M
mino: Återrapporterar. Nu sitter nätet på plats med klämmor/tvingar plus magneter. Funkar fint! Tips är att ta ganska kraftiga magneter, även supermagneter kan glida på målad plåt har vi noterat.
6 svar · 6,7k läst
·
O
oakleafh: Tack så mycket för utförligt svar! Jag gjorde så att jag sågade upp 30 cm längs med ytterväggarna (två av fyra sidor). Det visar sig att bjälken som är skruvad längs väggen sitter med en centimeters luftspalt - bättre än inget alltså. Dessutom förekommer detta regelverk med ”moderna” reglar endast i en del av bjälklaget. Övrigt bjälklag är original och av gammal stil.
4 svar · 2,7k läst
·
J
justusandersson: Man bör skilja på vad man ska göra om man redan äger ett 70-talshus eller överväger att köpa ett. I det senare fallet är det klokt att räkna på vad som behöver fixas och dra av dessa kostnader från en möjlig köpeskilling.
11 svar · 3,7k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Isåfall är slutsatsen ok.
13 svar · 2,3k läst
·
janwide
janwide: Strålande. Visste inte att det fanns. Skönt med enkla lösningar.
3 svar · 2,1k läst
·
V
Villa1949: Gissar att kalkputs var rätt vanligt.
1 svar · 780 läst
K
kick3n: Hej. kan någon förklara det här med mark tjäle ? Hur man ska tänka för att undvika det ? vi säger att jag ska bygga en carport.. och gjuta en platta som ett U 10 meter åt alla håll.. i ett sånt fall så gräver man inte ner 2 meter som är frostfritt här.. om vi säger att gjutningen är 40 cm bred och 20 cm tjock Hur pass mycket mark isolering måste de ligga utanför alla kanter för
0 svar · 696 läst
C
camelspin: Hej Finns många aktuella trådar om detta, jag fattar inte hur man länkar dem men kolla på andra inlägg jag gjort så borde dom komma upp. Eftersom spaljen går att montera isär är det klart bäst att ta bort pinnar och räcken. Det kommer se bättre ut och spara massor av tid. Jag skickade rubbet på lackering (vitt), blev hur bra som helst. Målade sedan själv sidostyckena. Jag gjorde
1 svar · 2,8k läst
R
roli: Skulle detta kunna vara ett alternativ? Lte snabbt skissat...... med stolpar i räckeshörn och slut. [bild] Eller blir det då kanske lite mörkare i det rum vars fönster hamnar under taket? Går ju även att satsa på ett ljusgenomsläppligt tak.
9 svar · 7,6k läst
·
B
bopakoster: Hej, Jag har ett hus från 30talet med stående fasadbrädor. De står på en solbänk med 30 graders lutning. Hur ska fasadbrädorna sitta i förhållande till solbänken? Dikt an eller med en luftspalt? Jag har på en tillbyggnad satt brädorna dikt mot den men ordnat med ventilationen underifrån genom hål i solbänken. Funderar på om jag ska göra så igen på mitt gårdshus , som jag
0 svar · 1,1k läst
E
Edvuld: Hej! Jag planerar en utbyggnad av ett varmförråd/ lättare verkstad. Det blir plintgrund med dubbla stående 195x45 under ytterväggarna, som syll. Plintjärn på insidan av syllen. Enkel 195x45 skruvad i 120x120 längs med gamla gaveln. Ytterväggar består av stående 145x45 på en liggande 145x45 som ligger på syllarna. Golvbeläggning blir råspont 20x95. [bild] Problemet är att jag vill
0 svar · 1,8k läst
·
H
HSP: Om jag skulle slipa hade jag tagit reda på om det är asbest i fixet på väggen innan. Gipssackel/puts är väl inte lämpligt på källarväggar.
2 svar · 1,2k läst
·
L
Lenza: Det låter som ett bra tecken. Tyckte mig skymta det på sista bilden men jag ville inte chansa. Det hade alltså sett väsentligt mycket värre ut om mattan varit tät undertill.
3 svar · 9,8k läst
·
L
Lenza: [citat] Ja exakt, det är för att skydda lagning ifrån torkas ut för fort. Ytan ska vara lätt sugande alltså varken vara drypande blöt eller kruttorr. Man kan även lägga på en plastbit när du känner dig nöjd med ytan. Ska härda långsamt, pensla lite med vatten 2 första dygnen.
