Hej!
Mitt hus håller på att byggas upp från där det tidigare huset har rivits. Första våning består av lecaväggar. Men då den nya förstavåningen blir högre takhöjd än tidigare så så har ca nya lecablock murats upp på de gamla. Vardera av den gamla och nya murdelen är ca 1,5 m vardera (dvs 3m takhöjd totalt).
De gamla lecablocken var 19-20 cm breda. De nya som har satts på är 25 cm breda. På utsidan är de linjerade, så på insidan så blir det ett överhäng.
Slutresultatet vill vi ha en slät målad yta och det är tight med innermåtten så cm'ar är värdefulla.
Vad tycker ni man ska göra?
Optimalt hade varit att få bort det extra 5 cm som bygger in på de nya lecablocken då de knappast kan hjälpa till med bärandet när de inte har något under sig, de tar mycket plats och de blir merjobb för att få insidan linjerad.
Om det inte finns något smart sätt att få bort det som hänger över på insidan, hur tycker ni man "fyller ut" på de gamla lecablocken för överhänget från de nya?
Stort tack på förhand!
Mitt hus håller på att byggas upp från där det tidigare huset har rivits. Första våning består av lecaväggar. Men då den nya förstavåningen blir högre takhöjd än tidigare så så har ca nya lecablock murats upp på de gamla. Vardera av den gamla och nya murdelen är ca 1,5 m vardera (dvs 3m takhöjd totalt).
De gamla lecablocken var 19-20 cm breda. De nya som har satts på är 25 cm breda. På utsidan är de linjerade, så på insidan så blir det ett överhäng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slutresultatet vill vi ha en slät målad yta och det är tight med innermåtten så cm'ar är värdefulla.
Vad tycker ni man ska göra?
Optimalt hade varit att få bort det extra 5 cm som bygger in på de nya lecablocken då de knappast kan hjälpa till med bärandet när de inte har något under sig, de tar mycket plats och de blir merjobb för att få insidan linjerad.
Om det inte finns något smart sätt att få bort det som hänger över på insidan, hur tycker ni man "fyller ut" på de gamla lecablocken för överhänget från de nya?
Stort tack på förhand!
Jag ställer mig samma frågor. Såg detta idag när jag var förbi bygget. Får återkomma med svar när jag fått det av byggarna.
Men tänkte redan nu undersöka möjliga lösningar då att göra om muren nog inte är ett alternativ.
Men tänkte redan nu undersöka möjliga lösningar då att göra om muren nog inte är ett alternativ.
Att den är utskjutningen bara på insidan är för att de verkar ha velat linjera utsidan då det ska sättas isolering och sen träfasad.
Att de har murat upp på gamla muren är för att nya huset har samma dimensioner som det gamla och det då var lika bra att utgå från det som redan stod där istället för att riva och mura upp samma.
Att de har murat upp på gamla muren är för att nya huset har samma dimensioner som det gamla och det då var lika bra att utgå från det som redan stod där istället för att riva och mura upp samma.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 281 inlägg
Lite dumt att mura med en annan bredd, hur man nu tänkte där
1. Riv ner och gör om med 19cm block.
2. Bygg på nedre väggen med ett typ 45mm block lättbetong eller något lämpligt
3. Såga ner de nya blocken, fast det är nog snabbare att bygga om som alt 1
1. Riv ner och gör om med 19cm block.
2. Bygg på nedre väggen med ett typ 45mm block lättbetong eller något lämpligt
3. Såga ner de nya blocken, fast det är nog snabbare att bygga om som alt 1
Det är fyra väggar. Varav 2 st är ca 8 meter och 2 st ca 10 meter, och höjden på den nya delen av muren är ca 1,5 meter. Jag gick i tankarna också om alternativ 3. Jag är inte kunnig alls i detta ämnet, så jag ber om ursäkt för det i förhand. Jag har sett fräsmaskiner för att fräsa ut spårning. Tänker om det finns bredare sådana så kanske de kan användas för att systematiskt fräsa ner de gamla blocken till i linjer med gamla väggen. Jag vet inte riktigt vad för maskiner det finns för detta. Är det heldumt/jobbigt givet alternativen?
Med en sån fräsning på 4-5 cm, skulle det påverka bärigheten i blocket? Tänker om det är någon struktur i blocket som skapar hållfasthet.
Med en sån fräsning på 4-5 cm, skulle det påverka bärigheten i blocket? Tänker om det är någon struktur i blocket som skapar hållfasthet.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 281 inlägg
Lecablocken är samma struktur rakt igenom så det går att såga ganska enkelt i dom. Men 1,5m ALDRIG.
Jag föreslår att du köper hem multipor block och bygger på den tunnare väggen, leca isolerar så dåligt så lite extra skadar inte
Jag föreslår att du köper hem multipor block och bygger på den tunnare väggen, leca isolerar så dåligt så lite extra skadar inte
Spännande läge. Jag undrar givetvis som alla andra varför ni valt bredare block upptill när ni uppenbarligen inte ville ha det?
Det snabbaste är ju givetvis att bygga på med smalare block på insidan. Men är det inget alternativ och ni vill ned till 190mm så är nog det snabbaste att plocka bort den nya murningen och använda rätt block - men det blir ju inte billigast..
Det snabbaste är ju givetvis att bygga på med smalare block på insidan. Men är det inget alternativ och ni vill ned till 190mm så är nog det snabbaste att plocka bort den nya murningen och använda rätt block - men det blir ju inte billigast..
Det är 15 cm cellplast på utsidan mellan muren och träpanelen. Så tänker att det räcker för isolering.
Finns det någon typ motordriven såg man kan komma nära väggen med för att kapa i linje med gamla muren?
Finns det någon typ motordriven såg man kan komma nära väggen med för att kapa i linje med gamla muren?
Kapa kan du nog glömma kommer aldrig att bli bra. Det enda är att bygga på väggen nertill med tunna block eller tjock puts. Men mycket jobb det också. Du skulle kanske kunna bygga på med en tunn isolerskiva nertill och sedan putsa den ihop med dom nya blocken så det blir slätt. Men är lite pill och behövs putsnät m.m.
Klicka här för att svara