Hej! Benjamin heter jag och är ny på detta forum. Hoppas min tråd hamnade rätt bland alla kategorier.

Söker hjälp ang att bygga ett nytt mellanbjällklag, materialval, byggteknik, kostnadseffektivt och ett bra slutresultat.

Börjar med en kort presentation: för några år sedan köpte jag och min sambo en gammal Norrbottens gård i tornedalen. Huset var ett ödehus som stått obebott så länge jag kan minnas. Enda delen av huset som gick att spara är timmerstommen, resten måste renoveras. Hittills har vi lyft och rätat huset, gjutit en ny "kantbalk", och byggt en ny takkupa och bytt yttertak och rivit allt invändigt. Huset är uppställt 1930 på denna plats men ska enligt historien vara flyttat hit.

Och nu är det dags för nytt bjälklag, men blir inte riktigt klok på vilka material jag ska använda och byggteknik. Bifogar lite ritningar/bilder och hoppas på att få hjälp att komma igång.

Min ursprungs tanke var att använda kertobalk, (blå streckade linjerna på min ritning) och sedan regla mellan dom, sen står det still i huvudet.. Är öppen för alla förslag. Viktigaste är resultatet blir bra, sedan kostnaden och ett plus (inte ett måste) vore att man skulle slippa se balkarna från nedre plan.

• Handritad skiss över ett hus med måttangivelser och planerat bjälklag markerat med blåstreckade linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt av gammal gård, tomt mellanbjälklag, trästomme, stege och grunden synlig.
    Skapa konto
  • Renoveringsarbete i gammalt trähus med synliga timmerväggar, nya karmar för en takkupa och rör sig i röran på golvet.
    Skapa konto
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
En fantastisk stomme! Om det är uppfört på platsen 1930 är det garanterat flyttat, det är en mycket äldre byggnadsteknik. Jag skulle satsa på ett mellanbjälklag med en stomme som är helt avskiljd från timmerstommen. Ett pelarbalksystem av limträ med golvbjälkar av vanligt konstruktionsvirke. Lämpliga dimensioner beror lite på tillgängliga höjdmått.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.