3 svar · 2,7k läst
·
T
ThomasAnker: Halloj, Jag har en större murad öppen spis, som tar en massa plats, och den vill jag ersätta med en fristående kamin. Det innebär att jag i stället för kaminen, som längst in har rör upp i skorstenen, vill mura igen väggen och ta ut rör till en fristående kamin. Vad ska jag tänka på när jag har slagit ner den öppna spisen, t ex: - särskilt typ av mursten för att mura igen
0 svar · 2,0k läst
N
Niklaspe: Öppnat upp vägg för dörr, mellan garage och ekonomidel. Båda delarna är på samma höjdnivå och det är betongplatta. Vad skall jag sätta mellan dörr och sula? Spelar det någon roll då det är en innerdörr? En plåttröskel? ingen isolering eller dylikt? Såg den blivit svart isoleringen närmast sulan. Är det någon specifik dörr man skall ha? Vill inte ha in garagelukten. Eller
0 svar · 1,8k läst
·
J
justusandersson: 27° snedtak är i sammanhanget ett plus, 45x45:orna får ta upp lasten lite mer på diagonalen för att uttrycka sig enkelt. En nackdel med den dimensionen är att kvaliteten ofta är usel och de är definitivt inte hållfasthetsklassade. Då är 45x70 C 24 på lågkant väldigt mycket bättre. Nu har du ju vad jag förstår redan satt upp reglarna, så jag skulle nog låta dem sitta kvar.
3 svar · 2,8k läst
Biffen87
Biffen87: Många hobby snickare å målare här. Jobbar själv som målare, å har varit i ett otaliga många fastigheter där dörrhål satts igen på de här viset. Både i nytappning å back in the days. Så länge där kommer en pappremsa i skarvarna så spricker de inte. Å köra döda material å skita i remsa, de kommer spricka ändå.. E de putsade väggar e armeringsduk å föredra om man vill
25 svar · 12,6k läst
·
S
snowjim: Var inne o frågade pris på 1 st Plissé av märket Riviera med måtten 647x1067 mm inkl sid lister för att hålla den på plats. Priset blev 2700 kr !? Tog en snabb titt på nätet och hittade denna sidan : https://www.plisseexperten.se/tyger/ Där ska man ha ca 800 kr för vad som ser ut att vara samma sak. Det fullt möjligt att det är ett helt annat märke. För min del så har jag inget
15 svar · 4,8k läst
Oldboy
Oldboy: Asfaboard är rejälare än asfapapp.
1 svar · 3,2k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Jag hade sprutat in fogskum. Snabbt, enkelt, tätt och billigt. Klart på 5 minuter :) [bild]
1 svar · 2,5k läst
·
sir_daniel
sir_daniel: Klyva en regel i samma vinkel som taket och skruva den i taket istället o sedan listen på den?
2 svar · 1,6k läst
B
basseman: [citat] Bild eller skiss?
4 svar · 2,5k läst
K
Kallebo: Tänker också att det vore bäst att ha den tryckta sidan ner. Egentligen spelar det ju inte någon roll då brädan kommer suga upp fukt och göra allt fuktigt. Har jag den sågade sidan upp kanske den har större chans att torka mellan regnen
5 svar · 3,7k läst
wrang
wrang: Ooo tack
2 svar · 12,1k läst
P
petererlandsson1194: [citat] Jag skulle ha anpassat täckbiten och om det blir springor mot anslutande väggar mjukfogat det. Ingen kommer ens lägga märke till hur din sockel på garderoben ser ut förutom du själv.
13 svar · 4,9k läst
·
L
Leif i Skåne: Skillnaden är att limträbalkar består av smådelar som har årsringar i olika vinklar, samt är fingerskarvade på längden så större kvistar är bortkapade. Dom är något mer formstabila än C24 virke. Men 2 st 45x90 ihop duger gott.
6 svar · 7,1k läst
H
hyggabus: Om jag minns skolkemin rätt så gäller regeln att man kan skydda en metall genom att belägga den med en mindre ädel metall, då korroderar den mindre ädla före den man skyddar. Järn är ädlare än zink varför zinken skyddar järnet( Stålet.) Av samma orsak måste man isolera tex aluminiumbåtar från rostfrittstål annars korroderar aluminiumet. Koppar däremot är ädlare än järn
10 svar · 3,2k läst
·
J
justusandersson: Plattvägg brukar betyda att väggarna är gjorda av plattor i lättbetong. Av ritningen framgår dimensionerna och riktningen på bjälkarna i bjälklaget som finns ovanför. De är med säkerhet inte bärande.
1 svar · 1,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.