Hejsan
Vi skrev i början av maj kontrakt på vad vi tror är drömhuset, med tillträde redan 3/6. Jag har en hobby som är ganska utrymmeskrävande: samlande av vintage högtalare och förstärkare. Ett av önskemålen med det framtida huset var ett stort utrymme där det fanns plats för både lyssning och samling. I källaren har vi en tanke om hur det skulle kunna se ut. Varken jag eller min sambo är byggnadsingenjörer, är detta verkligen görbart? Vad skulle det kosta att hyra in en firma som gör allt?

Så här ligger det till: 1 1/2 plan med källare, byggt 1950.
Planritning av en husvåning med olika rum och måttangivelser, inklusive sovrum, hall och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av källarplan med markerade områden för hall, sovrum, badrum och pannrum som ska omvandlas till ett stort rum.
Skapa konto

Vi skulle vilja förena Hall, Sovrum och Badrum i källaren (bild 2) till ett stort rum, samt sätta upp en vägg mot pannrummet. Sovrummets vägg ut mot hallen är gips.

Här är några utdrag ur det ursprungliga bygglovet:
Gamla bygglovshandlingar med tekniska specifikationer för husgrund och väggar.
Skapa konto

Bild på ett gulnat dokument för ansökan om byggnadslov från 1949 med tekniska specifikationer och handskrivna noteringar.
Skapa konto

Gammalt bygglov med tekniska specifikationer och anteckningar, daterat 8 december 1948.
Skapa konto

Husritningar från 1950 som visar bottenvåningen, övervåningen, källarplan och tvärsnitt av ett 1 1/2-planshus.
Skapa konto

Vad tror ni?

Tack på förhand,
Oscar

Hej Oscar och välkommen till Byggahus forum!

Det framgår av den tekniska beskrivningen och originalritningarna att väggen mellan nuvarande sovrum och badrum i källaren är bärande (se markering på bifogade bild). Betongbjälklaget ovanför är säkert armerat med hänsyn till väggens existens. Teoretiskt skulle det kunna gå att avväxla den med en balk på en del av sträckan men eftersom takhöjden bara är 210 cm är det troligen ingen poäng med det. Det skulle dessutom antagligen bli ganska dyrt. Jag föreslår att ni skissar på ettalternativ lösning.
Ritning av källarplan med markerad bärande vägg mellan sovrum och badrum, indikerat med röd cirkel.
Skapa konto

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för respons.
Den markerade väggen är inte bärande, va? Väggen med dörr ut mot hallen är som nämnts av gips, men kan man ta bort resterande del utan vidare åtgärder? Vad skulle det kosta?

Ritningar av ett hus med olika vyer och planlösningar, inklusive mått och markering av en icke-bärande vägg.
Skapa konto
En planlösning av en våning som visar rummen hall, sovrum, badrum, pannrum och ett extra rum.
Skapa konto

Visst kan man stötta med pelare i stället för balkar?
Vi (jag) vill verkligen kunna få till ett riktigt stort rum till min hobby. Finns det någon tanke om vad den högtflygande planen skulle kosta?

Nej, den av dig markerade väggen är inte bärande. Jag brukar inte uttala mig om kostnader för arbete. De kan variera beroende på ort och andra omständigheter som man inte kan bedöma så här på distans. Jag vågar dock påstå att kostnaden är försumbar jämfört med att ta ner den vägg du helst vill ta ner.

Pelare och balkar hänger ihop. De förutsätter varandras existens. Jag skulle fundera på om det inte går att göra något av pannrum och badrum ihop i stället.

Ska du riva väggen mellan sovrum och badrum och inte får plats med en stålbalk så går det att kolfiberförstärka bjälklaget. En liten remsa över öppningen och troligtvis någon remsa eller nedfräst stav på våningen ovan vid öppningens ändar.

@wittens förslag är naturligtvis intressant, men jag tycker inte att du har tänkt igenom möjliga lösningar ordentligt. Med ledning av det du skrev i första inlägget, utrymme för utställning och lyssning, tycker jag att det borde kunna förverkligas inom ramen för de fasta väggar och öppningar som redan finns. Den bärande hjärtväggen är ju redan avväxlad för två dörröppningar intill varandra. En möjligt planvariant är nedanstående bild, men det finns fler möjligheter. Utställning i trapphallen och lyssning i nuvarande badrum. Flyttar du väggen mellan pannrum och badrum mot pannrummet kan du få en öppning som motsvarar två dörrar.
Schematisk ritning av en planlösning med betecknade rum, inklusive pannrum och tvättstuga.
Skapa konto

• Gilla
witten
  • Laddar…
Tack som fan för vägledningen. Vi får nycklarna på måndag och jag börjar fundera på, som nog inte är ovanligt för "köpt-hus-för-första-gången"-par, om vi verkligen köpt rätt hus.

Det finns ytterligare ett alternativ: en sidobyggnad av stora mått mätt:
Handritad skiss av garage och tillbyggnad med måttangivelser och byggår.
Skapa konto

Tillbyggnad 1996, enkelgarage blir dubbelt dito. Gästrum i yta betecknat B ovan.

Ritning av garageförändring, mått 700x680 cm, med förslag på utrymmesändring för lyssning/samlingsområde.
Skapa konto

Tillbyggnad 2005.

Man skulle kunna utnyttja de 700 x 680 cm till lyssning/samling, med en avskiljande vägg mot garaget i linje med gästrummet kortsida. Vad kan det kosta att genomföra?

Jag tycker ni ska vänta lite med att ångra er. Bo in er några år först. Huset har kvalitéer. Dessutom måste det ligga bra eftersom det krävdes dispens från Länsstyrelsen.

Jag har ingen åsikt om kostnaderna men ser klara fördelar med garagevarianten. Den låga takhöjden i källaren i kombination med behovet av ljuddämpning (som stjäl takhöjd) talar för det. Det blir troligen billigare än källarvarianten. Det bästa sättet att ta reda på i förväg vad något kostar är att rita upp det och begära offerter från fler håll.

J justusandersson skrev:
Dessutom måste det ligga bra eftersom det krävdes dispens från Länsstyrelsen.
Vad menar du?

Det står i bygglovsbeslutet som du har publicerat att sökanden behöver dispens från Länsstyrelsen.

Jag har släppt tanken på primärt lyssningsrum i källaren. Det blir för omständigt och dyrt. Dessutom uppskattar jag att kunna smita ut till sidobyggnaden, tror jag på förhand.

Det kommer kanske en ny tråd där jag hoppas på råd gällande hur lyssningsrummet i sidobyggnaden ska utformas.

• Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.