Byggmaterial & Byggteknik
jannebmw: Bygg det i lastbilsmått! Eller lite över så kan du köra det med kranbil
Krokkodriljo: Var köper jag som privatperson en stålprofil (skena för golv och tak) för böjda väggar? Både Lindab, Norgips och Knauf har ju men ingen av deras återförsäljare verkar ha i sitt ordinarie sortiment. Någon som känner till butik (Stockholmsområdet) som har "på hyllan" eller måste jag be någon beställa hem?
Extra: [bild] hej undrar om detta är rätt gjort denna tegel balk ska gå upp till tak och vara bärande som sagt enda armering som finns är en 10 mm stål pinne rätt igenom ingen armering va 3 dje lager finns jag har hävdat att detta är fel och instabilt men få höra att de är korrekt gjort snäll Kan någon ge mej ett svar så jag vet om jag ska låta projektet fortgå eller skaffa en ny
Rickard.: https://www.traguiden.se/om-tra/byggfysik/brandsakerhet/brandteknisk-dimensionering-av-trakonstruktioner/avskiljande-formaga/exempel/ Här kan du läsa hur löjligt enkelt det är att uppnå ei30 på en yttervägg (nästintill omöjligt att inte göra det) Men det är lite intressant i ditt fall om man tänker att isoleringen teoretiskt snabbar på branden (kanske? ). Ingen aning hur man räknar
ringen_00: [citat] Tack för svar, ja de borde han ha koll på, han e ju svetsare och har sett balkarna.. Okey ska fundera på de med att skruva ihop dom, kanske blir smidigare
Magnus E K: Seriösa hantverkare ska ha kunskap om var asbest kan finnas, speciellt om det inte förekommer "oväntat". Kakelfix/fog i ett hus från innan förbudet är inte oväntat, fast därmed inte sagt att det alltid finns eftersom det vad jag förstått tillsattes manuellt vid uppsättningen. Det finns bra sätt att renovera ett sånt badrum (särskilt om det finns ett fönster). Hantverkarna är ju
justusandersson: Ett besök på plats är nog särskilt värdefullt i detta fall.
largab: Det finns flera olika tex https://www.verktygsproffsen.se/search?keyword=betongslip Jag använder lågvarvig vinkelslip, diamantslipskiva, huv för dammupptagning, kraftig dammsugare
Christian Ek: Ahaa så det räcker gott att bara sätta för med en formskiva då! Skönt :D
atomjohan: Hej! Jag var lite snabb när jag gjorde iordning för flytspackling i köket och sågade av angränsande rums parkettgolv. Nu ligger sista biten av parkettgolvet utan stöd, dvs sista 60 cm från sista balken. Avståndet från undergolv (som parketten ligger på) till trosbotten är cirka 11 cm. Sträckan är cirka 2 meter. Någon med något bra tips hur man kan stabilisera upp detta? Funderar
hempularen: Om du får in pluggen i teglet, så kommer det att sitta som berg. Även i murbruket mellan stenarna. Jag hjälpte min son med ett lite Ikea kök i hans lägenhet. Där var de porösa 40 tals väggarna hopplösa att plugga i. pluggen började bara snurra i hålet oavsett vad jag gjorde. Lösningen blev ankarmassa. Borra hål, tryck in massan tryck in en bit gängad stång i hålet, och några
Pappa1986: [citat] Kolla med en fuktmätare, alt så kan du ju ringa till försäkringsbolaget och höra vad de säger. Jag hade rivit ner allt och ser det ok ut så hade jag satt ett nytt tak, kostar inte jättemycket. Är det fuktskador så bör ditt försäkringsbolag kolla på det
suprapappa: Hallå! Behöver göra en stödmur på 4-6 meter med L-stöd. Är det någon som har en prisuppgift vad de kan kosta per st. I detta fall tänkte jag använda 1m breda och 80cm höga (grävaren som ska utföra jobbet kan inte lyfta tyngre med sin lilla maskin). Dessa kostar 2309:- st på Stenbolaget. Är det ett rimligt pris eller går det att hitta mycket billigare i Stockholm? Tack
frihopper: Har nu satt upp täckplattan och den verkar sitta BRA! Stort tack för all hjälp! Fyllde upp håligheter med fogskum, ska snygga till sen, don´t worry! =)
Karlssonede: Tack. Låter ju helt klart rimligt att inte ha för små bitar. Jag är inne på det du skriver men tror snålheten i mig talar ibland. Det finns not och fjäder även på kortsidorna för passning och sågar man dessa så blir dom sedan endast användbara som slutbitar (om det blir ett problem vet jag inte :-) ) Dörren är sedan länge (förra ägaren) igensatt med gips på båda sidor
