T
tapaza: Tack för svar, okej så damduk är vägen o gå verkar det som
3 svar · 3,8k läst
·
V
vedklyv: Mittåt! När det gäller mitt inlägg #10. Redan i början av -60 talet gjorde jag bekantskap med metallborrar som hade vänstervriden spiral. Jag jobbade då under ett halvår på Svenska Metallverken i Uppl.Väsby. Dessa borrar, användes då i kurvstyrda flerspindliga automater som bearbetade arbetsstycket från tre håll samtidigt. Detta beroende på att spindel ett, som var master och
11 svar · 2,4k läst
J
Joapah: Med dem svaren jag har fått nu känns det som att jag med gott samvete kan ösa upp en balk för att ha hängslen och livrem och sedan riva för glatta livet, självklart hålla koll så att det inte böjer ner under tiden.
11 svar · 1,3k läst
·
R
Ran9: Hej! Vi är i planerna på entré. Vi är inne på halvt valmat entrétak. Bredd runt 4,5 meter, djup 2 meter. Är det någon här som har ritning på liknande mått med bild på slutresultat? [bild]
0 svar · 3,5k läst
W
witten: Du behöver få dit en konstruktör som bedömer det, det är för komplicerad problembild för att ge utlåtande här.
2 svar · 2,4k läst
·
C
coretech77: Med förhoppningar om att ta del av er visdom söker jag er hjälp. Jag håller på att regla upp väggarna i min källare för att sedan kunna skruva upp våtrumsskivor. På ena väggen finns ett hål till skorstenen där en gammal oljepanna har stått. Min fundering är om man bara ska strunta i detta och skruva skivor för. Eller om man ska sätta en ventil på skivan in till detta hål?
0 svar · 1,3k läst
·
N
nova383: Tack för bra svar. Det blir syllpapp där- perfekt : )
3 svar · 3,0k läst
G
Gammalthus18: [citat] Hej tack för svar alltså är svårt att avgöra väggytan längst med skåpet är fint förutom en avlång grop och kanter längst med fönster som är bredvid kan bifoga bild man ser exakt vart skafferiet kommer stå där det vita slutar så resten ska i första hand målas vitt men grubdarbete krävs som sagt är en fog kant hela vägen men den går att hacka bort iaf ..
2 svar · 3,4k läst
·
FG
FG: Är det uppvärmd källare under? Jag hade i alla fall bytt isoleringen närmast ytterväggarna för där brukar det dra i gamla hus. På bilderna har spånet dessutom sjunkt ihop ordentligt så det drar kallt i golven.
4 svar · 3,2k läst
·
A
Alko: Då var det snart dags att mura grillen ovanpå den armerade betongskivan vi gjöt och ställde på putsade lecagrunden i höstas. Se bild. Grillmuren muras i återvunnen marktegel som ett U runt bakre kanten och båda kortsidorna. Har dock märkt att vid regn hamnar vatten på putsade lecan under betongskivan, trots nån cm utsprång och "fräst" spår runtom kanten i skivans undersida. Funderar
0 svar · 1,6k läst
·
L
Lechuza: [bild] Tjena! Ska putsa i lite skador på husets sockel. Undrar vad de är för bruk jag ska ha för att få de så likt som möjligt! Har använt ett från weber, sockelbruk med fibrer i, men de såg inte likadant ut någonstans. Hoppas här är någon murare här inne kanske :)
0 svar · 835 läst
·
P
Petros12: Hahaha otroligt. Det var stor risk för ras...
20 svar · 7,5k läst
·
J
justusandersson: En fantastisk stomme! Om det är uppfört på platsen 1930 är det garanterat flyttat, det är en mycket äldre byggnadsteknik. Jag skulle satsa på ett mellanbjälklag med en stomme som är helt avskiljd från timmerstommen. Ett pelarbalksystem av limträ med golvbjälkar av vanligt konstruktionsvirke. Lämpliga dimensioner beror lite på tillgängliga höjdmått.
1 svar · 800 läst
·
C
C.Lundin: [citat] Ja, men syret kommer att orsaka mycket större problem för betongen än armeringen.
27 svar · 3,7k läst
·
KJD
KJD: Gav mig till slut. Flyttade väggen och fäste reglar i spånskiva enbart. Blev imponerande stabilt. Kikade fast för att föra stadigare. Skönt slippa tänka på elen ;).
