Tjena,

Skall göra i ordning ett bio/tvspelsrum i min källare. Rummet är idag oinrett och har "nakna" lecablock. Tanken är att jag skall putsa lecablocken och måla med silikatfärg på alla väggar utom den ena. Där skulle jag istället vilja sätta liggande panel. Denna väggen är en innervägg och det är egentligen två anledningar varför jag skulle vilja sätta liggande panel. Dels för att kunna dra el och andra kablar bakom, men också för det estetiska.

Är detta en dum ide? Väggen är som sagt var en inner vägg och min tanke är att regla ut med stålreglar isf. Spelar det någon roll att ena sidan kommer ligga mot en yttervägg ? (Dvs två av fyra väggar i rummet är ytterväggar så vilken av innerväggarna jag än väljer så kommer denna väggen ansluta mot en yttervägg) Jag har inga planer på att sätta någon isolering i väggen om det spelar någon roll.

Om det nu skulle vara ok att göra på sådant sätt, hur reglar man enklast ut med stålreglar? Bygger man en blindvägg i stålreglar eller fäster man stålreglarna i lecaväggen ?

Tack på förhand.

hordak
Skulle säga att det är hugget som stucket om alla väggarna är torra året om. Skulle du ha variation över årstid eller anledning att misstänka fukt kan du ju göra som vid bastubygge; ett rum (i ditt fall vägg) i rummet och ha en distans mellan befintlig och ny vägg, liggande stålreglar mot golv och tak, samt stående stål- alt trägreglar. Bifogar bild från bastubygge för illustration.
Stomme av träreglar för en bastuvägg, med distanser mellan befintlig och ny konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jas65 och 1 till
  • Laddar…
Hej. Angående bio i källare skulle jag rekomendera att du tittar in på minhembio.com . finns mycket bra att läsa fär. Givetvis beror allt på hur seriös man är med sitt ljud . mvh a

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.