Håller på att renovera en gammal stuga (från 20-talet gissar jag) och hittade några plattor bakom kaminen som jag antar fungerat som nån slags värmeisolering.

Nån som sett liknande förr och har en aning om vad det är för nått? Vill ju gärna fortsätta riva, men inte på bekostning av hälsan :)

Renoveringsarbete i gammal stuga med synliga plattor bakom en gammal spis och slitna gröna väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal isoleringsplatta bakom kaminen i renoverad stuga från 1920-talet.
Skapa konto

Tack på förhand!

JanneJanne123
Ser ut som eternit, går det få en bild ovanifrån där det är omålat?

Staffans2000
Det kan det vara.
När du knackar på dom. Hur låter det?

Hur som helst. De är fastspikade ser det ut som. Så behöver du ta bort dom, prova att dra ut spikarna. Går inte det, skulle jag själv ryckt på axlarna, greppat kofoten och bänt loss dom lite försiktigt.

Var målade runt om, grävde lite i toppen, känns som tjock gips, men det kanske eternit också gör?

Skadat område med grönt runtom, exponerat lager som liknar tjock gips eller kanske eternit.
Skapa konto

Staffans2000
Nej.
Då är det troligtvis gips. Eternit är hårt som sten.

Bröt bort en bit, ser ut som gips med träspån i? Antar det är ofarligt då :) Ett brutet stycke av vad som ser ut som gips med inblandade träspån på ett trägolv.
Skapa konto

Staffans2000
Träspånarmerad gips! Aldrig sett det tidigare, men någon gång måste vara den första.
Uppenbarligen inte eternit iallafall.

Hehe ja, ska nämnas att jag bor i Norge, dom kanske gör saker lite annorlunda här ;)

Tack för alla hjälpsamma svar!

• Gilla
SueSue
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.