2 575 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Skruv/plugg i gipsvägg med glespanel och plast bakom
Hej jag har gipsvägg med glespanel/luft bakom och sen plastat bakom det (och isolering bakom). Hur lång skruv bör man ha för att det ska fästa i gipsen men ändå inte riskera att skruva hål i plasten? Gips 13 mm, glespanel 28 mm. Då borde jag kunna ha skruv som är 13 + ca 22 = 41, då har jag ca 5 mm marginal? Ska man tänka så? Vill inte chansa på att ta hål på plasten. Sen undrar jag om själva pluggen expanderar på nåt sätt i djup så att det kan bli mer djup än skruven under inskruvningen så det kan skada plasten? Om man istället skruvar i en glespanel-regel, behöver man ändå bry sig om ev. hål på plasten bakom den aktuella regeln/glespanelen?
Produkter som diskuteras: "plastplugg"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Man kan inte fästa saker i en gipsskiva med plastplugg. Man ska inte fästa saker i en träregel (glespanel här) med plugg.
Kan du skruva i en glespanelbräda så gör det, använd vanlig träskruv och det spelar då ingen roll om du punkterar plasten. Kan du inte göra det får du använda gipsankare/expander.
Generellt skulle jag inte bekymra mig för ett litet hål i plasten, det är otätt på många ställen ändå.
Kan du skruva i en glespanelbräda så gör det, använd vanlig träskruv och det spelar då ingen roll om du punkterar plasten. Kan du inte göra det får du använda gipsankare/expander.
Generellt skulle jag inte bekymra mig för ett litet hål i plasten, det är otätt på många ställen ändå.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden