M
Håller på att renovera ett hus från -58 och funderar på vad vi ska göra med insidan av våra ytterväggar. Huset är delvis av blåbetong och på insidan av några ytterväggar har den gamla putsen släppt eller sitter löst. Givetvis hade det absolut bästa varit att knacka ner all lös puts och ha en murare som putsar om det (rör sig om mååååånga kvm), men vi funderar på om man kan sätta gips istället? Kan man göra det eller kommer fuktproblemen som brev på posten då? Ska man regla för att sätta gips eller kan man limma direkt på? Om man reglar ska man ha plast och isolering emellan?

Så många frågor för någon som är nybliven husägare. Tacksam för alla tips och råd!

Om du vill ha ett hållbart resultat och inte vill knacka ner putsen så är det nog säkrast att sätta gipsen på distansläkt som du fäster in i lättbetongen. Ett homogent hygroskopiskt material som lättbetong ska inte ha någon ångspärr på insidan. Fuktvandringen i en yttervägg sker alltid inifrån och ut (om huset är uppvärmt året runt).

M
Tack! Ska det vara metallreglar eller kan man sätta trä? Hur gör man med gammal tapet som sitter på putsen? Måste den ner för att så lite organiskt material som möjligt ska vara kvar?

M
En murare som jag pratade med menade att det var idiotiskt att regla och sätta gips mot yttervägg pga potentiell fukt... men han vill väl så klart sälja sina tjänster. Så svårt att veta när alla säger olika

Jag skulle aldrig gömt ytterväggar bakom gips, du har ju ingen koll på vad som händer där bakom.

M
Det kanske är en dum fråga, men vad kan hända? Jag vet att många menar att man kan få fuktproblem, men hur uppkommer de problemen? Borde inte hela konstruktionen andas när det är luftspalt emellan? Väggarna är ovanför mark så inte i källare. Vi ska även dränera runt hela huset (platta på mark) i förebyggande syfte. Vi har även mätt fukt i hela konstruktionen och den är torr, så inga fuktproblem i dagsläget.

Själv skulle jag också föredra att putsa om eftersom det blir ett trevligare resultat, men det betyder inte att lösningen med gips inte fungerar. Metallreglar ger onödigt stor distans tycker jag. Fuktvandringen i en homogen lättbetongvägg sker inifrån och ut. I något läge (som varierar beroende på temperatusskillnaderna mellan inne och ute) kommer luftens vattenånga att kondensera i lättbetongen. Lättbetongens yttre del kommer också att utsättas för fuktinträngning på grund av slagregn och liknande. Har bara lättbetongen tillräcklig tjocklek är detta inget problem. En mycket stor del av 50-talets flerbostadshus är byggda med lättbetong i ytterväggarna. På insidan var det ofta tapeter utanpå putsen.

• Gilla
raspen86
  • Laddar…
M
Lättbetongen är 17 1/2 cm i tjocklek. Säger det något om framtida ev. fuktproblem? Kan man låta den gamla tapeten sitta kvar?

Den tjockleken är mer än tillräcklig. Du kan låta den gamla tapeten sitta kvar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.