Byggmaterial & Byggteknik
crazytok: Du går in på marketplace på Facebook och ser vem som skänker EU pallar närmast dig! Eller blocket...
pozz2: Har en carport med 3 murade väggar och ett gjutet tak. Ovanpå har jag en inglasad altan som jag nu vill fixa till. Tanken är att lägga frigolit, flyt och sen klinkers. Men ställer ja till de om ja isolerar ovanpå? Eller är det bättre att isolera underifrån.
Darling McFluff: [citat] Stämmer inte, det man ansvarar för är i princip bara ytskikt och givetvis att inte orsaka skada.
Janus82: Med all säkerhet så är de tjocka väggarna på ritningen är bärande. Du kommer alltså inte kunna riva alla väggar kring matkällaren. Tekniskt sett skulle man kunna lösa det med en balk i taket men sånt innebär ju en del jobb.
MultiMan: Måste man ha snabbtorkande får man nöja sig med kokt linolja, eller andra alternativ. Är det riktigt varmt kan det gå fortare än 2 veckor (men även betydligt längre vid ogynnsamma förhållanden) . Jag penslar alltid i nederkant av dörrarna på bilen och där märker jag direkt när det börjar torka eftersom det klistrar lite mot karossen. Snabbaste jag varit med om är nog 5-7 dagar
Grillen: Då vädret har varit totalt genomkasst med 0 gradigt och under det fram till nu om nätterna har jag inte vågat gjuta förren nu. Men ska gjuta någon gång under veckan är det tänkt. Hur gör jag när jag ska rengöra golvet, finns det något speciellt medel jag bör använda? Och måste jag slipa ytan innan? Samt hur gör jag när jag "slurar", ska den torka helt innan jag gjuter ovanpå,
donjansson: Jag har släppt tanken på primärt lyssningsrum i källaren. Det blir för omständigt och dyrt. Dessutom uppskattar jag att kunna smita ut till sidobyggnaden, tror jag på förhand. Det kommer kanske en ny tråd där jag hoppas på råd gällande hur lyssningsrummet i sidobyggnaden ska utformas.
richardtenggren: Taket är redan bytt, men råsponten var fin i övrigt så behöll den. (Jag menar alltså att tilläggsisolera ”innertaket”, vi har idag ”granulat” eller vad det står, 70-talets svar på lösull. Men funderar på att tilläggsisolera med lösull och byta ut nuvarande isolering. Men det är ett senare bekymmer.) Jag tror också det fungerat rätt bra som det varit, finns som sagt en lite
Vermilion: Funderar på att sätta murbruk och sedan strössla fogsand på bruket så det ser ut som att det är fogsand. Blir mer enhetligt med resten av alla fogar då.
mino: Möjligen fel forum men hittar inte något riktigt lämpligt. Det låter mycket om vårt skorstensrör i plåt, ljud sprids ekande, typ som när man slår på ett gammaldags element. Det innebär att fågelläten, vind och regndroppar (!) hörs väldigt väl. Detta är inget jätteproblem men tänkte att det kanske finns nån känd lösning på detta?
ricebridge: https://www.svenskttra.se/publikationer_start/publikationer/lathunden/
KnockOnWood: [citat] Personligen tror jag mer på gullfiber och ångtät 0,2 mm plastfolie. Varför skall man transportera ut fukt genom väggarna? Den tar ju FTXen hand om. F.ö. har vi egentligen alldeles för låg luftfuktighet inne under vinterhalvåret.
Pelle Penttinen: Hehe ja, ska nämnas att jag bor i Norge, dom kanske gör saker lite annorlunda här ;) Tack för alla hjälpsamma svar!
Astrom86: Körde in en Molly och tog ut skruven och kapade huvudet. Passade perfekt i ”knoppen”. Billig och stabil lösning :)
KriZomb: Svårt läge det där, har själv en 2åring som gärna springer runt hemma men bor i ett rätt lyhört hus. Gjorde följande: Köpte ett par skinntofflor från Docksta som bärs inomhus av 2 åringen, samt en tjock lekmatta i dennes rum. Försöker minimera springandet vissa timmar när man räknar med att folk sover, leka lite lugnare lekar etc Att du lyft ut klickgolv och försökt ljuddämpa
M.sandström: Finns ingen radon så har du inget problem. Borrar man i blåbetong går det lätt, det är mycket luft och ett poröst material, man kan också enkelt spika in en spik i det.
SandraRenoverar: Tack för era tips! Nu har jag börjat riva och det visade sig vara långa vertikala block som står ingjutna med armeringsjärn,från golv till tak. Alltså inga block. Därav verkar det inte falla ned från taket. Så min plan nu är att spara ca 20cm runt om hålet och sätta på foder och list. Visst ser det ut som att det kommer hänga kvar i taket? Något jag måste lösa är att jag slog
Lindgrenski: Lutar åt att jag kör på Flooré 25mm så blir det lite isolering åtminstone.
justusandersson: Lasten per meter på den tänkta balken beror på husets geometri, takkonstruktion, snölastens grundvärde och takets form. Vet man det samt spännvidden är det lätt att räkna ut vilken dimension på balk som behövs. Hur vet du att en HEA 200 borde räcka?
Donkaffe: Hej. Angående bio i källare skulle jag rekomendera att du tittar in på minhembio.com . finns mycket bra att läsa fär. Givetvis beror allt på hur seriös man är med sitt ljud . mvh a
Onsalakorven: [citat] Detta har vi också funderat på, kallas Murphy bed utomlands men är inte så vanligt här hemma. Det finns färdiga kit på t ex ebay att köpa med alla beslag osv, men det går säkert att bygga själv såklart!
JanneJanne123: [bild] PH2 kan alltså funka enligt produktbladet från Grabber.
findus42: Inspiration drabbade mig i morse när jag skrev om spillbitar. Följande är lite OT men jag tror att det kan belysa ämnet. I snickeriet finns det hörn som förfallit. Ett fint exempel på förvaring av spill som inte göder kreativiteten. Ineffektivt och slött. [bild] Bestämde mig för att ordna upp det i dag. Röran under bänken gjordes i ordning med mellanvägg och hyllor. Rymmer mycket
fered: [citat] Jag såg en video i youtube som en kille tog ur den med hjälp av en hammare ,altså skruvade skruvan lite grann och hamrade sen så detblev lös. Det funkade för mig också,nu har jag försökt spackla i hållen för att ha bättre grip.
Magnus i Sandarne: [citat] Gör det mest för bytet av panel och passar på att isolera. 45 mm tänkte jag för att det skulle gå i linje med klacken på utsidan där sockel/källarväggen börjar
Linuswest91: @KnockOnWood tack för svar. Sista frågan, är de någon som vet vad brädan kan kosta per löpmeter?
fahlis: På den tiden 2"x4" var vanligt, byggde man ofta hörnen på det här sättet: [bild]