J
justusandersson: Det är inte fel med marginaler när det gäller utomhuskonstruktioner. Den fuktiga miljön försämrar ju styvheten hos virke med tiden. Jag får samma resultat på nedböjningen med dina förutsättningar. Man behöver hålla ett öga på tvärkrafterna när det gäller bärlinor i allmänhet. Du klarar det med hygglig marginal tack vare små c/c avstånd mellan plintar och bärlinor. 34x145 mm
1 svar · 1,1k läst
berisen
berisen: Jag är usel på att förklara så jag försökte rita en skiss istället med hjälp av Byggmax lilla projektplanerare. :crysmile::D I mitt huvud så tänker jag något sånt här. Det gröna området visar alltså var vi skulle vilja bygga ett uterum ovanpå befintlig trall som kommer vara ca 7x4m varav det gröna området är typ 4x4 eller 3x4 meter. Vi kommer inte ha lika högt som skissen
1 svar · 4,7k läst
·
A
Awesome_Pat: [citat] stämmer. Dörrpartiet är konstruerat för att fästas i bak och framkant samt i golvet i mitten. Uppåt finns inget att fästa igenom pga skenan för dörren. Tanken är nog att väggklädnaden går från golv till tak och stabiliserar det ytterligare samt att det är en rejäl stålskena i toppen som håller den styv.
5 svar · 4,3k läst
·
S
Stuff: Jag gick inte under trappan med platonmattan utan avslutade platon precis innan trappan med ett fogband. de få kvadratmetrarna som är under trappan döljs bakom en dörr var bara målad betong så den ytan lät vi vara "naken" så när som på färgen.Behöver du byta/täta någon regel under trappan så skulle jag bara pillat dit en ny regel med lite syllisolering under. Så gjorde vi i
3 svar · 3,0k läst
·
A
attefall: @Earplugged Vilken lösning valde du? Är nyfiken då jag har samma problem.
11 svar · 5,7k läst
vintage
vintage: [citat] Hej Generellt, vi har själv byggt med skjutdörrsbeslag för "barndoor" och dörren hänga på skena och på golvet finns golv guide. Det finns beslag för montering på överkanten eller på utsidan av dörren. Max last är 90 kg per dörr. Vi valde ett beslag i stål men det finns även i svart. Jag hittade beslag här www.ydrefoenster.se
7 svar · 26,1k läst
·
Anders243
Anders243: Jag tänkte nog att man skulle tejpa dit en bit ångspärrsplast och sedan sätta en skiva för på vanligt sätt. Enklast är om du har tillgång till reglarna, men annars kan du skruva fast någon bit plywood i den befintliga gipsskivan och låta den sticka ut i hålet för att fästa den nya biten och plasten i.
7 svar · 6,6k läst
·
holmberg87
holmberg87: Jag skickade dig ett PM:)
6 svar · 9,3k läst
M
Minkqvist: [citat] Nä, men det är en kompetensfråga också ;) Får kika lite på youtube innan jag bestämmer mig.
4 svar · 2,9k läst
·
J
jonaserik: [citat] Blir nog bra, finns nog inget lättare sätt att göra det på
1 svar · 2,9k läst
Silver78
Silver78: Skrapa av färgen. Prima måste du göra för vidhäftning. Att slamma kan också funka. Beroende på vad du har för hårdhet i putsen så använder du antingen en lika hård puts eller en mjukare. Förmodligen är det c bruk i ytlager. Kör ett tunt lager puts längst in i b klass och kör c klass max 3 cm längst ut. Vila ett dygn mellan påläggning av olika putsbruk. Vill du måla sedan är
2 svar · 3,0k läst
·
I
icho: Kolla hos leifarvidsson. tex den här? https://www.leifarvidsson.se/p-list-7-mm-t-sagspar-vit-50-m-r-300-m-k
1 svar · 1,6k läst
J
Joppie: [citat] Blev det bra? Är inne på liknande lösning. ev. med metallbalk ist. på varje sida då spännvidden är 7 m
37 svar · 34,2k läst
·
N
noupe: Man behöver ju heller ingen speciell skallinjal för att mäta. Det gör det ju såklart enklare, men det låter ju som enstaka saker du ska mäta. Det är ju ett enkelt förhållande med skalan. Om skalan på ritningen (på skärm, utskriven eller var som helst) mäts upp av dig till 7 enheter (cm, mm, tum precis vad du vill) så är det ju bara att förhålla den till längden på det du vill
14 svar · 8,1k läst
J
justusandersson: Tryckimpregneringen hjälper bara mot röta. Allmänt sett är det ganska dåligt virke till skillnad från kärnfur. Sättet som man monterar trallen på har stor betydelse så att den kan torka ut ordentligt. Jag har också skog och hav i närheten. Det tycker jag mest påverkar valet av skruvkvalitet. Kan du få fram kärnfur så satsa på det och gör det noggrannt.
