Hej!

Jag har googlat runt och försökt hitta hur man bygger ytterväggar på bästa sätt.

Jag har tänkt bygga väggarna enligt detta,
http://pl.fredrika.se/Konstruktion_Filer/Hus/husets_skelett_pp.pdf

För att få fina hörn på insidan.

Men min fråga är, hur fäster man väggsektionerna i varandra när reglerna i hörnen inte överlappar varandra?

Ytterligare en fråga, detta är en typ av mindre bod, så det är inga jättetyngder. Men Räcker väggsektionernas "toppregel" som hammarband eller lägger man ytterligare en regel på?

Mvh
Johan

Så här kan man göra ett hörn så det finns fäste på både in- och utsidan. Normalt (om du inte bor i väldigt snörika trakter) brukar det räcka med ett liggande hammarband av samma dimension som de stående reglarna. Se till att takstolarna landar på en stående regel.
3D-modell av en träkonstruktion som visar ett förstärkt hörn med stående reglar och liggande hammarband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rickard.
För man fråga vad den yttersta regeln har för funktion? Har själv byggt hörn på mindre byggnad och då byggde jag som ditt exempel fast då utan den tredje regeln.

Gäller bara att komma ihåg att isolera utifrån om man tänker gör det :)

Redigerat:
Den yttersta regeln har till uppgift att ge stadga åt hörnet. Behovet av en sådan beror givetvis både på typen av fasadbeklädnad och väggreglarnas djupdimensioner. Förr när 2x4 tum var vanligast var det kanske inte lika viktigt.

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Såga kvadratiska klossar av stommvirke, sätt fast dom från båda hållen på cc 60 så isolering passar i hörnen glöm inte isolera även om inte resten ska isoleras, det underlättar i framtiden om man då vill isolera innifrån

På den tiden 2"x4" var vanligt, byggde man ofta hörnen på det här sättet:

Schematisk illustration av hörnkonstruktion med överlappande 2"x4" träreglar i en traditionell byggstil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.