Vi håller på att göra om en gammal stuga. Den är på ca 20 kvm och består nu av ett "vardagsrum" och ett badrum. I vardagsrummet har jag tilläggsisolerat, satt ångspärr och gipsat.
I badrummet har vi flytspacklat, men ytterväggarna är än så länge öppen isolering. Jag tog precis bort en glasfiberskiva och såg att det var väldigt fuktigt på vindpappen, samma på de två andra ytterväggarna.

Är detta normalt pga att vi inte har någon ång/fuktspärr på den delen än?
Vi har inte heller hunnit få upp någon ventilation och jag kan tänka mig att flytspacklet avgett en del fukt.
Vi har nog omkring 18 grader inne, ute är det 7 grader och 98% luftfuktighet.
 
  • Ångspärr i stuga med kondens och fuktighet på vindpapp mellan träreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Beror nog på avsaknad av fuktspärr, samt att ni nyss flytspacklat golvet? Blir otroligt mycket fukt i luften när det torkar :)
 
  • Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
Det är nog som du säger, fick lite panik när jag upptäckte det men nu när jag funderat lite kring det känns det rätt sannolikt. Ska ta med mig en luftfuktighetsmätare och ikväll kör jag igång en luftavfuktare.
 
Bättre med en fläkt för utsug än luftavfuktare.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Tänkte börja med luftavfuktare, sedan ska det bli Fresh Intellivent i badrummet och tilluftsventil i andra rummet.
 

Bästa svaret

Helt
D duell skrev:
Vi håller på att göra om en gammal stuga. Den är på ca 20 kvm och består nu av ett "vardagsrum" och ett badrum. I vardagsrummet har jag tilläggsisolerat, satt ångspärr och gipsat.
I badrummet har vi flytspacklat, men ytterväggarna är än så länge öppen isolering. Jag tog precis bort en glasfiberskiva och såg att det var väldigt fuktigt på vindpappen, samma på de två andra ytterväggarna.

Är detta normalt pga att vi inte har någon ång/fuktspärr på den delen än?
Vi har inte heller hunnit få upp någon ventilation och jag kan tänka mig att flytspacklet avgett en del fukt.
Vi har nog omkring 18 grader inne, ute är det 7 grader och 98% luftfuktighet.
D duell skrev:
Vi håller på att göra om en gammal stuga. Den är på ca 20 kvm och består nu av ett "vardagsrum" och ett badrum. I vardagsrummet har jag tilläggsisolerat, satt ångspärr och gipsat.
I badrummet har vi flytspacklat, men ytterväggarna är än så länge öppen isolering. Jag tog precis bort en glasfiberskiva och såg att det var väldigt fuktigt på vindpappen, samma på de två andra ytterväggarna.

Är detta normalt pga att vi inte har någon ång/fuktspärr på den delen än?
Vi har inte heller hunnit få upp någon ventilation och jag kan tänka mig att flytspacklet avgett en del fukt.
Vi har nog omkring 18 grader inne, ute är hdet 7 grader och 98% luftfuktighet.
Helt naturligt. Fuktig varm luft kondenserar på kalla ytor. Därför har man diffspärr ( fuktspärr) på varma sidan
Om det är en sommarstuga som bli kallare inomhus än utomhus har man ingen fuktspärr
Om isoleringen har en volymvikt på ca 700kg per m3 tv-experten träspån krävs ingen fuktspärr
Detta har fungerat i gamla hus innan plasten kom. Teorin är att spånet tar upp fukten och avger den på sommaren
 
Kan tänka mig att det blir extra mycket när det inte ens finns gips som bromsar luften.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.