C
cpalm: [citat] Jodå, det går garanterat att plugga "din" gasledning vilket lämpligtvis görs så nära anslutningen till stammen som möjligt om du ändå skall ta bort gasrören. Däremot kanske det inte är möjligt att riva väggar hur som helst. Antar att spisen är nedåt i bild, men vart tar röret vägen uppåt i bild?
21 svar · 4,5k läst
·
S
sblixten: Det beror på hur det ser ut. Du kanske kan sätta en 45x225 1m ifrån väggen med 1m mellan stämpen så borde du vara på säkra sidan. Då blir det 4st.
1 svar · 3,3k läst
K
Krolleg: Ok. Det va samma tanke jag va inne på själv men skönt å höra der från nån annan med
2 svar · 1,6k läst
·
imported_Benno
imported_Benno: Jag har skruvat 6 mm gips på råspont i två rum. Väggarna målades sedan och har hållit finfint i c:a15 år hittills. Inga bucklor. Limmar man blir det inte roligt för den som i framtiden behöver ta ner en gipsskiva.
14 svar · 9,3k läst
W
witten: Okej, tråden hade nog gått iväg åt sidan. Nej aldrig dubbla ångtäta skikt, det är riktigt. Föreslagen lösning med ångbroms låter klokt, ånggenomgångsmotståndet på den yttre duken verkar okänd men den motsvarar säkert inte plast så det går nog bra.
79 svar · 18,7k läst
·
J
justusandersson: Med en spännvidd på nästan 7 meter är det bara fackverkstakstolar som kan vara fribärande. Det tror jag var ovanligt men ett foto från vinden berättar mycket. Även om de var fribärande när huset byggdes kan dessutom snölasterna vara underskattade.
5 svar · 3,7k läst
·
M
Mayoo: Kan man cementa på plattor på befintlig marksten? Vill lägga på nya plattor vid trappsteg?
0 svar · 1,2k läst
S
snowjim: Ja, tyvärr fick jag tag i en riktigt skit bit som behövde slipas och spacklas en hel del. Jag provade att slippa de mörka områdena något mer men det är ganska stor skillnad på hårdheten, det tog längre tid än vad jag var redo att vänta att få ner dessa parti. Så styvare platta och grovare sandpaper att börja kanske kan avhjälpa det något. Nu är det såklart kört i detta fallet
5 svar · 5,5k läst
Isakare
Isakare: Det finns hur mycket murade väggar som helst i äldre industrilokaler. Normalt står det H balkar mellan golv o tak med lämpligt avstånd, som stenarna går in i från varsitt håll. Det finns idag lätt balk i U form, ställ 2 sådana mot varandra typ var 4e meter, och en mot väggen du börjar ifrån. Sen skruvar man som sagt L balk i golvet framför väggen som påkörningsskydd. Siporex
7 svar · 4,6k läst
Cancerman_777
Cancerman_777: [citat] Jag limmar för det mesta när det är möjligt och lämpligt. Annars kör jag med Probuilder dyckerpistol (typ 500:- på Hornbach). Den funkar super och dyckerten syns knappt. Den är kompressordriven.
2 svar · 2,6k läst
B
Baskavoda: Ok. Ja egentligen så blir det ju stadigt eftersom räcket även fäster in i ytterväggen så det kan ju inte röra sig bort från huset. Möjligtvis i sidled då. Men tycker det är lite tveksamt ändå att bara limma kanske
2 svar · 1,3k läst
·
N
Nybyggarens: Ungefär så [bild]
17 svar · 9,9k läst
·
K
kicki_ohm: Tack för era svar. Svårt att fylla en vinkällare innan man har en ;) Men tro mig, den kommer fyllas upp rätt snabbt. Så ingen isolering i golvet mellan de varma delarna och vinrummet? Är lite sugen på att ha glasdörrar in till rummet. Blir betydligt dyrare visserligen. Skulle man kunna köra på vanliga altandörrar tror ni?
4 svar · 2,2k läst
S
Sajmon: Hej. Jag håller på att göra tvättstuga i källaren. Behöver lite tips på hur jag ska ventilera hålrummet som uppstår mot berget. På andra sidan muren som berget står på så är det krypgrund. Det andra är ytterväggar där ca hälften är under mark. Har tänkt mig 1 friskluftsventil i var ände av hålrummet. Sen funderar jag på om jag ska isolera med frigolit eller glasfiberull.
0 svar · 2,1k läst
·
J
justusandersson: Det behövs mer info för att kunna säga något. Helst både plan och sektion i ritningar.
