Riktning på reglar bakom gipsskiva i tak?

159 läst  3 svar

1. K
    Medlem Nivå 7
    Jag ska skruva upp nytt innertak i mitt garage och undrar om riktningen på reglarna bakom gipskivorna har någon betydelse? Om de ligger längs med skivans långsida eller längs med skivans kortsida.

2. N
    Medlem · Nivå 8
    Nja, egentligen inte då du glesar på 300c/c. Dock finns ingen anledning att göra annant än att glesa längst med gipsens långsida.

3. V
    Medlem · Nivå 20
    Nja, jag får nog för mig att det är bättre att långsideskarven ”hänger i luften” bitvis än att kortsideskarven gör det.

• Laddar…
  4. K
    Medlem Nivå 7
    Jag kommer ha 2 lager reglar, först 60 cc ena längden och sedan 30 cc andra längden. Detta är för kabeldragning och utrymme för downlights. Jag vill ha gipsskivorna åt en viss riktning för att få så lite skarvar som möjligt (mindre att spackla och kapa).

Kabeldragningen kommer gå längs med gipsskivornas långsidor och detta gör det extra önskvärt att det sista lagret reglar går längs med gipsskivans kortsida då man kan enkelt lägga alla elrören på det sista lagret reglar.

Verkar inte ha någon större betydelse verkar det som då 30 cc och skrivarna cc är nästan den samma.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: