Hej,
bor i ett 70-tals suteränghus och ska renovera vår gillstuga. I taket sitter där nu panelbrädor spikade på ingjutna brädor (betongbjälkllag), har tänkt ersätta panelbrädorna med gipsskivor för att få ett fint och slätt tak. För att krångla till det hela går det även rör i taket för elementen.

Hade först tänkt riva ner panelbrädorna, sätta nya reglar med cc30 och sen gips på detta. Men eftersom rörklämmorna sitter i panel brädorna så krånglade det till det en del. Om jag inte kan få dit en ny rörklämma i betongtaket utan att flytta på rören?

Min andra tanke var att sätta gipset direkt på panelen, vilket borde vara enklast. Men blev då osäker på om både de ingjutna brädorna och panelen klarar vikten. Funderade på att borra och sätta spikplugg för att fästa panelbrädorna bättre i taket, men det blir ju ett himla massa borrande...så då börja jag fundera på att riva ner allt igen...osv...minst sagt villrådig. :)

Vad hade ni gjort? Tacksam för råd!

Tak med panelbrädor och synliga betongbjälklagsbrädor samt rör för element längs väggen i en suteränghus gillestuga under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hustomtak med synliga betongbjälklag och träpaneler samt orangea rör för värmeledning.
Skapa konto
Vit panel i taket med synliga rör och rörklämmor uppfästa längsmed panelbrädorna i ett 70-talssuteränghus.
Skapa konto
Tak med vitmålade panelbrädor och synliga rörklämmor i ett 70-tals suteränghus.
Skapa konto

Jag skulle inte ge mig på värmeledningsrören. Det blir dyrt, krångligt och inte särskilt bra eftersom de går igenom väggen på rätt nivå. Det enklaste är om du kan montera gipsskivorna underifrån på träpanelen. Träpanelen och en 13 mm gipsskiva väger ungefär lika mycket, tillsammans ca 24 kg per kvadratmeter. Jag har svårt att tänka mig att de befintliga infästningarna inte klarar den lasten.

Satte några extra skruv i panelen på nägra ställen ifall spikarna skulla släppa lite, ska på med gips sen, känns som det blir enklast. Tack för hjälpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.