1 svar · 1,4k läst
·
J
justusandersson: En oarmerad lättbetongbalk bör man kunna ta bort. Vill man förvissa sig om att inte betongvalvet inte är gjutet med utgångspunkt från balkens existens måste man titta på armeringsritningen.
7 svar · 1,6k läst
·
M
mekkarn: Har en timmerstuga och en yttervägg som tidigare varit skadad och haft fukt. Den väggen är torkad och åtgärdad, men en lite unken doft finns kvar och man ser spår av röta mellan stockar. Är det ngn fara ? För det är ju troligen bara rester av gammal röta. Kommer den att sluta lukta? Att sanera den innebär väl att man måste ta ner alla stockar?
0 svar · 2,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: Köper du byggvirke från en brädgård är det lite halvtorrt, det kommer krympa aningens till, men inte alls lika mycket som t.ex. tryckimpregnerat gör. Önskar du en glipa som ett blad i tumstocken så bör du lägga något som är hälften så tjockt mellan vid spikningen. Är det lite rörelsemån som ska täckas av lockläkt sen så kan du gott köra på med tumstocken, den extra
9 svar · 13,9k läst
L
Lutte: Det som kan hända är att vinden tränger längre in i stommen så att ni ökar erat värmebehov. Angående vinden så går det att isolera taket i samband med omläggning
6 svar · 4,3k läst
·
optimum
optimum: [citat] Vad jag menar är att du behöver nog lämna mer uppgifter för att kunna få ett vettigt svar.
5 svar · 964 läst
BigR
BigR: [citat] Tack! Vi vill göra infästningarna enligt tillverkarens rekommendationer som referens. Sedan kan vi testa med andra lim o jämföra. Men det är en krävande miljö utomhus med bilar som kör över. [citat] Tack!
3 svar · 1,0k läst
·
L
Leif i Skåne: Problemet är färgen! Vit akrylatfärger så ruttnar grinden upp 5 år!!! Ingen färg så varar staketet för evigt. Mitt staket sattes upp 1961 och jag högtryckstvättar med 5-10 års mellanrum så inte mossa kan fastna. Den sitter med södersol så den blir helt torr mellan regnen. Precis som en brygga i skärgården den ruttnar inte.
6 svar · 3,6k läst
·
K
kanelglass: Ja det är kanske lämpligare att sätta några reglar i öppningen och sen bara en skiva gips ovanpå. Blir nog lite billigare med. Väggen är ca 2.4m x 2.7m så inte så värst stor. På andra sidan väggen är köket och även där kommer jag sätta upp gips. Har dessvärre ingen bilen på det hela just nu. EDIT: väggen är ca 10cm tjock. Tar jag av foderna så är allt i nivå med väggen.
7 svar · 2,6k läst
Peter2400
Peter2400: [citat] Jag har nyligen upptäckt Maston One sprayfärger, målade tex. ett hyllplan från vitt till rosa med ett lager. Täcker väldigt bra, rinner inte och lacken verkar tålig. https://www.hornbach.se/shop/MASTON-OY-Sprayfarg-ONE-Satin-vit-RAL9010-400ml/6005604/artikel-detaljer.html [MEDIA=youtube]B4mE2f8KHY8[/MEDIA]
4 svar · 8,0k läst
T
toolman77: Det finns massor av andra typerav rör som kommer klara belastningen. En tunn vägtrumma som då kommer vara räfflad på utsidan eller ett SRE elrör klarar vikten. Kan dock vara svårt att köpa dessa på mindre än 6meters längd.
20 svar · 5,7k läst
Semiproffset
Semiproffset: Kan du inte bara borra ner gängstång och fästa med kemankare? Mellan tegel och hammarband räcker det väl med en remsa takpapp som fuktspärr.
1 svar · 1,7k läst
G
Gabbe1: Jag har en ABUS löpvagn liggande som jag kan sälja billigt, tror den är godkänd för 500 kg. Skicka PM om intresse finns.
24 svar · 4,1k läst
·
T
TheGame: Tack för svar. Jag kopierade en annan dörr han har på en annan del av förrådet (jag gjorde en utbyggnad). Den dörrarna är dock 50år gammala :)
3 svar · 8,5k läst
C
Cell: Jag borrar försiktigt och litet i taget. Tack snälla för era svar! :)
6 svar · 4,3k läst
T
tapaza: Tack för svar, okej så damduk är vägen o gå verkar det som
3 svar · 3,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.