Vi håller på att göra om en gammal stuga. Den är på ca 20 kvm och består nu av ett "vardagsrum" och ett badrum. I vardagsrummet har jag tilläggsisolerat, satt ångspärr och gipsat.
I badrummet har vi flytspacklat, men ytterväggarna är än så länge öppen isolering. Jag tog precis bort en glasfiberskiva och såg att det var väldigt fuktigt på vindpappen, samma på de två andra ytterväggarna.
Är detta normalt pga att vi inte har någon ång/fuktspärr på den delen än?
Vi har inte heller hunnit få upp någon ventilation och jag kan tänka mig att flytspacklet avgett en del fukt.
Vi har nog omkring 18 grader inne, ute är det 7 grader och 98% luftfuktighet.
I badrummet har vi flytspacklat, men ytterväggarna är än så länge öppen isolering. Jag tog precis bort en glasfiberskiva och såg att det var väldigt fuktigt på vindpappen, samma på de två andra ytterväggarna.
Är detta normalt pga att vi inte har någon ång/fuktspärr på den delen än?
Vi har inte heller hunnit få upp någon ventilation och jag kan tänka mig att flytspacklet avgett en del fukt.
Vi har nog omkring 18 grader inne, ute är det 7 grader och 98% luftfuktighet.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Bästa svaret
Helt
Om det är en sommarstuga som bli kallare inomhus än utomhus har man ingen fuktspärr
Om isoleringen har en volymvikt på ca 700kg per m3 tv-experten träspån krävs ingen fuktspärr
Detta har fungerat i gamla hus innan plasten kom. Teorin är att spånet tar upp fukten och avger den på sommaren
D duell skrev:Vi håller på att göra om en gammal stuga. Den är på ca 20 kvm och består nu av ett "vardagsrum" och ett badrum. I vardagsrummet har jag tilläggsisolerat, satt ångspärr och gipsat.
I badrummet har vi flytspacklat, men ytterväggarna är än så länge öppen isolering. Jag tog precis bort en glasfiberskiva och såg att det var väldigt fuktigt på vindpappen, samma på de två andra ytterväggarna.
Är detta normalt pga att vi inte har någon ång/fuktspärr på den delen än?
Vi har inte heller hunnit få upp någon ventilation och jag kan tänka mig att flytspacklet avgett en del fukt.
Vi har nog omkring 18 grader inne, ute är det 7 grader och 98% luftfuktighet.
Helt naturligt. Fuktig varm luft kondenserar på kalla ytor. Därför har man diffspärr ( fuktspärr) på varma sidanD duell skrev:Vi håller på att göra om en gammal stuga. Den är på ca 20 kvm och består nu av ett "vardagsrum" och ett badrum. I vardagsrummet har jag tilläggsisolerat, satt ångspärr och gipsat.
I badrummet har vi flytspacklat, men ytterväggarna är än så länge öppen isolering. Jag tog precis bort en glasfiberskiva och såg att det var väldigt fuktigt på vindpappen, samma på de två andra ytterväggarna.
Är detta normalt pga att vi inte har någon ång/fuktspärr på den delen än?
Vi har inte heller hunnit få upp någon ventilation och jag kan tänka mig att flytspacklet avgett en del fukt.
Vi har nog omkring 18 grader inne, ute är hdet 7 grader och 98% luftfuktighet.
Om det är en sommarstuga som bli kallare inomhus än utomhus har man ingen fuktspärr
Om isoleringen har en volymvikt på ca 700kg per m3 tv-experten träspån krävs ingen fuktspärr
Detta har fungerat i gamla hus innan plasten kom. Teorin är att spånet tar upp fukten och avger den på sommaren
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
