Byggmaterial & Byggteknik
Christian Malmö Praktiska: Hejsan! Jag undrar om någon har filmer där man på ett pedagogiskt sätt förklarar hur man använder en tumstock. Tex hur man mäter ut smyg och vinklar. Det skulle även fundera med pappershäften. Hittar inget bra själv.
Mikael_L: Trasig länk igen. Så här kan man nu hitta PDF'n http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:962607/FULLTEXT01.pdf
Bybe: Hej. Kommer att öppna upp en del av våran bära vägg på ca 5100mm. En del av öppningen är redan öppnad och avlastad med en balk byggd av reglat, denna balken är 260x65mm. Grunden är en bädd av makadam, en sula gjuten på ca 500mm x 170mm som där man sedan har byggt en mur på sin tur är ca 190mm bred. Fråga 1. Någon som vet om grunden behöver förstärkas, och om så är fall hur
Immobil: Beställ en ny trappa, som tidigare talare har sagt. Stegen ska helst inte vara limmade, utan endast skruvade.
krenr09: Man skulle kanske kunna köra på en 50mm paroc https://www.paroc.se/produkter/byggisolering/isolering-for-putsade-fasader/paroc-linio-10
Leezoor: [citat] Nej du har rätt, det är bara fasadtegel! Tack för alla svar!
Klinker66: Är på jakt efter inspiration på en inomhustrappa som ska vara placerad i en del av fastigheten där det inte finns någon vägg (se bildens vänstra sida). Har någon förslag på hur en trappkonstruktion skulle kunna se ut utifrån den bifogade bilden? Kanske är det någon av er som redan har en konstruktion såsom jag önskar ha det? Bifoga gärna en bild på den som svar och berätta hur
justusandersson: Det var inte min mening att krångla till det för er. Bortse från det jag skrivit om det inte känns relevant.
duell: Kan tänka mig att det blir extra mycket när det inte ens finns gips som bromsar luften.
Matti_75: Det bästa är om du kan få in uterummet ända in mot stommen. Alltså bakom teglet också.
leihen: Hej. Någon som har erfarenhet av att lägga sibirisk lärktrall i ett oisolerat uterum? Det är stora temperaturskillnader vid vintertid respektive sommartid, från ca. 0 grader - 45-50 grader, och ibland starkt solljus. Hade dessutom tankar på att montera det med dold infästning. Brädernas längd är ca. 360 cm. Regelavståndet är 600 cc. Leihen
Anonymiserad 239657: Nu hade jag förvisso inte fukt. Men förr förra ägaren hade reglat upp med träreglar och isolering direkt mot betongväggen. Jag rev det direkt för att egentligen se om jag hittad telekabeln där men det fanns ingen =) Vi rev ner allting som var trä och isolering, spårade upp för att gömma elen. Putsade upp med finbetong för att få slät yta. Sedan körde vi stobruk med vita
Per_Eriksson: Fogskum, enkelt och det syns ändå inte. På insidan kan du karva ur lite när det stelnat och snygga till med putsbruk om du har det på väggarna idag.
A-Man_08: Jag tog det som passade bäst av det jag hade hemma. Hade inte rätt skruv till brunplugg så jag körde 2st montageskruv 4,2mm i rödplugg i 5mm hål skruvarna satt hårt och bra. [bild]
MSlimD: Hej, Lite sent kanske men svarar ändå. Det kanske hjälper någon annan som stöter på samma problem. Jag jobbar som tjänsteman inom bygg och min specialitet är betong. Har varit med och i dragit utredningar som berör just betongstommar och betong. Min förklaring behöver nödvändigtvis inte vara rätt och för att säkerställa felkällan kan man behöva ta prover och undersöka felet
Disneygrisen: [citat] Ja, jag får nog ta och köpa en sån där Atle låter det som :D Att det blir märken får jag nog räkna med. Karmen ska ändå målas så jag får väl spackla om det blir märken :)
Rooth07: Har ju säkert lite med snömängder och annat att göra ♂️
mclovin77: Hej ! Jag går i samma tankar och har hittat en såg som säljer spontat 44x170 mm. Hur gick det för dig med bastun ? :) Skulle vara kul med lite bilder och beskrivning om du rodde det i hamn ! Mvh
Lillmyravägen: Tack för ditt svar harry73 Dock vet jag inte om de gjorde mig något klokare?! Förra ägarna var inte rökare! De luktade inte den första veckan vi bodde här utan lukten kom i samband med att vi upptäckte doften under diskbänken. Spelar ingen roll hur mkt jag städat eller vädrar, lukten kommer alltid tillbaka. Svårt att hänga kläder på tork ute när de är -6 grader. Har haft en kille
LarsGotthard: Har en utomhustrappa, se bild, som är kaklad i Spanien ( aldrig frost). Vid häftiga regnfall ( ibland flera dagar) läcker trappan vatten på undersidan. Antagligen har man inte gjort tätskiktet rätt. Har hört att man kan behandla fogarna uppifrån med något tätningsmedel och på så sätt slippa göra om hela plattsättningen. Någon som vet något om detta? [bild]
Stefan1972: [citat] Absolut men jag fick uppfattningen att ts ville ha nåt som inte hängde alls och då trodde att en balk skulle lösa saken jämfört med en dito trä. Du har dessutom en stolpe mitt på balken som det låter?
Hamillton: Hej! Behöver er hjälp med att ersätta en golvkonstruktion från när huset byggdes -71. Efter att elementen frusit på undervåningen lät förra ägaren rummet vara utan ytskikt efter att Anticimex gjort sitt. Vi skulle vilja få till: antingen golvvärme eller bättre isolering nedtill. Rummet har också dragits med en lite unken doft, så vi sätter gärna in nytt friskt golvspån som
jonmo: Toppen, tack för hjälpen! Tror att jag fäster in en lättare balk och ser till att bara lyfta saker som väger mer än 100 kg på sommaren med andra ord.
daniel76: Hittade denna förklaring men var lite svårigheter att förstå det helt.
kest: [citat] justusandersson Har i förbifarten glömt att skriva om vindlasten blir avsevärd om ibland större än snölasten när man ökar vinkeln. (förstår att justusandersson har denna koll men en info åt andra.)
Skoldsjo: Hej Har en fundering på att starta ett nytt projekt och bygga ett större hönshus. Vi har en hel del Sly/Lövträd på gården som jag har lite funderingar över. Med hjälp av en bordssåg tänkte jag såga bort två sidor till tjockleken 45mm och använda detta som reglar till bygget. Alternativt göra det något grövre och bygga upp det som ett timmerhus. Skulle detta kunna funka med
Strip: [citat] Mja, jag har inte måtten exakt, men den är 200 mm hög vet jag. Gissar ungefär 200 bred i överkant och 100 mm nedanför första lagret 100 mm isolering. Ett 10 mm järn i botten, och ett i överkant tillsammans med nätet. Men kantbalken lär inte hjälpa mig speciellt mycket, den är två meter bort. Men jag bör kunna lägga en bärlina tvärs limträbalken, i väggen, för att