Justerbar stolpsko ingjuten i betong med limträbalk och armeringsjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utbyggnaden är på 14 kvm. Bärlinan består av två mycket kraftiga limträbalkar som vilar på 4 st. Rätt kraftiga justerbara stolpskor.
Stolpskorna är ingjutna i enorma betongfundament i marken. De sticker upp ungefär 10 cm.
(armeringsjärnet th. Är en del av betongen)

Är det här hållbart?
Hur mycket belastning tål de där stolpskorna?

Dom tål utbyggnadens vikt med råge. Men jag hade sågat av det uppstickande armeringsjärnet

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Dom tål utbyggnadens vikt med råge. Men jag hade sågat av det uppstickande armeringsjärnet
Skönt att höra! Det ser bara så klent ut med fyra pinnar som bär en hel utbyggnad (nåväl, halva taket lutar mot gamla huset)

Någon annan som har nån åsikt?
Jag måste vara säker.

Ingen ovanlig lösning vid plintgrund. I detta fallet än bättre eftersom höjden mellan bärlina och fundament är kort så minskar den skjuvande kraften och du slipper risk för rörelser sidledes.

C corre skrev:
Ingen ovanlig lösning vid plintgrund. I detta fallet än bättre eftersom höjden mellan bärlina och fundament är kort så minskar den skjuvande kraften och du slipper risk för rörelser sidledes.
Okey! Finns det ingen begränsning på hur "tung" utbyggnaden kan vara? (inom rimliga gränser)

C corre skrev:
De klarar många ton stycket, troligen 3-4.
Det finns data för likande stolpskor här, men det är utanför min matematikkompetens att räkna fram vad en stolpsko klarar i trycklast.
[länk]
Okey, tack för svar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.