3 svar · 6,3k läst
N
ninhuo: [citat] tack så mycket, det var en riktig huvudbry och en erfarenhet/kunskap rikare
22 svar · 10,9k läst
·
J&A&S
J&A&S: Håller på att renovera ett hus uppfört kring 1900. Tegel med bjälklag i trä. Innertak är cloison, dvs puts vassmatta glespanel. mellan bjälkarna är det fyllt med ett mycket lätt, vitt fint granulat. Går att smula sönder med fingrarna och då kritar det lite. Är så lätt att det flyter. Brinner inte. Vi vet ej när fyllningen tillkommit men kan ej se att bjälklaget öppnats tidigare.
0 svar · 881 läst
·
T
Tväråna: Det visade sig att Södra hyvlar efter den gamla profilen nedan Moelven kör med den tråkigare men snabbare att sätt profilen med nittio grader i överkant.
3 svar · 1,3k läst
F
fredl: Hittade själv svaret i Boverkets skrivelser. Det här kan beräknas som trängsellast med 4,0 kN/m2 vid dimensionering. Annat än att bryta upp hela golvet och dubbla upp bjälkarna samt ett till upplag så klarar det inte kraven.
8 svar · 1,8k läst
S
Storstefan100: Toppen, då provar vi så och håller tummarna att vi slipper en för bred ful täcklist. Tack för tipsen Stefan.
5 svar · 13,1k läst
·
H
hakan_975: Monteras på stående, liggande regeler eller annat skruvfast material: [MEDIA=youtube]RrIGM-TXcls[/MEDIA] OSB torde ju räcka gott och väl.
1 svar · 3,9k läst
MathiasS
MathiasS: Alla utom @Johan Gunverth.
6 svar · 3,1k läst
·
mexitegel
mexitegel: [citat] Dubbelkvadratssymbolen betyder att den är sk. dubbelisolerad och därför inte ska anslutas till skyddsjord (gulgrön). Sätt helst en klämma, tex en ”ubåt” på den gulgröna, så har du gjort installationen rätt och riktigt. https://www.clasohlson.com/se/Kopplingsklämma/p/32-7795
11 svar · 11,7k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Elände!
1 svar · 1,9k läst
Åsa Lund
1 svar · 1,9k läst
E
Ett_unikt_namn: Missade era svar. Men som jag skrev ovanför så är det egentligen bara delen ovanför dörren, där de satte in gips, som sticker ut över dörrkarmen så pass mycket att det uppstår en stor glipa. Jag skall gröpa ut gipset på nåt sett. Mitt problem är nu att såga till 45 graders dörrfoder så att de passar mot varann... ..nu upptäckte jag geringslåda :-)
21 svar · 28,4k läst
·
O
Ovanskogs: Ja, det låter ju som ett vettigt alternativ, men tänker att det är lättare/går snabbare, med plyfa som remsas i rätt bredd (smygens djup + 28 mm) med sänksågen? Samtidigt, så borde det funka bra att sätta gips, och låta den gå ut någon cm extra, och sedan trycka en OSB mot mot glesen och gipset, för att sen skära gipset i rätt djup. Sen upprepa med nästa lager gips. Tack för
2 svar · 5,6k läst
·
13th Marine
13th Marine: Tidigare erfarenhet av duracoat på forumet: https://www.byggahus.se/forum/threads/dalig-produkt-duratrapp-fran-duracoat-ab.214768/
3 svar · 5,0k läst
·
L
Lini: Jag köpte en svets ;) Tack för er input
12 svar · 5,9k läst
·
T
Tptfm: Så... Jag håller på att renovera ett stort badrum. Största delen av väggarna kommer att ha stora, vita kakelplattor, och golv samt väggar inne i duschen har lite gråspräckliga klinkerplattor. Jag vill ha ett fog som så gott det går håller borta smuts och missfärgningar. I kök och det mindre badrummet (jag renoverar ett helt hus), har jag fogat med Lips fog i Antracit. Men nu vill jag
0 svar · 1,4k läst
N
Nixon69: Hej Planerar att göra en lägenhet i huset och behöver då brandsäkra innertaket. Boverkets krav på en minimihöjd på 240 cm ger mig problem. Enligt te.x Gyprocs handledning så behöver man ha 2 Gyproc F 15 mm gipsskivor, minst 45 mm mineralull samt träreglar om minst 170 mm(höjd). Detta skulle ge en sänkning av taket med ca 20 cm. (Totalhöjd runt 222 cm inkluderat vad som krävs för
0 svar · 1,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.