvärt mycket tid, enkelt att genomföra. Så klyv och sen använder du spillet till spaljeer eller annat smäckert.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.