Håller på att riva en mellanvägg som skulle vara bärande men förstår inte riktigt hur. En stålbalk ligger på vind ovanför takstolarna och enda änden ligger vilandes mot yttervägg. Den andra däremot ligger mot sista takstolen mot murstocken, so far so good. Taket är i övrigt spikat med råspont.
Men nu till mitt mysterium. Väggen består av två skrangliga 45or som har råspont på båda sidor och upplevs inte ta något last.
Sista regeln ligger inte heller under sista takstolen så tar inte emot något tryck från denna. Så kan jag riva allt eller vad händer ?
Är det självbärande takstolar och i så fall varför balk?
spännvidden är 810
Tacksam för klarhet av er kunniga där ute hur detta fungerar.
Men nu till mitt mysterium. Väggen består av två skrangliga 45or som har råspont på båda sidor och upplevs inte ta något last.
Sista regeln ligger inte heller under sista takstolen så tar inte emot något tryck från denna. Så kan jag riva allt eller vad händer ?
Är det självbärande takstolar och i så fall varför balk?
spännvidden är 810
Tacksam för klarhet av er kunniga där ute hur detta fungerar.
Redigerat:
Verkar balken vara sen huset byggdes eller kan den ha tillkommit senare?
Takstolarna bör vara självbärande men har nog hängt ner sig under åren och för att hjälpa upp de mittersta takstolarna kanske balken tillkom.
Så gjorde nämligen jag när jag gjorde iordning taket, slängde in en balk och drog upp ett par takstolar som hade ca 5cm hängbuk efter 50år.
Takstolarna bör vara självbärande men har nog hängt ner sig under åren och för att hjälpa upp de mittersta takstolarna kanske balken tillkom.
Så gjorde nämligen jag när jag gjorde iordning taket, slängde in en balk och drog upp ett par takstolar som hade ca 5cm hängbuk efter 50år.
Klicka här för att svara