Jag planerar att ta bort en bärande vägg på övervåningen och ersätta med en HEA-balk. Kommunen vill se en konstruktionsritning och beräkning för "ändrad belastning på bärande vägg". Frågan är hur jag går till väga.

Huset är ett radhus i lättbetong samt pulpettak med takpappsbeläggning byggt 1968.
. Konstruktionsritning av övervåning i radhus med måttangivelser, planerad balkplacering och eldstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns det inte färdiga tabellvärden för detta om man känner till takets egenbelastning samt adderar snözonsvärde? En HEA 200 borde ju räcka för detta.

Måste återkomma innan den 17e juni för att inte bli debiterad för inkomplett ansökan.

Mvh
Fredrik Stjerne

hordak
När jag ersatte två garageportar med en över dubbla spännvidden använde jag mig av beräkningar enligt elementarfall för utbredd last för att dels beräkna nedböjningen och dels se att den inte överskred sträckgränsen.
Här är en länk till en väldigt pedagogisk video, sen kan det kanske ändå vara lämpligt att anlita en ingenjör vid osäkerhet.

Lasten per meter på den tänkta balken beror på husets geometri, takkonstruktion, snölastens grundvärde och takets form. Vet man det samt spännvidden är det lätt att räkna ut vilken dimension på balk som behövs. Hur vet du att en HEA 200 borde räcka?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.