3 svar · 1,8k läst
·
janwide
janwide: Det blev reglar och gipsskivor till slut. Satte 22 millimeter tjocka reglar. Lokaliserade takstolarna under treetexen och skruvade reglarna i dom. Spacklade skarvarna med pappremsa, tre gånger. Sedan upp med bildtapeten. Är jättenöjd!
11 svar · 3,5k läst
J
jarviklas: Tack för svar och tipsen! Mycket uppskattat
3 svar · 2,6k läst
H
Hallerudsbo: Finns gupp med dubbar under med. Vi har ca 10 Cm och de skruven drog gott
26 svar · 13,1k läst
·
M
MoggeS: Har infällda stålpelare i leca. Väggen ska putsad och jag behöver nu fylla tomrummet innan nätning och putsning. Vad är bäst? Fogskum, isolering eller något annat...?? Urjackningen i lecan är ca 15 cm bred och 15 djup.
0 svar · 1,9k läst
·
E
Eribe: [citat] Tack för bra svar, går på dina rekommendationer. /Erik
5 svar · 2,1k läst
Wide Glide
Wide Glide: Vi skall bygga en trapp på östra sidan av huset. Relativt väderskyddat läge. Tryckimpregnerat virke är lätt att jobba med och billigt men kräver lite skötsel. Plastkomposit kan vara lite knepigt att få ihop och kostar betydligt mer men är skötselfritt. (kanske) Är det någon som byggt trapp av plastkomposit och kan dela med sig av sin erfarenhet? Vi vill ha trappan mörkgrå och får
0 svar · 1,4k läst
gedi
gedi: Bättre sent än aldrig; det var inkompetens som höll fast handfatet :-) När jag krånglade in huvudet tillräckligt långt i kommoden såg jag två rejäla bultar som min brytbladskniv inte hade en rättvis chans emot. Med dem borta var det ingen större utmaning att få bort handfatet.
3 svar · 2,6k läst
S
santa_cruze: Tjena jag skulle behöva hjälp med en fråga det är så att min sambos bror ska tilläggs isolera sin ovanvåning som han har 10 cm isolering på nu. Glas ull från 70 talet ca, jag har sagt till han att riva ner allt då han ändå ska göra luftning som inte finns , nu till dilemmat jag tycker han ska tillägg isolera minst 20 cm så han får 30 totalt och han tycker max 25 då han tycker det
0 svar · 557 läst
H
Huset vid sjön: Då provar jag med runt hål och fyrkantig ventil . Tack för tipsen
5 svar · 694 läst
Sonny Brannestam
Sonny Brannestam: Problemet är att Byggledaren och snickarna är samma. Hur skulle de ha gjort? Så jag kan fråga varför de inte gjort så och vad deras plan är för att få det tätt. Ska alla takgips vara på plats innan provtryckning?
9 svar · 4,7k läst
·
Hubbe73
Hubbe73: [citat] Ankarskruv/beslagsskruv är anpassad i dimensioner för att fylla hålen samt är tillverkad av annan stålkvalitet och härdning. Beslagen är ofta CE-märkta eller ETA godkända och då tillsammans med ankarskruv/spik.
15 svar · 8,1k läst
U
UniktNamn123: Tack för svaret, det är furugolv i serveringshallen. Ska ta bort en bräda och kolla hur det ser ut under.
4 svar · 1,6k läst
·
X
xmlp3: Påverkan beror lite av var snittet är i takstolen och beroende på vad du har för takstol. Om du har en "svensk takstol" och snittet ligger nära stödbenet påverkar det mer. Optimalt brukar vara att snittet ska ligga mitt mellan hanbjälken och stödbenet. Se momentdiagram: http://design.medeek.com/resources/truss/study1/attictrussanalysis.html (bild 4) Man vill ha snittet där det är så
2 svar · 955 läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Ett trappsteg ska vara ca 18 cm högt och avstånd mellan två trappnosar ca 29 cm. Då blir trappan bekväm att gå i.
1 svar · 1,3k läst
J
justusandersson: Ja, mycket jobb är det, men slutresultatet kommer att bli väldigt bra när du dessutom vägt av golvet.
4 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.