Byggmaterial & Byggteknik
Norrlandstjejen: Hej Jag håller på med budgetering av mitt sommarhusbygge och tänker kolla priser utanför Sverige. Det gäller fönster och dörrar, isolering, skivmaterial, kök, klinker etc. Har ni tips på bra och billiga företag i Baltikum, Polen, Tyskland? även andra länder? Vore så tacksam för goda tips :)
gråsten: Grannens infiltrationsbrunn har också slutat ta emot vatten från trekammarbrunnen. Istället för att lägga 5500 euro på en ny temporär [bild] infiltrationsbrunn pumpar han ut vattnet på gatan i väntan på det kommunala avloppet som vi hoppas kommer i höst. Detta i den kommun i Belgien som har lägst kommunalskatt. Bättre dröja 25 år med avlopp för några invånare än att höja
mendelsohn: [citat] Egentligen inte så viktigt, bara det inte är tjock blank pmastfärg :) Vill bara få på nått som ger ett ok helhetsintryck och om det går oxå förstärker eller i alla fall stöttar väggen.
JLyck: Jag hade kört med sänksåg och sågat ut stora rutor som man sedan kan bryta loss.
nevinator: Tack! Kollade runt och jag tror det får bli lång universalskruv utan plugg.
yonna: Jag tog bort mitt inlägg eftersom jag har för mig att jag förklarat samma sak tidigare ... lätt att upprepa sig när man varit forumist i så många år som jag varit ;) TS hann nog läsa mitt inlägg i alla fall. Skuren skumgummi mot stuckaturen. Satte väv på väggen och över skumgummit och målade väggen. Duktig snickare som lyckades få slätt och fint uppe vid taket.
Bowser: Ja där ser man!! Det va gratis att dumpa av den på återvinningen här i Norrtälje! I min kommun va jag tvungen att packa ihop allt i plastpåsar och försegla med tejp, möta upp en grävmaskin som satt i sin hytt med ansiktsmask, lägga påsen i hans skopa som han sen körde iväg och dumpa i ett hål och grävde över.
M.Drömmaren: Huset var för litet för oss och i för dåligt skick inne så att börja kika närmare på konstruktionen behövdes inte. Tackar er ändå, alltid kul o lära sig nått nytt. :)
tergo: osb skivor brukar vara vaxade och då borde det inte vara något problem att tvätta av dem t
MathiasS: Det gick inte att fräsa direkt och få en skarp kant på masoniten. Det går om man lägger en tunn skiva ovanpå som man också fräser lite av, men det blev bökigare än att rigga ett bord och ta sänksågen och skenan igen.
Derbyboy: hej, Vilken bandad spik ska kg ha till liggande panel. Den vanliga spiken jag använder har stort huvud men jag skulle vilja ha typ dyckert till fasaden men hittar ingen bandad på 70mm. /D
Elmanjo: Okej tack kan mycket väl vara dom! Ja tycker också att täckningen ser slarvig ut med håligheter lite här och där, man kan även se en del smuts i fixet vilket tyder på att underliggande betongplatta inte har rengjorts innan applicering... tack för svar !
Mr.Maker: Hej alla duktiga byggare å hemmafixare! Jag har en vägg som enligt min övertygelse borde vara en bärande vägg. Problemet med väggen är att den till största del är byggd av lera och byggspill vilket nu efter sådär 120 år börjar att falla isär. Jag tänker till en början bara rensa ur leran och förhoppningsvis finns det någon form av vertikala reglar i väggen vilka får stå kvar
janwide: [citat] Betongen har härdat tillräckligt på några timmar. Gjuter du på kvällen är det helt lugnt att mura morgonen efter. Jag skulle inte ta besväret att skrapa bort färg eller borra i armeringsjärn. Betongen kommer att sitta ändå. Vill du vara på den säkra sidan kan du slå ur några flisor ur underkanten så att ytan blir ojämnare och lättare för betongen att fästa i. Blanda
xmlp3: Om du istället tittar i limträhandboken Del 3 sid 58 får du det mer rimliga värdet för ett skruvförband M10 med dubbla skär ca 12,1kN = 1,21 ton parallellt fibrerna. Om jag inte minns fel är detta karakteristiska värden som ska multipliceras med aktuell klimatklass och materialkoefficient vilket till och med kan halvera hållfastheten (0,65/1,3=0,5) och då hamnar vi på 605kg.
