Hej

Det har nyligen byggts en mur på gränsen mellan min och granntomten för att grannen skulle kunna spränga bort berg för bebyggelse.

Efter att min tomt har återfyllts såg jag idag att det är tre stora sprickor i muren.

1. Vad kan det bero på? Kanske den inte hann härda tillräckligt länge innan den återfylldes?

2. Går det att åtgärda eller måste de göra om muren feån början?

Med vänlig hälsning,

Peter

• Nyligen uppförd mur med tre stora sprickor markerade med rosa cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd betongmur med tre markerade sprickor på en obebyggd tomt.
    Skapa konto
  • Nybyggd grå mur med markerade stora sprickor och synliga gjutformshål på en byggarbetsplats.
    Skapa konto
  • Nyligen byggd betongmur med markerade stora sprickor och grusig mark i förgrunden.
    Skapa konto
Det går inte att åtgärda men å andra sidan så är det troligen bara av estetisk betydelse. Det ser ut som en platsgjuten mur. Att det spricker sådär behöver inte betyda att något är fel. Med en sån där hög mur så är det nästan oundvikligt att marken sätter sig lite efteråt. Använder man inte förspänd armering så kan små sprickor uppstå på det där sättet. Armeringen bör dock hålla ihop det även fortsättningsvis.

Den är platsbyggd men med rejäl bottenplatta i cement aå då borde väl inte markens sättning påverka så mycket?

De återfyllde 3-4 veckor efter gjutning. Kan det ha påverkat? Det kanske krävs längre tid för att härda?

• Gilla
Tsun
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Det går inte att åtgärda men å andra sidan så är det troligen bara av estetisk betydelse. Det ser ut som en platsgjuten mur. Att det spricker sådär behöver inte betyda att något är fel. Med en sån där hög mur så är det nästan oundvikligt att marken sätter sig lite efteråt. Använder man inte förspänd armering så kan små sprickor uppstå på det där sättet. Armeringen bör dock hålla ihop det även fortsättningsvis.
Vad är förspänd armering?

Hur lång är muren? Vid långa konstruktioner brukar man lägga in dillationsskarvar som tar upp sättninngar och betongens krympning.Förspänd armering innebär att armeringen ligger i sträckning tills betongen härdat, kan jämföras med att man drar en topplocksskruv till ett visst moment för att sträcka stålet.

M Mats Lj skrev:
Hur lång är muren? Vid långa konstruktioner brukar man lägga in dillationsskarvar som tar upp sättninngar och betongens krympning.Förspänd armering innebär att armeringen ligger i sträckning tills betongen härdat, kan jämföras med att man drar en topplocksskruv till ett visst moment för att sträcka stålet.
35-40 meter

Har du inga skarvar på 35-40m mur så är det helt oundvikligt med sprickor av det där slaget. Det räcker att marken sjunker någon tiondels mm i ändarna för att få en betydligt större sprickbildning i mitten högst upp på muren.

Betong är bra på att ta upp tryckkrafter men dåligt på dragkrafter. Dessutom väldigt sprött.

Det är inte sprickor till följd av sättning utan krympsprickor till följd av för långa gjutetapper och kanske inte tillräckligt med längsgående armering för att balansera krympkrafterna.

I det här fallet är det ingen fara enligt min bedömning, det ska räcka att fylla med lagningsbruk.

W witten skrev:
Det är inte sprickor till följd av sättning utan krympsprickor till följd av för långa gjutetapper och kanske inte tillräckligt med längsgående armering för att balansera krympkrafterna.

I det här fallet är det ingen fara enligt min bedömning, det ska räcka att fylla med lagningsbruk.
Vad är en gjutetapp?

Man delar upp långa gjutningar i etapper, låter en del härda (och krympa) innan man gjuter nästa.

Ok det viktiga för mig är att muren håller ihop de närmaste 20 åren vad tror ni om hållfastheten givet att det redan nu är sprickor?

Sprickorna leder in vatten till armeringen som rostar och spränger betongen. Det var därför jag rekommenderade lagningsbruk.

P
Fast hur får man in bruk i en spricka som ser ut att vara mindre än 1mm bred?

W witten skrev:
Sprickorna leder in vatten till armeringen som rostar och spränger betongen. Det var därför jag rekommenderade lagningsbruk.
Hur lång tid tar det gissningsvis innan det sker?

Hur lång tid tar det för betongen att krympa färdigt och alla sprickor som kommer uppstå har dykt upp?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.