Dowser4711: Om du hyr golvslip, så är ett tips att *inte* hyra en "motordriven barkspade" (minns fasen inte vad den heter, det var snart 20 år sedan) Det är ett alternativ som fungerar på samma vis som din spackel-spade och är skitbra om du har betong-golv och vill bli av med stora mängder lim. Den kläggar inte igen på samma vis som slipen kan göra om det är tjockt med lim/skumgummi. När jag glad
Jante: [citat] Njää, inte så tidsödande, har en hel del nät i trädgården och jag har lagt på nätet på stolparna, ritat en markering per tråd, borrat och trätt på med stolpen lite vinklad i början. Avslutar med att spika med klammer för att hålla ihop det hela. Klipper nätet så det är utstick på 2-3 cm som ska in i stolpen och i kattburen är det ram på alla 4 sidor om nätet. Bild
erik8308: hej, Hoppas detta är rätt ställe för denna frågan. Jag har ett glasat rum med ett hörn jag har gått och funderat på hur jag ska lösa snyggast. Har tänkt många olika lösningar, men ingen känns riktigt klockren. Behöver ju ha en smyglist på vänstra fönstret. Sen ska jag ha franskt foder runt fönstren. Har tillgång till fräs så jag skulle kunna fräsa en profil på smyglisten,
knipo: När jag byggde stall så lade vi de första laven i väggarna med H-block. (Tror jag de heter.) Ihåliga cementblock som jag armerade och fyllde med cement. Sedan fortsatte vi med lecablock ovanpå det. Det blev bra. Väggarna blev inte söndersparkade i alla fall. En av hästarna var en som sparkade, o det klarade väggarna. Om man vill kan man ju alltid hänga upp gummimattor.
justusandersson: OK, då är jag med. Gamla gjutjärnsrör finns det sällan anledning att bila upp på så korta sträckor. Kolla med en betongsågare. Han kan nog såga upp (fast med lite större radie) även där rören sitter.
callutwice: Hej, testade att laga hål i en putsad vägg, där en hylla hade rasat ner, med Fischers Fill Fix ("flytande plugg"). Kunde sedan skruva upp hyllan direkt, utan plugg, och den sitter riktigt fint. Dock väldigt DYRT. Runt 220 kr per tub, vilket inte räcker långt ifall hålen är stora)! Finns det något billigt alternativ? Tror ni exempelvis denna kan funka på likvärdigt sätt?
justusandersson: Med stål och gips blir problemen mindre. Man ska inte överdriva bekymren.
villeg: Lite återkoppling om hur vi gjorde. Blev spontad 15 mm innerpanel istället för det jag skrev tidigare. Behöll 11 mm OSB och kortlade inget extra. Panelen spikades med dyckertpistol i fjädern. Blev tillräckligt stabilt, sviktar lite om man tacklar väggen. Det kan vi leva med :) [bild] [bild] [bild] [bild]
legul: Tack, då kan jag sova lugnt och sätta upp allt i morgon.
anders07: Jag behöver fixa en rätt lång stödmur (25-30 m) men bara mellan 20-40 cm hög mot gräsmatta så det kommer inte att bli speciellt mycket tryck mot den. Muren kommer att stå på betongplatta och vissa delar på "betongklack" som jag gjuter ut från plattan. Jag vill ha rätt "smaskig" tjocklek (20 cm) på muren. Min tanke är att först mura allt med lecablock på 15 cm och 5 cm lägre än
Lärospånet: Där sa du nåt - det hålkälet är alltså för snedtak! Saken är den att det är sådan som sitter uppe här redan av någon anledning - och det är inte snedtak -så jag har kört vidare på de bitar som fanns kvar i brädhögen i verkstan. Men då blir det ju inte lätt att få ihop i hörnen - de har lyckats med det sedan tidigare här (jag bröt bort och flyttade en vägg och ska nu upp
richardtenggren: Tycker man brukar se dessa på amerikanska/brittiska byggprogram, har tänkt att de skulle vara riktigt smidiga till temporära infästningar, men aldrig sett i butik.
psjolin: Hejsan Byggahus ! Är i farten att bygga ut en tvättstuga/klädförvaring. Cirka 5kvm. Befintliga huset står på krypgrund med naturstensockel, jag inbillar mig att det kanske går att gjuta ett par stolpar, vid hörn och under långsidor. Därefter kan jag bygga igen resten av grund med natursten. Yttermått blir cirka 2.7x1.9m På andra sidan burstråket/hallen, finns redan en "likadan"
Norrlandstjejen: Hej Jag håller på med budgetering av mitt sommarhusbygge och tänker kolla priser utanför Sverige. Det gäller fönster och dörrar, isolering, skivmaterial, kök, klinker etc. Har ni tips på bra och billiga företag i Baltikum, Polen, Tyskland? även andra länder? Vore så tacksam för goda tips :)