Hejsan!
Börjar bli sugen att bygga en balkong över en del av vår altan, idag finns en liten balkong som kommer att rivas & ersättas med en större. Den kommer att byggas i ett innerhörn på huset, så två fästpunkter blir i väggen, bredden är tänkt att bli 5100mm & djupet blir 2700mm. Jag vill endast ha en stolpe i ytterhörnet av balkongen, så det blir en bärlina med spännvidden 5100mm. Räcker det med en limträbalk med dimensionen 90x315 som bärlina, samt en limträstolpe med måtten 115x115 i ytterhörnet?
Soliga hälsningar Lars
Börjar bli sugen att bygga en balkong över en del av vår altan, idag finns en liten balkong som kommer att rivas & ersättas med en större. Den kommer att byggas i ett innerhörn på huset, så två fästpunkter blir i väggen, bredden är tänkt att bli 5100mm & djupet blir 2700mm. Jag vill endast ha en stolpe i ytterhörnet av balkongen, så det blir en bärlina med spännvidden 5100mm. Räcker det med en limträbalk med dimensionen 90x315 som bärlina, samt en limträstolpe med måtten 115x115 i ytterhörnet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Soliga hälsningar Lars
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
90x315 bör räcka. Jag har inte räknat på svikten, men nyttig last på 3,5 kN/kvm plus snölast på 3 kN/kvm är i sig en faktisk överdimensionering. Stolpen kan vara 90x90.
Hej jag har en liknande projekt en balkong i ett innehörn med en stolpe. 4 m spännvidden o 3 m djupet. Undrar om jag kunde köra med 2 st 45x220x4000 i konstruktions virke till bärlina? Om det inte duger med 2st 45x220x4000 skulle det räcka med 56x315x4000 eller vad jag borde använda för mått på bärlina tycker ni?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Dubbla 45x220 räcker inte. Limträ 56x315 är i underkant med hänsyn till att balken finns utomhus. Jag föreslår 78x315 i stället.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det kommer inte att trilla ner men är lite i underkant. Beställer du den kan du få den i rätt längd, annars brukar lagervarianten vara 6 m lång.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
90x315 är mycket bättre. Använd den.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag skulle använda 45x220. 45x195 blir onödigt svajigt vid 3 meters spännvidd på en balkong.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag föreslår limträ 90x270 till den yttre bärlinan. Dubbla 45x220 räcker inte.