Stefan1972: Verkar ju mest vara ett trä för utomhusbehov. panel och trall eller liknande. Verkar lukta en del så kanske inte så lämpat för inomhusmiljöer? Dessutom så vet jag inte om jag håller med om att problematiken är så stor. Är det så stort så äter väl skadedjuren på stommen istället då?
Lexington: Kanske dags för en uppdatering om någon annan motförmodan har samma fråga i framtiden. Väggen kommer byggas upp enligt nedan (insida ut): Bas panel 21 mm Gipsskiva Plast 70 reglar + 70 mm stenull Utegips Baspanel 21 mm. Gissar att denna konstruktion motsvarar betydligt mer än IE30, kanske IE60 eller t.o.m. 90.
Hallerudsbo: Skruvar in dom i regeln eller brädan. Så hullingarna sätter sig då fast. När du skruvar ut så sitter yttre delen fast i brädan. Då fungerar dom liknande karmskruv. Då kan man dra ut tills regeln är i våg. [MEDIA=youtube]UgOgo4Ft3ww[/MEDIA]
Dheri: Vad brukar det vara för dimension på ströläkten på brädgårdarna? Visserligen korta bitar som inte alltid är så fina, men om det duger kan du säkert få plocka på dig hur mycket du vill helt gratis.
spirre: Hej Lex. Hur gjorde du kopplingen? Svärmor har fått in fiber och har boxen 50cm ifrån ett av dom befintligta tv uttagen i väggen.
Lenza: Ja höjden är svår att misslyckas med om man tar en laminat del under tröskel för att få karmen på rätt höjd. Det där med springor beror ju på hur noggrant jobbet görs, en liten sträng mjukfog nära tröskel skulle jag föredra.
Mooler: Ska renovera en hall som står på betongpelare och vätter mot norr. Huset är byggt -56 och troligen är virket från den tidpunkten. Började riva och ser mörka områden på isoleringen (gul karjuntalja) ser även mörkt på ett område av träreglarna. Är det bara att krypa till korset och byta ut allt trä eller kan man tvätta det och behandla med mögelmedel och ändå bo kvar i huset?
Adkit: [citat] Du menar masonit (där tapet-lagerna sitter) på spånskiva (den tjocka träbiten) på gips (den tunnare vita)? Jag vet inte mycket om sånt här men det verkar stämma. Om det är "fel" för ett 50-tals hus vet jag inte men väggen har inte trillat ner ännu.
Bylow: Hej. Har precis börjat renoverat badrummet på övervåningen och skulle vilja ha klinkers, men då jag har masonit balkar som är 250mm höga och som sitter på cc600 funderar jag på hur man skulle kunna förstärka upp det. Såg på GVK att man kunde använda lättfyllnadsmassa. Skulle det funka med EPS cement eller blir den totala vikten för mkt? Spännvidden är ca 3.5m, ungefär i mitten
EinarL: [citat] Danskar lär under kriget ha saboterat tyska betongkonstruktioner genom att lägga i socker vid betongens tillblandning och därmed försämrat betongens hållfasthet. Några sockerbitar på kanske ett par hundra kg betong lär ha räckt. Humus, dvs jord och biologiskt material, försämrar också den färdiga betongens kvalitet. Socker i betongen är alltså inte att rekommendera.
Brian Würtz: [citat] Sweet då åker den bort Och jag är oxå klen men dem använder mig ändå
sblixten: Frågan är vad som vilar på stolpen. Om det är en balk borde du kunna växla av denna med stämp en bit från stolpen på bägge sidor istället för att växla av själva stolpen. Bara en idé.