MultiMan
Sedan jag började använda rå linolja på min SAAB 9-5 så har den i princip slutat rosta (även där det fanns rejält med rost tidigare). Rå linolja har en otrolig inträngningsförmåga i spalter och rostiga ytor men tar flera veckor att torka. Oljan expanderar runt 15% när den torkar (oxiderar) och förseglar på det sätter spalter ännu bättre. Hade tänkt att behålla den tre år, nu är det snart fem (är 17 år nu) och bilen är betydligt mindre rostig än när jag köpte den. Kommer därför köra den ett bra tag till. TIllsammans med slät hammarlack silver (som är väldigt lik SAAB silvermetallic 265) så blir bilen bättre för vart år. :rofl:

Vill man ha snabbare resultat kan man använda kokt linolja som torkar mycket fortare men tränger inte in lika bra.

En del rekommenderar specialpreparat som https://www.watski.se/Owatrol-Olja-115Cr, men jag är för snål och har inte provat det. Ska dock vara väldigt bra.

• Gilla
Patrik.
  • Laddar…
Mikael_L
Ja 5-56 och WD-40 och liknande produkter består mest av lösningsmedel, och rätt liten andel olja, dvs det mesta avdunstar fort och den kvarvarande oljefilmen erbjuder knappt något rostskydd.

Jag för min del tror mest på de vanliga rostskyddsprodukterna för bilplåt, ev tunn och lättflytande först för att erhålla bra inträngning, särskilt bra om det börjat krypa under lack, och sen en lager med lite tjockare som ger en hållbarare film för långtidsskydd.
Men linolja kan jag också tänka mig är riktigt bra. Och en fördel är ju att den inte grisar ner lika hemskt, den är ju t.ex. ljus iställer för svart.

Utvändigt, som utsätts för slitage, måste nog lackas, dvs rensas på lös rost och färg, rostskyddsbehandlas (zink) och sen lackas.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
optimum
Rost är inget elakt. Det är bara ett bevis för att produkten påbörjat sin resa tillbaka till naturen.

Möjligen vill vi ibland fördröja processen lite då den ska var i våra ögon snyggare lite längre.
De saker som inte naturligt övergår till naturen på ett bra sätt är ett problem, t.ex. plast som hamnar i havet.

De saker TS tar upp här har redan påbörjat sin resa tillbaka. Blästring och ommålning kan troligen förlänga tiden de ska vara snygga. 556, WD-40 och annan soppa är inget som hjälper. De är redan på väg.

Rost är definitivt elakt. Det är resursslöseri att först tillverka något, och sedan låta det rosta bort.

optimum
Vill man tillverka något som får bestående i aggressiv miljö så väljer man annat material. Därför är syrafast stål vanligt på svenska Västkusten. Det som målas brukar rätt så snart rosten bryta igenom och speciellt skräp som TS redovisar som knappt håller en kort tid.
S Strontus skrev:
Rost är definitivt elakt. Det är resursslöseri att först tillverka något, och sedan låta det rosta bort.
Ska det hålla lite längre behöver det få en ytbehandling av zink före målning precis som moderna bilar skyddas från rost.

TS prylar har rosten redan fått grepp och knappast att skräp som 556 mm hjälper

Det är klart att man kan få saker att hålla längre om de ytbehandlas, eller tillverkas av annat material. Men orsaken till att det överhuvud taget behöver göras är ju pga rost. Så visst är rost elakt.

MultiMan
Peter2400 Peter2400 skrev:
Hagmans rostskyddsvax tycker jag skyddar bra.
Transparent, så det stör inte så mycket.
[länk]
Det är möjligt att Hagmans är bättre än alla andra, men jag har provat mängder med rostskyddsvaxer och ingen fungerar särskilt bra när det väl börjat rosta, då är linolja totalt överlägset, och mycket billigare. Jag använde vax i många år men det fortsatte rosta, oavbrutet. På rena, rostfria ytor och på ställen som inte utsätts för nötning är det bra (som i balkar och inne i dörrar).

Men vad tror ni, om jag kör Biltema linolje spay på områden som inte syns, som i rör och liknande och sen kall-galv på synliga områden?

Självklart för jag försöka borst\slipa bort en del rost först.

MultiMan
Det är mycket stor skillnad i molekylstorlek och inträngning mellan rå och kokt linoolja, inte jämförbart, så kolla vad innehållet är. Kokt linolja har fördelen att torka fortare men där slutar fördelarna.

Jämförelse av inträngning i fyra prov med okänd impregneringsolja, rå linolja, blandning rå linolja/terpentin, kokt linolja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild lånad från http://www.attstrom.se/?p=407

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Biltemas består av linolja som inte är kokad. Sprutade på en del igår på båda produkterna men det verkar inte torka utan förblir en oljad yta. Kanske inte hela välden i detta fallet men jag hade hoppats på att det stenlade till och skapade en gummi yta som jag annars läst om.

Instruktionerna tyder på att det bör torka efter som de rekommenderar den som grundfärg.

S snowjim skrev:
Biltemas består av linolja som inte är kokad. Sprutade på en del igår på båda produkterna men det verkar inte torka utan förblir en oljad yta. Kanske inte hela välden i detta fallet men jag hade hoppats på att det stenlade till och skapade en gummi yta som jag annars läst om.

Instruktionerna tyder på att det bör torka efter som de rekommenderar den som grundfärg.
Det tar en stund innan linolja torkar.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Byurn Byurn skrev:
Det tar en stund innan linolja torkar.
Hur länge är en stund egentligen, det har fortfarande inte torkat efter 2-3 dagar?

S snowjim skrev:
Hur länge är en stund egentligen, det har fortfarande inte torkat efter 2-3 dagar?
Är det rå linolja? Flera veckor

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
Måste man ha snabbtorkande får man nöja sig med kokt linolja, eller andra alternativ.

Är det riktigt varmt kan det gå fortare än 2 veckor (men även betydligt längre vid ogynnsamma förhållanden) . Jag penslar alltid i nederkant av dörrarna på bilen och där märker jag direkt när det börjar torka eftersom det klistrar lite mot karossen. Snabbaste jag varit med om är nog 5-7 dagar under högsommaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.