Hej,

Jag bor i ett flerbostadshus byggt 1950 och grannen under mig klagar på stegljud från min tvåriga son som är uppe och springer tidigt på morgonen.

Jag tog ut klickparkett-golvet och la in Timbertechs stegljudsmatta 5 mm, för att sedan lägga tillbaka golvet. Under klickparketten låg det gammalt parkettgolv, troligen orginal, vilket jag inte rörde så det ligger alltså kvar under stegljudsmattan. Grannen märkte tyvärr ingen skillnad efter jag har lagt in stegljudsmattan.

Jag försökte skapa ett flytande golv med stegljudsmattan, men resultatet blev inte som önskat.

Golvet ser ut så här (troligtvis), uppifrån och ner:
- Klickparkett
- Stegljudsmatta 5 mm
- Orginalparkett
(- Eventuellt något lager mellan parkett och bjälklag)
- Betongbjälklag

Är det så att jag måste lägga in stegljudsmattan längst ner mot betongbjälklaget? Eller är det något annat som felar? Det är generellt dåligt stegljudsisolering i alla lägenheter.

Har ni något tips på hur jag eventuellt kan lösa detta och få en gladare granne?

mvh,
Daniel

Du har redan gjort mer än de flesta skulle göra. Grannen får skaffa öronproppar på morgonen om du frågar mig...

• Gilla
GeorgeSM och 4 till
  • Laddar…
Lättast är att inte låta barnet vara uppe och springa så tidigt om det stör grannen.

"Lekande barn räknas sällan som en störning rent rättsligt. Det ses som sådant man får räkna med när man bor i ett flerfamiljshus. Undantaget kan vara om det handlar om mer extrema störningar, alla ska så klart visa hänsyn till sina grannar. Ett tips är att prata med barnens föräldrar och komma överens om vilka tider som gäller, säger P-G Nyström, chefsjurist på Hyresgästföreningen."

Om det är original parkettgolvet från 1950 så bör den ligga på ett lager fin sand. Det är det överlägset bästa stegljud dämpande som finns!
Det finns två problem! Folk vet inte funktionen och tar bort sanden vid renovering. Det andra problemet är att med åren kan sanden vandra ut mot kanterna och parkettgolvet får direkt kontakt med betongen, då hörs alla ljud ner till grannarna.
Om det senare är fallet har man en synlig svacka där man går på ett antal mm.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Svårt läge det där, har själv en 2åring som gärna springer runt hemma men bor i ett rätt lyhört hus.
Gjorde följande: Köpte ett par skinntofflor från Docksta som bärs inomhus av 2 åringen, samt en tjock lekmatta i dennes rum. Försöker minimera springandet vissa timmar när man räknar med att folk sover, leka lite lugnare lekar etc
Att du lyft ut klickgolv och försökt ljuddämpa är ju långt mer än vad man än kan förvänta sig, upplever inte grannen någon förbättring till trots så är det nog inte mer du kan göra.
Visa på för grannen det arbete du gjort och hoppas att de uppskattar insatsen. Barn som bor i flerbostadshus kommer alltid "låta mycket" för de flesta hus är inte byggda med dem i åtanke.

• Gilla
Pytt
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.