Byggmaterial & Byggteknik
justusandersson: Det breor på hur tätt stolparna ska sitta. Tre horisontella reglar är lämpligt till ett så högt plank. Du behöver sidostöd också om du inte har måbga krökar på planket.
MartinaE: Hej! Vi ska göra om köket på vårt hus från 1933 och bla vill vi ta ner en vägg och göra "hål" i en annan vägg. Vi är osäkra på vilka väggar som är bärande och om de behöver förstärkas. Är det en byggingenjör man ber om hjälp med detta? I så fall, är det någon som har tips på en bra byggingenjör i Göteborg?
Bernieberg: När jag byggde till så var det lång leveranstid på dörren. Hade en skiva i hålet och gjorde i övrigt helt klart på utsidan med smygar, foder och målning. Det var väldigt smidigt att bara stöta karmen mot smygen och skruva när dörren väl dök upp. Men då hade vi ju inget golv eller annat otyg inomhus som kunde göra det svårt.
Turbo_Tail: [citat] Perfekt! Ibland är den enklaste lösningen den bästa.
Karlars: Det verkar rimligt att det är betonghålsten. Tack alla för svar! Det var svårare att googla fram än man kunde tro :)
richardtenggren: Ska man ha många så är Velltra de som är billigast av de jag hittat. Har köpt fem kartonger från dem.
Rickard.: Ryggåstak. Man brukar ha en rejäl pelare mitt i gavelväggen som tar vikten.
HomerS: Hej, Har ett hus från -70 med lättbetongblock i väggar på undervåning och mellanbjälklag, övervåningen har träregelstomme. Ska nu renovera köket och har upptäckt att mellanbjälklaget som köket står på har spruckit. Det är byggt i siporex (eller liknande lättbetong) 600breda 200tjocka och spänner 3,1m. Några av de mest spruckna blocken har dippat ett par centimeter på mitten
yonna: [citat] Ingen vägledning men det är väldigt trevlig ide som var vanlig vid förra sekelskiftet. Jag har också satt fönster inne i huset när jag byggde nytt för drygt tio år sedan.
Stefan1972: varför inte bara låta det vara? Det kommer troligen inte att hända något bara för att det inte är optimalt. Antar att det inte är den enda golvbjälken du har ?
Daniel 109: Tillräckligt för vad? Uppenbarligen har det ju funkat med mindre hittills.
bldr: Hur gör ni när ni borrar? Krävs kylning med vatten? Utan slag antar jag för att undvika att markstenen spricker?
Thyro89: Som föregående talare, går nog bra med lite vad som helst, tryck in lite isolering där det går och täta med någon massa
justusandersson: Grundproblemet är troligen att plattan är gjuten utan underliggande isolering. Då hjälper det inte med åtgärder mot plattan utan det måste finnas ett luftat golv där inget organiskt material (dvs trä) har direktkontakt med betongen. De tryckimpregnerade kilarna har åtminstone förhindrat röta i golvbjälkarna. Alternativet är att lägga ett stengolv med elvärme som bara slås på
alexhell: Givetvis är det lev anvisningar som gäller, tro inget annat. Men det är ingen detaljanvisning mera som "konstruktion ska kläs i brandsäkert mtrl" - schysst, tänkte inte på det... Frågan är ju hur byggs "väggen" av brandsäkra skivor upp ovan en sen stålram upp? Hur förankrar man den i väggen så inte hela stenväggen kommer farande en dag.. stålramen är ju verkligen bara en "ram"
Ludvigjohnsson: [citat] Jag har ganska mycket kompetens om betong och arbetar dagligen med betongfrågor. Det vi diskuterar är inte kompletta recept. Vi pratar om betongkonstruktioner utsatta för frysning. En konstruktör föreskriver exponeringsklasser och även lufttillsats om det är frysning då lufttillsatsen gör att man får en annan hållfasthetsklass i förhållande till vct än om man inte haft
Lilla Husägaren: Tack. Känns som sånt projekt bara. Men finns kanske inte klara bitar redan i samma mått nä.
-RB-: Xx45-reglar med isolering emellan. X beroende på bygghöjd. Glespanel 28x70 med värmefördelningsplåtar. Och sen golvet ovanpå det är nog den billigaste lösningen. Det är nog den lättaste lösningen också viktmässigt. Kan ju vara skönt om det skall upp i en vindsvåning. Nu svarar jag på TS fråga främst.
hempularen: Jag tror att det är mer regel än undantag att dosor inte når ända ut till kanten i hålet. Så det borde räcka att bara skruva dit uttagen igen, möjligen köpa längre skruv. OM du köper längre skruv, så tänk på att dte finns minst 3 olika skruvtyper. Del skruvar med plastgänga, skruv med vanlig maskingänga (kommer inte ihåg om det är M3 eller M2,5), dels en specialskruv, som jag
epw: [citat] Om man väl ska byta räcke så är de bara bända ut det och putsa igen eller köra husfix så är det ett minne blott. Under tiden så sitter det som aldrig förr.
huggan: 25.000 - 75.000:- skulle jag gissa baserat på din information. För mer exakt krävs det hur förutsättningarna på plats är.
myrstack: Min röst går till ett färdigblandad kakelfix, tex denna https://www.byggmax.se/catalog/product/view/id/73283/s/f%C3%A4rdigblandad-fix-p18097/ Ska man upp med gips och vill få det både stumt och kunna hantera lite nivåskillnader tycker jag inte tunna strängar av tex pl400 duger även om skivorna givetvis sitter kvar med detta
Huzzbutt: (dvs. klyv virket på längden och rotera ena biten 180 och limma ihop ämnena. Då vill biten som ursprungligen vill vrida sig åt ett håll nu vrida sig åt två olika och kraterna som får porten att slå sig motverkar varandra.)