B
bradgard: [citat] Tanken är ju att slippa just riskera lukter och annat. Vid en framtida försäljning lär ju lukter avskräcka folk som letar efter det perfekta huset med spa i källaren. Nej men skämt å sido. Har ju sett folk som ordnat mer varaktiga vistelserum i källarplan åt exempelvis barn eller gäster. Nu törs jag inte svara på om det låg under marknivå, vilket ju lär påverka fukt och
4 svar · 6,5k läst
Skandiamannen
Skandiamannen: Hantverkarna har precis bilar bort min gjutjärnsbrunn ( byggt -77) och såvitt jg kunde bedöma såg det ut precis som hos dig. Nu har de satt på en dån här
1 svar · 2,0k läst
·
C
Cats: [citat] Tack för svar!
2 svar · 2,0k läst
B
bradgard: Hörde mig för i den lokala järnhandeln på jakt efter golvspackel med cement i, något de tyvärr inte hade i sortimentet, men han rekommenderade något slags "snabbspackel". Vette katten hur bra det är och hur lätt det är att arbeta med, liksom om det ens duger till källargolv. Hittade något alster på typ Jula, 1 kg för knappt 100 kr. Är ett antal småsprickor sprickor som ska fyllas
0 svar · 1,2k läst
Vedspisen
Vedspisen: [citat] Tack för tipset
4 svar · 2,1k läst
F
Florran: Liten uppdatering i projektet. En del jobb är nu gjort för att återställa den vattenskada som drog igång projektet. Nytt golv 22 mm spånskiva är nu både limmade o skruvade i de befintliga 30 mm golbrädorna. Och detta golv ger nu en något högre klang frekvensmässigt samt att stegljud här är samtidigt något tystare än på det gamla golvet. Det gamla golvet ( den andra halvan av
12 svar · 5,2k läst
G
Glad Amatör 76: Vi har en hall längst ner i ett suterränghus som är byggt som platta på mark (iaf. den del som hallen ligger som är en tillbyggnad till det ursprungliga huset). Idag ligger det först en blå platonmatta på plattan och sedan något trist laminatgolv på detta. Golvlisterna i hallen är av typen som har små luftspalter bakom ska ventilera (verkar fungera rätt dåligt). Golvet är både
0 svar · 1,3k läst
nikasp
nikasp: [citat] Jag lät ju tillverka på mekanisk verkstad efter egen ritning så det var en fästplatta med två hål integrerad/svetsad i benet som fäste mot tak.
27 svar · 71,8k läst
·
J
jake78: [citat] Japp. Dom kör ut
5 svar · 2,6k läst
Alenka
Alenka: Ok tack för era svar . Vi behöver nog hitta en konstruktör som tittar på detta innan vi kan ta nästa steg.
6 svar · 2,3k läst
·
R
rollebollen: Jo sen utanpå det kommer jag fästa typ några smala läktar för att bura in isoleringen
3 svar · 1,2k läst
M
MackanM: Ingen . Det var bara en skiss. Tycker det är smidigare än att välja lampa som ska passa. Kommer anlita någon som räknar på 300 lux
21 svar · 5,0k läst
·
Paul1040
Paul1040: [citat] Ska måla med silikat färg men först behöver fixa den lilla glapp mellan gips och puts
6 svar · 3,2k läst
platon1980
platon1980: Var tvungen att köpa 15kg, behövde bara 2-3, har alltså en hink med 10+ kilo gummidispersion från Byggmax över. Kan man göra något kul eller vettigt med guckan? Måla bilen? Täta taket? Hälla i grannens brevlåda? Eller något faktiskt vettigt? Tror inte det går att sälja...
0 svar · 746 läst
nimhed
nimhed: 6mm gips är hemsk och bör endast användas i undantagstillstånd. Är man det minsta slarvig med gipsskruven går den igenom. Har man ett underlag som är det minsta ojämnt, så är gipsskivan inte förlåtande.
4 svar · 1,6k läst
Staffans2000
Staffans2000: Men var noga med passformen. Glas och stenull är betydligt lättare att få till snyggt utan glipor.
9 svar · 2,5k läst
·
Rasmus504
Rasmus504: [citat] Tack för återkopplingen. Jag återkommer med resultatet sen, så kanske någon annan också blir hjälpt. Allt gott
7 svar · 1,3k läst
·
A
ArWo: Det är faktiskt 38 år mellan våra hus. Ser ut som att rummet jag jäklas med har hunnit ha 3 olika takbeklädnader änsålänge. Papp, tretex och morapanel. Med tanke på att målet var att få till ett enhetligt tak och snedtak (det senare var enhetligt med väggen innan) som dessutom funkar med stuket på huset så känns gipsa av osv lite för mycket. Jag är ju redan inne och byter
3 svar · 3,2k läst
·
S
svennish: [bild] Jag har gjort lite översyn i källaren under vintern och intresserat mig för vad jag tror är sättningssprickor på ena väggen. Men slog mig att det kanske är nått annat då det finns en träinklädd öppning från vårt pannrum. Har ingen aning om det varit en friskluftsventil här förr eller om gubben som bodde här gjorde ett stort hål och sen gjorde nån slags ventil.
0 svar · 835 läst
·
allexx
allexx: Via jobbet så använder vi molly. Det kan vara tv. Hyllor och skåp m.m.
1 svar · 1,6k läst
A
attefall: Det här med uppviket är något som jag nu ser kommer bli komplicerat för mig. Eftersom takhöjden i övervåningen är minimal (215 i högsta punkten och 27 graders lutning) och jag vill ha en altandörr ut finns det ytterst lite marginal. Räknar jag på en smal 70cm dörr har jag mindre cirka 197 cm tillgodo till dörren. Utgår jag från din konstruktion får jag bjälklagets totala
8 svar · 2,7k läst
Peter2400
Peter2400: Essves ET-T skruvar funkar bra också, https://www.essve.se/wcsstore/CAS/PIM/ESSVE/docs/1093189.pdf [bild]
2 svar · 11,6k läst
·
rayab
rayab: [citat] Tackar. Musband är något som jag inte har tänkt på. Får se om det blir någon isolering.
3 svar · 3,9k läst
·
T
toolman77: Kolla om du har ett snickeri i närheten?
1 svar · 4,3k läst
Tomture61
Tomture61: Ser vart mellanbjälklaget befinner sig idag , skruvarna i golvspånet + vart takstolarna befinner sig. Så får mäta mig fram vart det ska göras hål i golv/tak. Måste växla av i mellanbjälklaget också :rolleyes: Tack för tipsen (y)
7 svar · 1,8k läst
Vikingatroll
Vikingatroll: Då har jag pratat med två ingenjörer och två byggare. Alla sa att väggen omöjligen kunde vara bärande. Dock bemödade sig ingen med att komma och kolla. Så det blir att riva väggen.
3 svar · 927 läst
D
Draven: Ja gips är ju ett billigare alternativ. Men jag vill ha lite trä att skruva i så därav någon form av panel. Ska montera minst 2st armaturer.
2 svar · 646 läst
N
Nyrostad: Ja, det låter ju högst rimligt nu när ni säger det - stort tack för era svar! Då köper jag K-plywood vid nästa släp-försedda tur till bygghandeln.
10 svar · 2,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.