Jag ska bygga ett trädäck på 5x5 m som inte ska belastas med tyngre saker än en grill, ett stort lass öl och ett gäng glada människor. I ena änden är det ett stabilt betongfundament jag kan fästa stolpskor till träbjälkarna i. Bort från betongfundamentet är det en plan gräsbevuxen yta, men sista 2 meterna sluttar den gräsbevuxna ytan uppåt och det är behov för att gräva ut lite för att få däcket vågrätt. Jag har då några frågor:
1. Vad är ett bra avstånd mellan träbjälkarna som går från betongfundamentet mot sluttningen och vilken dimension bör dessa ha?
2. Räcker det att varje träbalk vilar på 3 punkter (2,5 m mellan punkterna)?
3. På bjälklaget tänkte jag ha tvärgående tunnare bjälkar med cc60, som jag sedan lägger trädäcket uppepå. Vilken dimension bör dessa bjälkar ha?
4. I sluttningen där det måste grävas antar jag det bör vara någon form av stödmur för att inte riskera att jorden glider ner över altanen när det regnar etc. Hur gör man detta enklast? Gissar att det handlar om ca 50-60cm högt. Är ihålliga lecablock som ljusts ihop med armeringsjärn i en god lösning? För att öka stabiliteten kan då de nedersta lecablocken vara vända med långsidan bort från sluttningen.