Är det någon som kan/vill hjälpa mig att räkna ut ungefär hur stor punktbelastning min grundplatta kan tänkas tåla?
Grunden är konstruerad enligt följande:
Cement: 100 mm "C28/35 16 S4 Std. Cem"
Armering: 6150 nk500ab-w (ca 55 mm från ytan)
Isolering: 3 x 100 mm EPS S80
Makadam 8-16 ca 200 mm
Lera
Jag har en limträbalk som ska växlas av med en pelare ungefär på 1/3 av längden. Byggaren har beräknat punktlasten till 37kN, men jag tror att det kanske är något i underkant eftersom man inte har räknat med varken snöficka eller vindsförrådet vad jag kan se. I vardera ände av limträbalken står 2 st sammanskruvade 45x95 C24 och tanken var att det ska vara samma konstruktion på mittstolpen, men jag lutar åt en något kraftigare pelare. Pelaren står i en vägg, så jag kan i viss mån distribuera lasten något, tvärs limträbalken.
Såna här beräkningar är inte min paradgren, men det jag får fram för en 100 mm platta är inte i närheten av 37 kN, snarare hälften.
Grunden är konstruerad enligt följande:
Cement: 100 mm "C28/35 16 S4 Std. Cem"
Armering: 6150 nk500ab-w (ca 55 mm från ytan)
Isolering: 3 x 100 mm EPS S80
Makadam 8-16 ca 200 mm
Lera
Jag har en limträbalk som ska växlas av med en pelare ungefär på 1/3 av längden. Byggaren har beräknat punktlasten till 37kN, men jag tror att det kanske är något i underkant eftersom man inte har räknat med varken snöficka eller vindsförrådet vad jag kan se. I vardera ände av limträbalken står 2 st sammanskruvade 45x95 C24 och tanken var att det ska vara samma konstruktion på mittstolpen, men jag lutar åt en något kraftigare pelare. Pelaren står i en vägg, så jag kan i viss mån distribuera lasten något, tvärs limträbalken.
Såna här beräkningar är inte min paradgren, men det jag får fram för en 100 mm platta är inte i närheten av 37 kN, snarare hälften.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den armeringen som du har (6150 armeringsnät) är endast för sprickarmering i plattan. Jag har inte räknat på det hela, men jag har svårt att se att plattan klarar av den punktbelastningen utan en vot med extra armering och betong.
Har du någon info om hur kantbalken är uppbygd?
Har du någon info om hur kantbalken är uppbygd?
N NoOne2k skrev:
Mja, jag har inte måtten exakt, men den är 200 mm hög vet jag. Gissar ungefär 200 bred i överkant och 100 mm nedanför första lagret 100 mm isolering. Ett 10 mm järn i botten, och ett i överkant tillsammans med nätet.
Men kantbalken lär inte hjälpa mig speciellt mycket, den är två meter bort. Men jag bör kunna lägga en bärlina tvärs limträbalken, i väggen, för att fördela lasten på större yta. Jag har ca 330 mm tillgodo på höjden, så det går ju in en rejäl sak där.
Jag har fått fram att plattan klarar en punktlast om ca 18 kN på 95x95 mm, är det en rimlig siffra? Spelar det någon roll att det handlar om kortvarig (vinter, snö) last?
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bosch Variomaxx 7 - Stannar på 1 minut kvar
Vitvaror -
Ingen ändring av max höjd i nya byggreglerna?
Bygglov -
Stödmur med Byggmax murblock
Byggmaterial & Byggteknik -
Lyftbom av limträbalk - beräkna maxlast
Verktyg & Maskiner -
Hur beräkna maxlast på bjälklag? tacksam för snabba svar!
Byggmaterial & Byggteknik