Hej,
bor i ett 70-tals suteränghus och ska renovera vår gillstuga. I taket sitter där nu panelbrädor spikade på ingjutna brädor (betongbjälkllag), har tänkt ersätta panelbrädorna med gipsskivor för att få ett fint och slätt tak. För att krångla till det hela går det även rör i taket för elementen.
Hade först tänkt riva ner panelbrädorna, sätta nya reglar med cc30 och sen gips på detta. Men eftersom rörklämmorna sitter i panel brädorna så krånglade det till det en del. Om jag inte kan få dit en ny rörklämma i betongtaket utan att flytta på rören?
Min andra tanke var att sätta gipset direkt på panelen, vilket borde vara enklast. Men blev då osäker på om både de ingjutna brädorna och panelen klarar vikten. Funderade på att borra och sätta spikplugg för att fästa panelbrädorna bättre i taket, men det blir ju ett himla massa borrande...så då börja jag fundera på att riva ner allt igen...osv...minst sagt villrådig.
Vad hade ni gjort? Tacksam för råd!
bor i ett 70-tals suteränghus och ska renovera vår gillstuga. I taket sitter där nu panelbrädor spikade på ingjutna brädor (betongbjälkllag), har tänkt ersätta panelbrädorna med gipsskivor för att få ett fint och slätt tak. För att krångla till det hela går det även rör i taket för elementen.
Hade först tänkt riva ner panelbrädorna, sätta nya reglar med cc30 och sen gips på detta. Men eftersom rörklämmorna sitter i panel brädorna så krånglade det till det en del. Om jag inte kan få dit en ny rörklämma i betongtaket utan att flytta på rören?
Min andra tanke var att sätta gipset direkt på panelen, vilket borde vara enklast. Men blev då osäker på om både de ingjutna brädorna och panelen klarar vikten. Funderade på att borra och sätta spikplugg för att fästa panelbrädorna bättre i taket, men det blir ju ett himla massa borrande...så då börja jag fundera på att riva ner allt igen...osv...minst sagt villrådig.
Vad hade ni gjort? Tacksam för råd!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag skulle inte ge mig på värmeledningsrören. Det blir dyrt, krångligt och inte särskilt bra eftersom de går igenom väggen på rätt nivå. Det enklaste är om du kan montera gipsskivorna underifrån på träpanelen. Träpanelen och en 13 mm gipsskiva väger ungefär lika mycket, tillsammans ca 24 kg per kvadratmeter. Jag har svårt att tänka mig att de befintliga infästningarna inte klarar den lasten.
Klicka här för att svara