Hej vi har ett hus från 1963 som renoveras allt eftersom, nu är det snart kökets tur och i för det skulle vi vilja riva väggen mellan kök och vardagsrum.
Har visat ritningarna för lite snickare och alla säger att mina takstolar ska palla med det men att man kan lägga upp dubbla 45x220 på vinden för att ha hängslen och livrem och för att förhindra nedböjning av innertaket.
Så långt är allt väl och sålänge det jag fått höra stämmer så förstår jag det som att det inte finns någon anledning till att göra en bygganmälan av det hela.. Eller?
Vänder mig hit för att eventuellt få fler synpunkter innan jag drar igång detta projektet.
Bör kanske nämna att dörröppningen som finns idag kommer att byggas igen i samband med detta.
Bifogar ett par bilder på husritningarna Gammal ritning med beskrivningar av väggkonstruktioner och materialanvändning för ett husprojekt från 1963.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller ett pappersark med ritning av husets planlösning, inklusive kök och vardagsrum.
Skapa konto
En ritning av en hussektion som visar takstolar och planerad förstärkning där väggen mellan kök och vardagsrum ska rivas.
Skapa konto
här.

BirgitS
De som kan räkna på det brukar fråga efter vilket ort det gäller för att veta vad det är för snözon.

BirgitS BirgitS skrev:
De som kan räkna på det brukar fråga efter vilket ort det gäller för att veta vad det är för snözon.
Ah tack så mycket! Snözon 1,5 är det som gäller!

Det står lite om bärande innerväggar som gör mig lite konfunderad. Takstolarna ser ut att vara fribärande på sektionen alltså ska inte de behöva bärande innerväggar. Har du någon aning om var dessa kan tänkas vara?
Antar att de bärande väggarna i källaren inte är gjorda av trä?

B bossespecial skrev:
Det står lite om bärande innerväggar som gör mig lite konfunderad. Takstolarna ser ut att vara fribärande på sektionen alltså ska inte de behöva bärande innerväggar. Har du någon aning om var dessa kan tänkas vara?
Antar att de bärande väggarna i källaren inte är gjorda av trä?
Ja det är väl egentligen det som gör mig fundersam också, samtidigt känns 2"2 klent i bärande konstruktion?
Källarväggarna är gjorda i någon form av sten.
Rakt ovanför vardagsrummet har man spikat på extra "ben" ner till takstolen, förmodligen för att där är ganska stor öppen yta..?
Huset är ca 8,5 meter brett

Om takstolarna är byggda enligt ritningen finns inget behov av hjärtvägg i bottenvåningen. Jag antar att bjälklaget mot källaren är betong med uppreglat golv på ovansidan. Mellanväggen i bv borde inte varit med på ritningen.

BirgitS
Fast något verkar ju ha ändrats med takstolarna med tanke på inlägg 5 om extra "ben"?

J justusandersson skrev:
Om takstolarna är byggda enligt ritningen finns inget behov av hjärtvägg i bottenvåningen. Jag antar att bjälklaget mot källaren är betong med uppreglat golv på ovansidan. Mellanväggen i bv borde inte varit med på ritningen.
Jag ska dubbelkolla att alla mått stämmer på takstolarna innan jag gör något men borde stämma.
Källarväggarna är murade och sedan är det träbjälklag på det, så då borde jag vara hemma med andra ord, en balk för att hindra att innertaket kan hänga bara?

Det ska inte behövas. Takstolarnas dimensioner är rätt OK mht snözon och spännvidd. Har man gjort något på taket? Det har ingen stor betydelse, men sektionen är ritad som om bjälklaget var betong + regelkonstruktion. Kolla i källartaket. Det ger en indikation om ritningens noggrannhet.

J justusandersson skrev:
Det ska inte behövas. Takstolarnas dimensioner är rätt OK mht snözon och spännvidd. Har man gjort något på taket? Det har ingen stor betydelse, men sektionen är ritad som om bjälklaget var betong + regelkonstruktion. Kolla i källartaket. Det ger en indikation om ritningens noggrannhet.
Källartaket är bara granpanel, har borrat på några ställen och det verkar bara vara panel och sedan spån som isolering.
När vi renoverade badrummet så var där inte heller mer än reglar/bjälkar i bjälklaget

BirgitS BirgitS skrev:
Fast något verkar ju ha ändrats med takstolarna med tanke på inlägg 5 om extra "ben"?
Jag tror att det kan ha att göra.med att innertaket kanske riskerar att svikta lite med långt mellan väggarna, det trodde även en snickare som var här och tittade

Med dem svaren jag har fått nu känns det som att jag med gott samvete kan ösa upp en balk för att ha hängslen och livrem och sedan riva för glatta livet, självklart hålla koll så att det inte böjer ner under tiden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.